Повече от 80 години учените мечтаят да превърнат най-лекият елемент - водорода - в метал. И сега успяха, съобщава в. "Индепендънт".

Физици от Харвардския университет в САЩ създадоха миниатюрно количество от материал, който в момента е най-редкия, а вероятно и най-скъпият на планетата.

"Това е първият пример на металичен водород на Земята, така че когато го гледате, гледате нещо, което никога преди това не е съществувало", обяснява проф. Айзък Силвера, постигнал фантастичното заедно с д-р Ранга Диас. "Това е Светият граал на физиката под високо налягане."

Гледате? Именно, защото физиците публикуваха и кратко, макар и не много вълнуващо видео, на което можете да видите новият материал:

Именно така е постигнат успехът - водородът е притиснат между два диаманта под много ниска температура и изключително силно налягане - повече, отколкото е в ядрото на Земята.

Следва обаче следващата важна стъпка от експеримента - дали металният водород ще остане стабилен? В момента водородът е все още притиснат и ще остане така седмици, но постепенно изследователите ще трябва да отпуснат диамантената хватка около него и да видят дали ще запази състоянието си. Теорията е, че подобни на диамантите, които се създават от графит под висока температура и налягане, и металният водород ще остане същия. Но не се знае - според други тези той може да запази целостта си за малко след отпускане на натиска, но бързо да се разпадне.

Защо учените са толкова възхитени от това откритие? Защото то може да направи по-ефективни десетки технологии, които вече имаме. Например почти всичко, което работи с електричество, може да бъде много по ефективно с един свръхпроводник, какъвто е металният водород.

"До 15% от енергията се губи при пренасяне, така че ако можеше да направиш жици от този материал и да ги ползваш велектрическата мрежа, това може да промени тази история", казва проф. Силвера.

Металният водород може да бъде и страхотно гориво за космически ракети.

"Нужно е огромно количество енергия, за да направиш метален водород. Ако го обърнеш обратно в молекулярен, всичката тази енергия се освобождава, така че ще имаш най-мощното ракетно гориво", обяснява отново проф. Силвера.

Това ще направи много по-лесно излизането от орбита, ще позволи пращането на по-големи товари в космоса, и би ускорило един евентуален полет до Марс в пъти.

Попитан какво предполага, че ще стане с откритието, когато го "пуснат" от диамантите, Силвера отговаря:

"Не искам да предполагам, искам да направя експеримента."