Ad Config - Website header

 

Article_top

Никак не съм убеден в тази сложна и скъпа тол система - не само като управленска философия, не само като ползи-разходи, но и като изпълнение. Не само заради първите 200 милиона, защото след това ще тръгнат постоянни милиони, и то много.

Да, има проблем с финансиране на поддръжката на пътната система. Има проблеми с обвързването на пътуването на тежкотоварни коли над три и половина тона, защото те разрушават най-много пътищата. Но в частта леки коли и електронни винетки е не само спорно, но и опасно.  Най-вече защото изглежда като поредната поръчка за много пари, които едни хора ще вземат. Това не е най-добрия начин, защото разходите по внедряване и експлоатация на тази система са толкова високи, че нетните ползи ще изглеждат все по-спорни.

Има други, много по-ефективни начини.

Първо, да увеличат акциза на горивата за сметка на свръхпечалбите на фирмите търговци и рафинерията, така че за хората ефекта да бъде нулев. Само с половината от това което изтича по канала грандкорупция в горивата ще свръхфинансирате всичко. Това са половин милиард лева!?! Борисов и Павлова вероятно не смеят да пипат тези интереси и за това прехвърлят тежестта на потребителите.

Второ, важно е да се хване международния и вътрешен трафик на тежкотоварни автомобили, но това може да стане по други много по евтини начини.

Трето, системата за винетки е като данък, който не е чувствителен към реалното ползване на колите - т.е. отпечатъкът върху амортизацията на пътищата. Преминаването към електронен вариант на винетката няма да промени особено нещата. Да не говорим, че има много негативни ефекти - забавяне, допълнители разходи, а инфраструктурата е толкова скъпа, че накрая не знаеш дали изобщо си е струвало.

Пиша защото още през 1993 година заедно с международната компания, за която работих правихме анализ на въвеждането на тол система на Тракия между София и Пловдив и той показа недвусмислено - много скъпо за инсталиране и за използване.

Вероятно се търси социален ефект, както при паркинг контрольорите. Но е първобитно решение. В този смисъл - добре е, че е спрян проекта. Не си спомням да е проведен дебат и някой да е изтъквал и анализирал въпросите за и против.

Коментарът е от профила на Илиян Василев във Фейсбук. Писан е по повод публикация на Клуб Z. Заглавието е на редакцията

 

 

Ключови думи
 

Никак не съм убеден в тази сложна и скъпа тол система - не само като управленска философия, не само като ползи-разходи, но и като изпълнение. Не само заради първите 200 милиона, защото след това ще тръгнат постоянни милиони, и то много.

Да, има проблем с финансиране на поддръжката на пътната система. Има проблеми с обвързването на пътуването на тежкотоварни коли над три и половина тона, защото те разрушават най-много пътищата. Но в частта леки коли и електронни винетки е не само спорно, но и опасно.  Най-вече защото изглежда като поредната поръчка за много пари, които едни хора ще вземат. Това не е най-добрия начин, защото разходите по внедряване и експлоатация на тази система са толкова високи, че нетните ползи ще изглеждат все по-спорни.

Има други, много по-ефективни начини.

Първо, да увеличат акциза на горивата за сметка на свръхпечалбите на фирмите търговци и рафинерията, така че за хората ефекта да бъде нулев. Само с половината от това което изтича по канала грандкорупция в горивата ще свръхфинансирате всичко. Това са половин милиард лева!?! Борисов и Павлова вероятно не смеят да пипат тези интереси и за това прехвърлят тежестта на потребителите.

Второ, важно е да се хване международния и вътрешен трафик на тежкотоварни автомобили, но това може да стане по други много по евтини начини.

Трето, системата за винетки е като данък, който не е чувствителен към реалното ползване на колите - т.е. отпечатъкът върху амортизацията на пътищата. Преминаването към електронен вариант на винетката няма да промени особено нещата. Да не говорим, че има много негативни ефекти - забавяне, допълнители разходи, а инфраструктурата е толкова скъпа, че накрая не знаеш дали изобщо си е струвало.

Пиша защото още през 1993 година заедно с международната компания, за която работих правихме анализ на въвеждането на тол система на Тракия между София и Пловдив и той показа недвусмислено - много скъпо за инсталиране и за използване.

Вероятно се търси социален ефект, както при паркинг контрольорите. Но е първобитно решение. В този смисъл - добре е, че е спрян проекта. Не си спомням да е проведен дебат и някой да е изтъквал и анализирал въпросите за и против.

Коментарът е от профила на Илиян Василев във Фейсбук. Писан е по повод публикация на Клуб Z. Заглавието е на редакцията

 

 

Коментари

Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

ЩО МИ СЕ СТРУВА,ЧЕ И ФАКТИТЕ СА от 1993 год.

Вече имаме ЧЕТИРИ официално регистрирани рафинерии в България. Друг е въпросът - колко и какво произвеждат. И откъде се снабдяват при 40% нелегален внос на нефт и нефтопродукти..
Защо да се вдига акциза, след като И СЕГАШНИЯ не се събира с този 40% нелегален внос??
Авторът що не се опира на официалния отчет на управление Митници, според който приходите от пресечена контрабанда за 2015 и 2016-та година са някакви си 280 милиона. А премиера ги отчита като 2,1 МИЛИАРДА.. И в отчета за изпълнението на бюджета за 2016 на МВ тези пари ги няма.. Има едни 1,5 милиарда, заради ЗАБАВЕНИТЕ ЕВРОПРОГРАМИ и спрени КАПИТАЛНИ РАЗХОДИ, довели до излишък за 2016-та.
Предлагането на повишение в акциза ще доведе - 60 и повече % КОНТРАБАНДА НА ГОРИВА.. НА ПРАВИТЕЛСТВЕНО НИВО.. Но не и повече приходи за държавата..
Достатъчно е да си провери човек продаваните бандероли от МФ и БНБ за цигарите през годините.. И да сравни процентите на увеличение на акциза, с процента на увеличение на приходите за хазната от продадените бандероли.. Твърда константа около НУЛАТА е разликата..
А и това да му припомним: Още през 1935 г. Федералният Апелативен Съд на САЩ (Съдия Лърнид Хенд /1872-1961/) по делото Хелверинг срещу Грегъри постановява:
„…ВСЕКИ Е В ПЪЛНОТО СИ ПРАВО ДА УРЕЖДА СВОИТЕ ФИНАНСОВИ ДЕЛА ТАКА, ЧЕ ДА ПЛАЩА ВЪЗМОЖНО НАЙ-НИСКИ ДАНЪЦИ;
НИКОЙ НЕ Е ДЛЪЖЕН ДА ИЗБИРА НАЙ-ИЗГОДНИЯ ЗА МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ МОДЕЛ НА БИЗНЕС;
ПЛАЩАНЕТО НА ПО-ВИСОКИ ДАНЪЦИ НЕ Е ПАТРИОТИЧЕН ДЪЛГ…“

Джибри дизатор 's picture
Джибри дизатор 
Хибридизатор

По цял свят хората ползват тол системи,

защото най-справедливия начин да се събират пари за нещо е да плащат ползващите, когато това е възможно на пазарен принцип.

Само нашите бивши номенклатурни кадри, навикнали на комунистическата система - големи предприятия, които снасят цялата пИчалба в бюджета за преразпределение - се чудят как да намерят под вола някое теле.

Големият "експерт" първо да докаже къде има "свръхпечалби", после да измисли начин как да наложи данък, без да изкривява пазара още повече и тогава да си отваря устенцата.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията