САЩ ще предоговарят споразумение от 1994 г. за свободна търговия с Канада и Мексико и ще излязат от очакващо ратификация многостранно споразумение за свободна търговия с държавите от тихоокеанското крайбрежие. Президентът Доналд Тръмп днес е подписал изпълнителни заповеди за целта, съобщи представител на Белия дом, цитиран от Ен Би Си.

“Ще започнем преговори, свързани с НАФТА”, каза Тръмп пред репортери в Белия дом. “Ще започнем да предоговаряме НАФТА, имиграцията и сигурността на границата”.

Това бяха част от изборните обещания на новия президент. Той заплаши с наказателни мита американските компании, които изнасят производства в съседните на САЩ страни. Вашингтон иска нови условия на търговия с Мексико и Канада и да сключи двустранни търговски споразумения с 11-те си тихоокеански партньори вместо многостранното, подписано от предшественика на Тръмп Барак Обама на 4 февруари 2016 г. Транс-тихоокеанското партньоство трябва да влезе в сила след ратификация от участващите 12 страни до 4 февруари 2018 г. Ако дотогава тя не е факт, договорът ще влезе в сила, когато го подпишат държави с 85 на сто от общия БВП на всички подписали. Те са Сингапур, Бруней, Нова Зеландия, Чили, САЩ , Австралия, Перу, Виетнам, Малайзия, Мексико, Канада, Япония. 

Канадският министър-председател Джъстин Трюдо съобщи, че ще събере правителството си на специален семинар, за да обсъди предстоящите преговори. Британската министър-председателка Тереза Мей обяви, че ще подчертае пред Тръмп значението, което страната ѝ придава на свободната търговия на среща във Вашингтон насрочена за петък, предаде Ройтерс.

Специалисти коментираха пред Си Ен Ен и "Форбс", че протекционистките мерки на Тръмп няма да върнат изнесените в Мексико и Канада работни места главно на автомобилостроителните концерни. По-вероятно е те да потърсят нови места на заводите си в страни с евтина работна ръка - Китай и Югоизточна Азия. Наказателните мита пък биха оскъпили полуготовата продукция, която се произвежда в Канада и в Мексико за американската индустрия, а от намаляването на външната конкуренция за американските производители следват и по-малък избор и съответно по-високи цени за потребителите, коментираха двете медии.