Плановете на президента Доналд Тръмп да бъде платено за стена по границата с Мексико може да разпали световната търговска война, с която той заплашва отдавна.

Планът на републиканците в Камарата на представителите, който той подкрепи в четвъртък като средство за заплащане на бариерата, ще обложи вносните стоки с данък от 20 на сто - данък, насочен към стимулирането на потребление на местна продукция, който може да има обратен ефект, като разгневи съюзниците и преобърне цялата световна търговска система.

Дългогодишните търговски партньори, и не само Мексико, могат да отговорят, като накарат американските потребители да плащат повече за всичко - от храната до електрониката, и изхвърлят американските компании от бизнеса. Т. нар. данък за граничното приспособление може да доведе до дела в Световната търговска организация (СТО), да накара други страни да наложат данък върху американските продукти и да поставят американските компании в неравностойно положение с международните конкуренти.

Подкрепата на Тръмп на предложението за данъка идва в момент, в който той реализира плановете си да разклати споразуменията, за които внимателно е било преговаряно десетилетия наред и които държат световната икономика цяла. В понеделник той извади САЩ от Транс-тихоокеанското партньорство (ТТП) - търговско споразумение между държавите от Тихоокеанския регион, и потвърди намерението си да предоговори НАФТА (Северноамериканското споразумение за свободна търговия - б.р.). След това караницата с мексиканския президент Енрике Пеня Нието кой да плати граничната стена стигна дотам, че Пеня Нието отмени пътуването си до САЩ за среща с Тръмп идната седмица.

"Ще отговорят ли те незабавно? - попита Дан Айкърсън, директор на центъра за търговска политика към Института "Като" за свободния пазар, като имаше предвид отговора на търговските партньори на данъчния план. - В епохата на Тръмп правителствата могет да нямат обноските, които някога са имали, и мокат просто едностранно да се прицелят в американските стоки. Това е твърде възможно."

С вдигането на цените на вносните стоки данъкът ще откаже американците да купуват стоки, идващи извън САЩ - от авокадо, което се доставя в големи количества от Мексико, до евтини домашни потреби, докарвани от Китай и продавани в "Уол-Март". Ударът, който в резултат ще бъде нанесен на икономиките на чуждите държави, които зависят от огромния американски пазар, за да пласират стоките си, могат да накарат тези правителства да отговорят.

И методите им могат да имат неизброими форми.

Те могат да започнат търговски дела в СТО - опция, която може да отнеме години, но да няма успех, като се има предвид вероятността законодателите да опитат да напишат данъчните закони по начин, по който да се впишат в рамките на правилата на световния орган за търговия.

Или чуждите страни могат да отговорят на САЩ извън системата на СТО, най-вече големите търговски партньори на САЩ, които могат да понесат щетите от изгубените пазари. Сред тях е и Китай, чийто дял е 22 на сто от вноса в САЩ от 2,25 трилиона долара през 2015 г., и Канада и Мексико, делът на всяка от които бе малко над 13 процента.

Като трети по големина търговски партньор на САЩ Мексико може да разбие системата за търговия, като въведе реципрочен данък върху вноса на американски стоки - идея, за която вече предупреждават някои водещи републиканци.

"Те могат да въведат всяко мито, което ние въведем, - написа сенаторът Линдзи Греъм в туитър в четвъртък вечерта. - Това е голяма бариера пред икономическия растеж."

Но Мексико - или другите търговски партньори - могат да опитат да накажат Тръмп и други привърженици на данъка, като вземат на мушка стоки от политически чувствителните сфери, каза Гари Хъфбауер - старши сътрудник в Института за международна икономика "Питърсън".

"Мексиканските умове ще мислят какво могат да направят, което най-силно да нарани Тръмп в политическата му основа, - заяви той, като допълни, че това може да означава "спиране на вноса на някои стоки, произведени в Индиана или Мичиган или където и да било".

И те могат да се прицелят в сфери, които не са директно свързани със законната търговия.

"Те могат да направят всякакви неща, които не харесваме, - каза Хъфбауер. - Те могат да легализират марихуаната. Те могат да легализират кокаин. НТе могат да спрат сътрудничеството в САЩ по отношение на бежанците от Гватемала, Хондурас и други страни."

Планът, който е насочен към вноса, но позволява необложен с данъци износ, ще повиши стойността на долара, като даде на потребителите повече покупателна способност, за да се справят с по-високите цени, казват поддръжниците.

Но някои хора казват, че цената на данъка ще удари по джобовете незабавно, още преди стойността на долара да скочи. Облагането на вносните селскостопански продукти например ще означава, че цената на потребителската кошница от 100 долара за количка, пълна с банани, манго и други продукти, които не се отглеждат в САЩ, ще нарасне на 120 долара.

Но американците могат да смекчат скока на цените, като просто сменят това, което купуват, каза Айкърсън:

"Ако внасяме портокали, но произвеждаме наши си ябълки, цените на ябълките ще тръгнат надолу, а цените на портокалите ще тръгнат нагоре."

А тези, които предложиха данъка, настояват, че цените дори ще паднат, дори с това, което Айкърсън нарича вероятен "приспособителен период" в началото.

Председателят на Комисията по държавния бюджет Кевин Брейди - най-високопоставеният данъчен законодател в Камарата на представителите и поддръжник на плана, заяви в интервю за "Фокс нюз" в четвъртък вечерта, че е "убеден, че тази световна икономика признава промените".

"Ща увеличим износа на произведеното в Америка, - каза Брейди. - Нашият долар ще поскъпне. Вносът - ще купувате повече от тях на по-ниски цени. Мисля, че това балансира по най-добрия начин."

Бизнесът може да защитава потребителите от по-високите цени, като намали самите цени. Но бизнесът, който силно зависи от вноса, най-вече дребният бизнес и търговците на дребно, твърдят, че няма да могат да се адаптират.

"Ние сме нещо като реклама на болно дете за жертвите на това, - заяви Рик Уолдънбърг, изпълнителен директор на "Лърнинг рисорсиз" - малка компания от "Илинойс, която произвежда играчки с образователна цел в Китай и ги продава в 80 страни по света. - Ние сме в унищожителен бизнес."

"Подкрепям данъчната реформа. Хайде де, това е очевидно, - каза Уолдънбърг по време на дискусия в четвъртък за плана ра републиканците, която се проведе във Вашингтонската международна търговска асоциация. - Но 97 на сто от американските вносители са компании от дребния бизнес с под 500 служители. Дребният бизнес е в основата на този закон."

--------

* Авторката е репортер по въпросите на търговията в изданието "Политико", където е публикувана статията. Тя е написана и с помощта на Дъг Палмър.