Кучетата може би приличат на хората повече, отколкото се смяташе досега. В проучване, публикувано в сп. Animal Behavior Евън Маклийн, директор на Центъра за изучаване на кучетата в Аризона, твърди, че те имат сходни социално-познавателни модели с 2-годишните деца – при това приликите са много повече, отколкото между деца и шимпанзета.

Изследователите изучавали 552 кучета, между които домашни любимци, както и животни от различни породи, използвани в армията, за откриване на експлозиви и др. Прилагани били игрови подходи, при които играчки и лакомства са били скривани, а местонахождението им е „съобщавано“ на кучетата чрез невербални инструкции – например посочване на посоката или поглед.

Данните, събрани от кучетата, са сравнени след това с резултатите, получени при подобна серия конгитивни тестове, направени на 105 двегодишни деца и 106 африкански шимпанзета. Учените установили, че кучетата и децата значително надминават маймуните при изпълнението на комуникационните задачи – първите без проблем проследяват човешки поглед или посока, показана с пръст. Шимпанзетата пък се справили по-добре от кучетата и децата, когато ставало дума за пространствено мислене и физическа среда.

Оновните социални умения за общуване отличават човешката психология от всяка друга. При хората тези способности започват да се развиват около 9-ия месец. Именно в ранна възраст се откриват и прилики с поведението на кучетата. Според Маклийн спокойно може да се каже, че съществува някакъв общ модел на поведение, като работната хипотеза е, че кучетата и хората вероятно са преминали през подобни еволюционни процеси.

Учените смятат, че изучаването на животните и начина, по който са били опитомени, ще даде информация за това как са еволюирали хората, като резултатите ще помогнат на изследователите, които работят по заболявания, включващи като симптоми например дефицит в социалните умения.

Да се проследи човешката еволюция, като се изследват животни, не е нова идея. Но работата с кучета е такава. Досега учените изследваха главно горили и шимпанзета.