Служебният министър Спас Попниколов е роден на 25 юли 1969 г.

Получава висшето си образование в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София със специалност "Инженер по транспортно строителство".

В периода от 1997 г. до 2003 г. заема длъжности на управител, ръководител строителство и ръководител обекти в частния сектор.

От 2003 г. до 2007 г. работи в Министерството на регионалното развитие и благоустройството като държавен експерт в дирекция „Благоустройство, инженерна инфраструктура и ландшафт” и в звеното за изпълнение на проекти по програма ФАР.

Учредител е и от 2008 г. до 2017 г. ръководи инженерно-консултантска фирма.

 

За два месеца и половина начело на регионалното министерство Спас Попниколов едва ли ще има време за кардинални промени в матрицата. Но той може да се окаже министърът с ключова роля за съдбата на две големи обществени поръчки.

На първо място е 200-милионният търг за изграждане на ТОЛ система за таксуване на тировете и за т. нар. електронна винетка за леки коли. Същият търг, за който разбрахме, че се следи изкъсо от новия президент.

Още преди да заеме важния пост, Румен Радев поиска Агенция „Пътна инфраструктура” да спре поръчката, като се съобрази с нареждането на Бойко Борисов за замразяване на публичните търгове до назначаване на служебното правителство. Бившият премиер поръча на Лиляна Павлова да обясни на Радев, че поръчката не е нова, а е възобновена след жалба. Но докато двете страни се разберат, последва ново спиране на процедурата – отново заради жалване в КЗК.

В 200-милионната поръчка има особен залог и това пролича от думите на Радан Кънев. Лидерът на ДСБ изгледа „драмата” между президентство и правителство в оставка и отсече:

„ГЕРБ, БСП, президентът Румен Радев и Бойко Борисов заедно обслужват интереса на Васил Божков във връзка с обществената поръчка за тол-системата, а прокуратурата мълчи.”

Според Кънев няма конфликт между ГЕРБ и БСП по темата, а по-скоро "подаване на топката".

Хазартният бос Васил Божков поне досега не се е обозначил официално, че има интерес към поръчката. За разлика от германската „Витроник”, унгарската „Ерба 96” и чешката „ТоллНет”, от чиито жалби се разбра, че най-вероятно ще подадат оферти.

В следващите седмици се очаква да бъде определен и изпълнител на 16,3-километровия участък от магистрала „Хемус”. Индикативната стойност е 133 млн. лв. без ДДС. За отсечката от пътен възел „Белокопитово” в посока Търговище подадоха оферти основно големите играчи в българското пътно строителство – „Трейс груп холд”, „Геострой” (Цоло Вутов), „ПСТ груп”, свързвана с ПИБ и Делян Пеевски, „Джи Пи груп” (свързвана с шефа на „Лукойл” у нас Валентин Златев) и фирми на благоевградската група "Агромах" (свързвана с Методи Бачев, направил обидно изказване за Бойко Борисов).

Спас Попниколов има представа от пътното строителство и то не само от университета. Допреди броени дни служебният министър е бил собственик и управител на фирма "Друм консулт", която отчита 1,66 млн. лв. приходи за 2015 г. и 4 хил. лв. счетоводна печалба.

Фирмата фигурира в Централния професионален регистър на строителя със следната информация: инженерно–консултантска фирма, която предоставя пълната гама от инженерни услуги в транспортната и благоустройствената инфраструктура, хидротехническото строителство и опазването на околната среда, както и високото строителство. Най-силно развитата дейност на фирмата е пътно строителство, предимно полагане на асфалтови смеси и циментови стабилизации за ремонт.

Попниколов учредява „Друм консулт” през 2008 г. с 5000 лв. капитал. Възходът на фирмата започва през 2013 г. От данни в строителния регистър става ясно, че през 2014 г. дружеството е извършило полагане на асфалтови пластове и битумна емулсия по Лот 2 на магистрала „Марица” (Димитровград-Харманли). Възложител е била "Актив билдинг сервиз", собственост по това време на хасковския бизнесмен Теньо Тенев. Това е и най-големият договор на "Друм консулт" досега – за 528 714 лв.

През 2015 г. „Друм консулт” е работила по Лот 2 на магистрала „Струма” (Дупница-Благоевград), като подизпълнител на „Пътстрой–92” (от групата „Геотехмин” на Цоло Вутов). Фирмата на Попниколов е извършила със свои сили, механизация и персонал строително-монтажни работи по част пътна и част асфалтови работи.

Но най-много договори (като брой и общ обем) „Друм консулт” е имала с „Понсстройинженеринг” – строителната фирма на Милко Милков, която беше в обединението за изграждане на българската част на несъстоялия се газопровод „Южен поток”.

По тези контракти фирмата на Попниколов е извършила строително-монтажни работи на ГКПП "Капитан Андреево", както и полагане на асфалт по второкласни и третокласни пътища.

„Понсстройинженеринг” се финансира основно от държавната Българска банка за развитие (ББР) и напоследък има проблеми с изплащането на дълговете си. В края на 2016 г. банката е назначила управител и депозитар в компанията и дори е пристъпила към изпълнение върху търговското предприятие (бел. ред.- което е равносилно на скрит фалит).

Неотдавна стана ясно, че община Враца прекрати договора с "Понсстройинженеринг" за водния цикъл в града поради "явната демонстрация за липса на намерение за продължаване на изпълнение предмета на договора и изоставянето на обекта, което представлява грубо нарушение на сключения договор."

В. "Капитал" определя "Понсстройинженеринг" за компания, която е известна като близка до кръгове от БСП, бившия президент Георги Първанов и бившия премиер Пламен Орешарски.

През 2016 г. в. „24 часа” писа, че срещу Милко Милков (Понса), Златко Баретата и още трима души е тръгнало дело за източване на 8 млн. лв. ДДС. След това Милков излезе с лично мнение в изданието, в което нарече похватите на прокуратурата чрез публикациите в “24 часа” – „груб опит за внушаване на неистини на обществеността”.

Към края на 2015 г. активите на „Друм консулт” са 2,07 млн. лв., а в дружеството са били заети средно 20 души. През 2014 г. фирмата на Спас Попниколов е изтеглила 150 000 евро кредит от ПИБ, който по-късно е погасен.