Никак не съм убеден в тази сложна и скъпа тол система - не само като управленска философия, не само като ползи-разходи, но и като изпълнение. Не само заради първите 200 милиона, защото след това ще тръгнат постоянни милиони, и то много.

Да, има проблем с финансиране на поддръжката на пътната система. Има проблеми с обвързването на пътуването на тежкотоварни коли над три и половина тона, защото те разрушават най-много пътищата. Но в частта леки коли и електронни винетки е не само спорно, но и опасно.  Най-вече защото изглежда като поредната поръчка за много пари, които едни хора ще вземат. Това не е най-добрия начин, защото разходите по внедряване и експлоатация на тази система са толкова високи, че нетните ползи ще изглеждат все по-спорни.

Има други, много по-ефективни начини.

Първо, да увеличат акциза на горивата за сметка на свръхпечалбите на фирмите търговци и рафинерията, така че за хората ефекта да бъде нулев. Само с половината от това което изтича по канала грандкорупция в горивата ще свръхфинансирате всичко. Това са половин милиард лева!?! Борисов и Павлова вероятно не смеят да пипат тези интереси и за това прехвърлят тежестта на потребителите.

Второ, важно е да се хване международния и вътрешен трафик на тежкотоварни автомобили, но това може да стане по други много по евтини начини.

Трето, системата за винетки е като данък, който не е чувствителен към реалното ползване на колите - т.е. отпечатъкът върху амортизацията на пътищата. Преминаването към електронен вариант на винетката няма да промени особено нещата. Да не говорим, че има много негативни ефекти - забавяне, допълнители разходи, а инфраструктурата е толкова скъпа, че накрая не знаеш дали изобщо си е струвало.

Пиша защото още през 1993 година заедно с международната компания, за която работих правихме анализ на въвеждането на тол система на Тракия между София и Пловдив и той показа недвусмислено - много скъпо за инсталиране и за използване.

Вероятно се търси социален ефект, както при паркинг контрольорите. Но е първобитно решение. В този смисъл - добре е, че е спрян проекта. Не си спомням да е проведен дебат и някой да е изтъквал и анализирал въпросите за и против.

Коментарът е от профила на Илиян Василев във Фейсбук. Писан е по повод публикация на Клуб Z. Заглавието е на редакцията