Ad Config - Website header

 

Article_top

Министерството на транспорта за четвърти път удължи срока за подаване на оферти за концесията на летище София. Кандидатите ще имат възможност да сторят това до 19 май 2017 г. Старият срок беше 31 януари.

Мотивите за удължаването не са ясни. В предишните пъти министерството мотивираше решението си с появата на нови кандидати, които са поискали повече време да проучат състоянието на летищния оператор.

По-интересното е друго: с поредното удължаване процедурата почти сигурно ще прескочи мандата на служебното правителство, което се очаква да бъде назначено скоро от новия президент Румен Радев. Досега министерството разтегляше срока с месец - месец и половина. А сега - с близо 4 месеца.

По новия график отварянето на офертите ще се състои на 22 май. Това означава, че един от най-големите концесионни договори в историята на страната ще бъде одобрен и сключен от новото правителство, което ще бъде сформирано след предсрочните парламентарни избори (бел. ред. - които се очаква да бъдат на 26 март или 2 април).

Съществува малка вероятност дотогава политическите сили да не се разберат и концесията да бъде дадена от служебното правителство на Радев.

Ходът на оглавяваното от Ивайло Московски министерство е интересен предвид настроенията в БСП срещу концесията на столичната аерогара. През май 2016 г. социалистите се обявиха категорично против сделката, посочвайки че това е едно от малкото печеливши държавни дружества, че всички необходими инвестиции на аерогарата са направени и че в случая няма нужда от привличане на нов концесионер.

"Защо е необходима тази концесия? Бъдещият концесионер каква работа ще извърши? Ние имаме ново летище, изградена кула… какви инвестиции ще направи новият концесионер?" попита тогава Драгомир Стойнев от БСП, бивш икономически министър.

Процедурата за отдаване на концесия на летище София тръгна през май 2016 г. с решение на правителството "Борисов 2", а обявлението е от 2 юни. Идеята на управляващите е аерогарата да бъде дадена за управление на друг оператор за период от 35 години.

Очакванията са държавата да получи 1,2 млрд. лв. концесионно възнаграждение за целия период, като близо половината сума ще бъде платена авансово в началото на договора.

Летището в София е най-натовареното в страната - през 2016 г. през двата му терминала са преминали общо 4,98 млн. пътници, което е с 22% повече спрямо предходната година. От ръководството на столичната аерогара споделят, че ако 2016 г. имаше още един ден, броят на пасажерите е щял да достигне 5 млн.

През 2016 г. редовни полети по разписание са изпълнявани по над 70 маршрута от и за София, обслужвани от 24 авиокомпании. Водещите пет превозвача са "Уиз еър", "България ер", "Райънеър", "Луфтханза" и "Австрийските авиолинии". Те са превозили над 3,5 милиона пътници от/до летище София, което е 71% от годишния пътникопоток. Най-натоварените дестинации през 2016 г. са били Лондон, Виена и Франкфурт.

Концесионната площ на летището е 5220 дка.

Германската компания "Фрапорт" се смята за един от сигурните кандидати за 35-годишната концесия.

Неотдавна агенция Ройтерс съобщи, че руската "ВТБ капитал", турският „Лимак холдинг” и операторът на летище Цюрих (Flughafen Zürich AG) ще кандидатстват заедно за столичното летище.

Разбра се и че операторът на летището в Манчестър има интерес към софийската аерогара и това беше причината за удължаване на срока за подаване на оферти през ноември м.г.

Операторите на летищата в Копенхаген и Мюнхен също се споменават като потенциални кандидати.

 

Министерството на транспорта за четвърти път удължи срока за подаване на оферти за концесията на летище София. Кандидатите ще имат възможност да сторят това до 19 май 2017 г. Старият срок беше 31 януари.

Мотивите за удължаването не са ясни. В предишните пъти министерството мотивираше решението си с появата на нови кандидати, които са поискали повече време да проучат състоянието на летищния оператор.

По-интересното е друго: с поредното удължаване процедурата почти сигурно ще прескочи мандата на служебното правителство, което се очаква да бъде назначено скоро от новия президент Румен Радев. Досега министерството разтегляше срока с месец - месец и половина. А сега - с близо 4 месеца.

По новия график отварянето на офертите ще се състои на 22 май. Това означава, че един от най-големите концесионни договори в историята на страната ще бъде одобрен и сключен от новото правителство, което ще бъде сформирано след предсрочните парламентарни избори (бел. ред. - които се очаква да бъдат на 26 март или 2 април).

Съществува малка вероятност дотогава политическите сили да не се разберат и концесията да бъде дадена от служебното правителство на Радев.

Ходът на оглавяваното от Ивайло Московски министерство е интересен предвид настроенията в БСП срещу концесията на столичната аерогара. През май 2016 г. социалистите се обявиха категорично против сделката, посочвайки че това е едно от малкото печеливши държавни дружества, че всички необходими инвестиции на аерогарата са направени и че в случая няма нужда от привличане на нов концесионер.

"Защо е необходима тази концесия? Бъдещият концесионер каква работа ще извърши? Ние имаме ново летище, изградена кула… какви инвестиции ще направи новият концесионер?" попита тогава Драгомир Стойнев от БСП, бивш икономически министър.

Процедурата за отдаване на концесия на летище София тръгна през май 2016 г. с решение на правителството "Борисов 2", а обявлението е от 2 юни. Идеята на управляващите е аерогарата да бъде дадена за управление на друг оператор за период от 35 години.

Очакванията са държавата да получи 1,2 млрд. лв. концесионно възнаграждение за целия период, като близо половината сума ще бъде платена авансово в началото на договора.

Летището в София е най-натовареното в страната - през 2016 г. през двата му терминала са преминали общо 4,98 млн. пътници, което е с 22% повече спрямо предходната година. От ръководството на столичната аерогара споделят, че ако 2016 г. имаше още един ден, броят на пасажерите е щял да достигне 5 млн.

През 2016 г. редовни полети по разписание са изпълнявани по над 70 маршрута от и за София, обслужвани от 24 авиокомпании. Водещите пет превозвача са "Уиз еър", "България ер", "Райънеър", "Луфтханза" и "Австрийските авиолинии". Те са превозили над 3,5 милиона пътници от/до летище София, което е 71% от годишния пътникопоток. Най-натоварените дестинации през 2016 г. са били Лондон, Виена и Франкфурт.

Концесионната площ на летището е 5220 дка.

Германската компания "Фрапорт" се смята за един от сигурните кандидати за 35-годишната концесия.

Неотдавна агенция Ройтерс съобщи, че руската "ВТБ капитал", турският „Лимак холдинг” и операторът на летище Цюрих (Flughafen Zürich AG) ще кандидатстват заедно за столичното летище.

Разбра се и че операторът на летището в Манчестър има интерес към софийската аерогара и това беше причината за удължаване на срока за подаване на оферти през ноември м.г.

Операторите на летищата в Копенхаген и Мюнхен също се споменават като потенциални кандидати.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво се случва в съдебната система според вас?