Китайско-турски консорциум и френска компания са заявили готови да инвестират в строителството на жп линии, пътища и паралелно с това искат да вземат Пристанище Варна на концесия.

Това изненадващо обяви транспортният министър Данаил Папазов пред депутатите от парламентарната транспортна комисия. Така той как ще бъде компенсиран недостигът на средства по Оперативна програма "Транспорт" в периода 2014 - 2020 година.

Според думите на Папазов китайско-турският консорциум изразявал готовност да построи жп линиите Варна - Русе и Синдел - Карнобат, да вземе на концесия порт Варна. Освен това предлагал услугите си и да ни построи скоростен път от турската граница до Русе.

Министърът обаче не успя да се сети за имената на компаниите, но ги определи като "много големи". Пред Клуб Z Папазов уточни, че единствената форма на публично-частно партньорство, по която може да се реализира подобна инвестиция е договор за концесия.

Това означава, че ако държавата приеме подобна инвестиция, то инвеститорът ще прибира инфраструктурна такса за жп линиите или тол такса за скоростния път.

Паралелно с китайско-турското предложение в министерството на транспорта е получена и много сходна оферта от френската компания "Болоре". Тя също предлагала да построи двете жп линии и също искала да вземе на концесия Варненското пристанище.

До 75 % ще достигнат усвоените пари от Европа по Оперативна програма „Транспорт" до края на тази година, каза министърът. Той представи на депутатите справка, според която получените европейски пари по програмата до момента са над 60 на сто от предварително договорените, което представлява около 917 млн. евро. До края на тази година разходите по ОП „Транспорт" ще са около 1,2 млрд. евро.

"Няма загуба на средства до момента и няма да има допуснати такива", каза още транспортният министър.