Министрите на външните работи и на отбраната на Европейския съюз решиха днес да създадат постоянен военен щаб, който ще отговаря за три от общо 16-те операции на ЕС в чужбина. Те започнаха и подготовка през юни да положат основите на обща европейска отбрана, каквато Лисабонският договор предвижда, че може да бъде създадена от желаещите да участват в нея държави.

"Преди шест месеца ние започнахме да усилваме работата си по отбраната и сигурността на ЕС и днес взехме първите оперативни решения", каза пред репортери Федерика Могерини, върховна представителка на ЕС по външната политика и сигурността. "Мисля, че цялата тази работа ще бъде една от областите, където ЕС ще може да напредне много значително в идните месеци".

"Направихме това единодушно, 28-те... и това - в една от исторически най-разделящите области на ЕС", добави тя, припомняйки неуспешния опит на страните, основали някогашната Европейска общност за въглища и стомана, да я съчетаят с политическа и отбранителна общност. Френското Национално събрание гласува против тях през 1954 г.

Щабът ще се състои от най-много 30 души и ще ръководи от Брюксел т.нар. "неизпълнителни" (non-executive) операции на ЕС, каза пред Клуб Z висш европейски представител. В тази категория влизат мисиите за наблюдение или за обучение на силите за сигурност на трети страни. Тези мисии не включват бойни действия, те не са свързани с опазване / налагане на мира или на обществения ред, т.е. не заместват функции на държавите, където се провеждат. 

В момента ЕС поддържа три такива операции за обучение на военните в Мали, Сомалия и Централноафриканската република. Всяка от тях се състои от по 200 души.

Новата структура заедно с учредено също днес звено за координация с цивилните операции на ЕС трябва да заработи до края на април начело с ген. Еса Пулкинен, финландски военен, който сега оглавява военния състав в рамките Европейската служба за външно действие (ЕСВД). Той ще осъществява оперативен контрол върху поверените му мисии, без да има право да променя задачите им.

В компромис с британците официалната титла на финландеца остава "директор", а не командир и службата му продължава да се намира в сградата на ЕСВД. В края на следващата година ЕС ще преразгледа работата на щаба и не е изключено тогава да му възложи по-широки от сегашните задачи, казаха дипломати.

На административния език на ЕС той се нарича Military Planning and Conduct Capability (Способност  за военно планиране и управление) и е стъпка напред към създаване на постоянен европейски военен щаб, което досега Великобритания блокира. 

"Това е първа стъпка към засилване на европейския стълб на НАТО", коментира белгийският министър на външните работи Дидие Рейндерс. "Ще видим дали ще стигнем до европейска армия,...но ще засилим сътрудничеството между нашите армии вътре в НАТО".

Решенията в северноатлатичския алианс се вземат с единодушие, което означава, че страни извън Европа като САЩ и Турция имат право на вето върху евентуални решения на европейците в областта на сигурността. Все повече европейски столици искат да скъсат с тази зависимост заради авторитарния и националистически курс на турския президент Реджеп Тайип Ердоган и заради противоречивите изказвания за бъдещето на трансатлантическите отношения, които направи новият президент на САЩ Доналд Тръмп.

В същото време ЕС твърди, че самостоятелната му отбрана само би усилила и допълнила НАТО, без да дублира неговите способности и да разединява и изолира съюзническите държави.

ЕС води общо 16 мироопазващи, мироналагащи, тренировъчни, наблюдателни и хуманитарни военни и цивилни операции по света, чието ръководство е поверено на съществуващи щабове на държави членки. След референдума на Великобритания за напускане на ЕС останалите страни в него подготвят основите на общи отбранителни структури, част от които е и формирането на общо военно командване.

Сега мисиите на място ръководят офицери на държавите членки в рамките на мандат, който им е гласуван от Съвета на външните министри. Във всекидневното ръководство обаче те нямат съответна централна структура, с която да контактуват и пред която да отговарят. Европейската служба за външно действие, Политическият и военен комитет, Съветът със съставните му органи не отговарят на специфично военните въпроси, възникващи в мисиите. Новият щаб позволява ясно да се разграничат стратегическото от оперативното ниво на ръководство на мисиите.

"Сега полевият командир се занимава с всякакви административни и финансови въпроси и прекарва голяма част от времето си в Брюксел", каза представителят. "Отсега нататък полевият командир ще може да се съсредоточи върху проблемите на място и ние можем да му предложим повече подкрепа, включително политическа".

Могерини представи пред министрите възможностите за по-дълбока европейска интеграция в областта на отбраната, която Лисабонският договор дава с т.нар. "постоянно структурирано сътрудничество", каза представителят. То позволява държавите, които желаят, да създадат общи структури, способности, за да изпълняват общи отбранителни задачи. 

"Решихме да продължим работата в идните седмици по точните критерии, ангажименти и програми, които ще подготвят основата за държавите членки да вземат решение по това в идните месеци", каза Могерини.

Започването на постоянното структурирано сътрудничество трябва да е на масата на редовната среща на ЕС през юни, като месеците преди това правителствата използват за подготовката му, каза представителят. 

Министрите са отчели и планирали сътрудничеството на страните си в координациите на отбранителните бюджети и прилагането на европейски план за действие в областта на отбраната, който включва създаването на европейски фонд за изследвания в областта на отбранителната промишленост.

Днес Европа инвестира в отбрана половината от това, което инвестират в САЩ, но получава 15 на сто от техните отбранителни способности. Едва 20 на сто от отбранителните си инвестиции европейците правят в общи проекти, докато останалата част от парите отиват в дублиращи се национални, посочи Могерини.