"Умеем да слушаме хората и това, което другите партии правят само в предизборна надпревара, за нас е политическо ежедневие."

Предизборна програма на ГЕРБ

Торбата с обещанията отдавна е развързана. И едно от най-интересните неща е кой какво ни се врича - ако изобщо зачеква темата - в сферата на правосъдието и съдебната система. Направихме си тази "разходка" из предизборните платформи с надеждата, че се увеличава броят на хората, които осъзнават пряката връзка между липсата на върховенсто на закона и корупцията с бедността, изоставането, емиграцията, отсъствието на социална държава  и всички други беди.

ГЕРБ ще изменят Конституцията, но не казват защо

Свикване на Велико народно събрание и нова Конституция – това обещават ГЕРБ в началото на главата за съдебни промени в предизборната си платформа. Защото старата конституция „... макар и изпълнила своята роля за прехода на държавата от тоталитарен тип към демократично общество, отдавна не отговаря на потребностите на модерното държавно управление.” И съответно пречи да се осъществят „редица реформи”. Всъщност обаче не се казва какви ще са те – дали става въпрос за ограничаване на безконтролността на главния прокурор или за нещо друго. При по-фриволно тълкувание човек може да си каже, че ги е било страх от... знаете кой.

Едното сигурно е, че щели да махат имунитета на депутатите, ама то голямата работа - те и сега си го дават с радост винаги, още преди да са им го свалили.

Четем още за Антикорупционен кодекс (да не го кажем „закон” като този на Меглена Кунава), и всъщност старото обещано и не минало изобщо през парламента през 3-те години, в които го доминираха: единен орган за борба с корупцията по високите етажи на властта. Той ще бъде създаден на основата на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. 

Следват любимите на всеки прокурор заклинания срещу „формализма в наказателния процес”, който за пореден път се обещава да бъде премахнат, като се акцентира върху една негова страна - забрана за връщането на делата на досъдебна фаза.

Не може да се отрече на ГЕРБ, че последователно работят в посоките, които опитваше да наложи Екатерина Захариева в последната си година - например по въпроса с връщането на обвинителни актове тя дори има публикван законопроект още от август. Както и за следващото обещние - задържане на осъдените лица веднага в съдебна зала след осъдителна присъда, за да се избегнат конфузиите а ла Галеви.

И нещо много интересно, което се появи в пространството, веднага след като СГС излезе от контрола на кръга "Владимира Янева и каки":

"Нов ред за преследване на корупцията по високите етажи – преминаване на тези дела в специализирания съд и прокуратура.”

Сега делата за "обществено значими" личности и случаи - срещу депутати, магистрати и пр., са на подсъдност в СГС. Както и тези, при които материалният интерес е голям. Екатерина Захариева така и не е отговорила до днес - откъде ѝ хрумна и с какви аргументи да прати всичко това в СпНС и при прокурор Иван Гешев - любимецът на Сотир Цацаров, който получи примерно делото КТБ. И явно е толкова важен, че преди дни прокурорската колегия на ВСС гласува спешно да решава битови и сградни въпроси.

Новост обаче от ГЕРБ е обещаната възможност за обжалване пред съда на отказ на прокурор да образува досъдебно производство... Звучи прекрасно на първо четене, макар че простичко казано – надали може да напишеш закон, който да задължи някого да си свърши читаво работата, ако не иска. Като не може да прекрати разследването, ще напише калпав обвинителен акт, който ще падне и – толкоз.

Изключая последната мярка, другите със сигурност са в списъка, който Сотир Цацаров с удоволствие би подкрепил и често биват артикулирани стройно от представители на прокуратурата пред „правилните” медии.

До края на 2018 г. се обещава също така приключването на пословичното електронно правосъдие, а още до средата на същата година – нова наказателна политика. От партията на Борисов се оплакват от НК, чиито основи са сложени през 1968 г., но не става много ясно изцяло нов ли искат или само ще преправят стария.

Споменава се още за прословутата съдебна карта, тримесечни доклади на главния прокурор и председателите на ВКС и ВАС пред НС (макар че никой все още няма право да научава подробности за разследвания на прокуратурата, б.р.), реформи в юридическото образование, детското правосъдие, нови АПК и ГПК и, разбира се, „деполитизиран и прозрачен избор на нов Висш съдебен съвет”. Нима сме се съмнявали някога?

БСП ще доказва умишлено убийство при катастрофа

Макар, че предизборният им слоган е "Правила, сигурност, справедливост", от БСП логично залагат на повече неща, които галят ухото на специфичния им избирател. Темата с подобрения в правосъдието е най-последна, включително и след "Култура и медии". Първо рзбира се, се обещава как кварталните полицаи ще станат всесилни, добре оборудвани и добре латени. 

Що се касае до наказатения процес, от Столетницата също обещават изменения в НПК, които да осигурят:

– Силно ограничаване на възможностите за връщане на делата от съда на прокуратурата; (каквото и да означава това, б.р.)

– Въвеждане на стриктни срокове, както и на „жалба за бавност“ в наказателния процес (ама то и сега има куп подобни норми, б.р.)

– Създаване на правила за работещо „бързо производство“, които да се прилагат задължително при определени видове престъпления – кражби на лично имущество, причиняване на телесни повреди, грабежи и др.

Като как ще тече дело за грабеж, който е тежко престъпление срещу личността, по бързо производство, не се казва.

Интересно звучи, че т. нар. частно обвинение, което сега са конституира като придатък към прокурорското, може да придобие по-голяма роля: "разширяване кръга на престъпленията, при които наказателното производство започва по инициатива и решение на пострадалия". Ама дали ще позволи прокуратурата подобно нещо, един Господ знае.

От партията обещават още изменение на уредбата на мерките за неотклонение и промени в НК за "защита на личната собственост" (?!), за длъжностните престъпления, плюс "отпадане на непредпазливостта като форма на вина при транспортните престъпления, извършени след употреба на алкохол и наркотични вещества". Което, да си го кажем честно, си е чиста предизборна лакърдия... 

Само не мислете, че в БСП не са в крак с времето. Вижте какво още пише:

"Криминализиране на тежки нарушения на екологичното законодателство с причинени големи щети върху околната среда."

И нещо наистина хубаво: обещават повече контрол върху съдебните изпълнители и по-ефективна защита на правата на гражданите – длъжници в съдебно изпълнителното производство.

ДПС и правосъдието - мълчание като за умрял

Парадоксално, сред политическите фомации, които вероятно ще имат голямо представителство и съответно важна роля в следващото Народно събрание, има няколко, които изобщо нямат предизборна програма, платформа, или както там го наречете. Или пък имат, но в нея няма "бъкел" за оправяне на правосъдието.

Сред тях са ДПС, които представят само една Програмна декларация. В нея няма и дума за реформи в правосъдието. Човек остава с впечатлението, че са си доволни хората от него такова, каквото е...

ДОСТ махат давността за комунистическите престъпления

Очаквано от движението на Лютви Местан залагат на тази позната струна в документа си, наречен Предизборна платформа. Извън това оттам също призовават за свикване на 8-о ВНС и нова Конституция. Освен че се застъпват за приемане на антикорупционния закон (явно на Кунева), другото са по-скоро мантри и една "схемичка:

 Разкъсване на порочния корупционен модел:

ПОЛИТИЧЕСКА ВЛАСТ ►КОРУПЦИОННИ ПАРИ►

ПОЛИТИЧЕСКА ВЛАСТʹ (прим)►КОРУПЦИОННИ ПАРИꞌ(прим);

 

Патриотите: шериф до шерифа, пищов до пищова

Обединените патриоти, които са тръгнали да стават трета, а, по думите им, "защо не и втора политическа сила", на практика нямат програма. Имат едни заклинания от президентските избори за двойката Каракачанов - Нотев. На нея, освен че пише, че е с дата „38 септември“, се казва, че "президентът е гарантът за това всеки да се чувства достоен и сигурен за имота и честта си. Гарант за безкомпромисно противодействие както на корупцията по високите етажи на властта и мафията, така и на битовата, циганска престъпност, за която никой не говори, но която тероризира обикновения гражданин..."

Ако приемем, че са просто последователни и не са изменяли посоката, единствената програма, която може да прочетем, е от 2014 г. И там, разбира се, врагът е ясно очертан - той е леко мургав... Бързо производство за умишлени престъпления и увеличаване на наказанията за рецидиви при дребните кражби, хулиганства и пр., четем още. Стара идея - от ПФ предлагат РПУ-тата да отидат към общините, а началникът им да е избираем. Шериф, един вид. Също така от НФСБ и ВМРО (тогава са били само двете) виждат решението в "граждански контрол върху полицията". Не става ясно шефовете на районни и на ГДНП пред Динко и Перата ли ще се отчитат. 

Има и такива изречения, които не е много ясно с какво са полезни:

"Митничарите осигуряват контрабандата срещу дял от печалбите... Срастването на полицията с престъпността съсипва ценностната система на нацията."

Патриотите застъпват старото си виждане, че трява да се разширят пределите на неизбежната самоотрана и да се позволи повсеместното носене на оръжие. А ако все пак извън полицейските, може а се изведе нещо като съдебен приоритет, то е:

"Узаконяване на правото на всеки един гражданин или организация да сезират Конституионния съд".

Другото е намаляване на таксите за завеждане на гражанско дело до 10 - 100 лв. Което може би от самата съдебна система пък няма да прегърнат, като се има предвид, че имат близо 800 млн. лв. несъбрани такси. Към декларацията има още прокуратурата да заведе незабавни дела за всички престъпления по служба, приватизации и пр. от времето на Виденов и Костов... Нищо че в правото има давност.

Воля.. за мълчание

Но от ДПС направо уважават избирателите си на фона на най-мъглявия сред другите вероятни силни играчи в следващия парламент - движението на Веселин Марешки "Воля". В секция "Документи" на сайта им има само устав, удостоверение и пр. На разни места може а се прочете, че обещават „бързо изпълнение на препоръките от страна на Европейската комисия”.

Движението на бизнесмена също така ще регламентира законово „независимостта, правомощията и капацитета за разследване на специализираните органи” както и „регулиране размера на съдебните такси”.

Без коментар...

Реформаторски блок - притопляне на закона "Кунева" и повече власт за Румен Радев

Съвсем логично, в трите десни формации, които се раздробиха и за които темата "Правосъдие" беше крайъгълна, тя е намерилаа и най-голямо отражение в предизборните програми.

Акцентът на това, което остана като РБ, е законът на Меглена Кунева, който така и не стигна доникъде при предните 240 в парламента. Основните пепъникамъни бяха доста съмнителното в България сезиране по анонимен сигнал и струпването на толкова мегаправомощия - като проверки за интегритет, проверки на имущество, проверки за конфикт на интереси, дейности специфични за Сметната палата - всичко под една шапка.

 Вче обединени със Светльо Витков и "Гас народен", от РБ обещават, продължаване на реформата с акцент върху "силна персонална отговорност и прозрачност за назначенията и решенията в системата"

Интересно е, че ттома виждат част от решението като "засилване на правомощията на президента при назначаването на „тримата големи“ в съдебната власт".

Следват обичайните обещания за бързина на правораздаването, ограничаване (но не забрана) на връщанията за доразследване, както орязване на триинстанционните производства - още една тема, стара като света.

Трябва да се признае, че хората на Кунеа, Москов и сие са единствените, които не залагат на допълнително "освирепяване" и претъпкване на НК, а напротив:

"Разработване на нова модерна наказателна политика, която освобождава Наказателния кодекс от състави, уреждащи по-леки посегателства, които биха могли достатъчно ефективно да бъдат наказвани по административен ред."

Тук например са единомишленици със Сотир Цацаров, който отдавна обяснява, че не може политиците да уголемяват НК до безкрай.

Следват ново съдебно райниране, национална електронна система за оценка, анализ и управление на ресурсите 1такава има в наченки, б.р.), но и въвеждане на фигурата на „пътуващ магистрат” в местата с незначителна натовареност.

Сред другите има и няколко откровени анти-Цацаров обещания:

"Създаване на работещи механизми за преграждане на използването на прокуратурата за политически и икономически натиск...

Категорична подкрепа и активна политика на България за създаването на Европейска прокурорска служба."

И разбира се: "Приемане на антикорупционен закон, с който се създава единен независим орган за противодействие на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности", т.е. - неуспелият закон на Меглена Кунева.

Освен предложенията да се снимат държаните служители на работното място и да има контрол "на многото очи", има и такива чисто... да ги наречем, симпатични обещния:

"Предоставяне на парични награди на разследващи журналисти, длъжностни лица и граждани, които са подали сигнали за корупция, довели до ефективни присъди или санкции на уличените лица."

От РБ също така говорят за нещо изкючително важно, забравено още след първите "романтични" месеци на Христо Иванов на поста правосъден министър: реформа на юридическото образование, насочена към модернизация на учебния план, създаване на единен национален стандарт на изхода на юридическото образование и въвеждане на гъвкави форми за продължаване на квалификацията и специализацията на юристите.

"Нова република" - контурите на Врага са ясно очертани

"Първата ни задача е да създадем независима антикорупционна дирекция в прокуратурата и действащо антикорупционно законодателство, на основата на отхвърлените от корупционното мнозинство законопроекти. Те ще бъдат приети в първите три месеца от мандата на следващия парламент."

С тези думи започван декларираните от партията на Радан Кънев промени, които биха предприели, ако вземат властта. Всъщност за повечето хора в НР, както и за Христо Иванов, въвеждането на нещо като "контра-главен прокурор" по румънски модел е отколешна идея и в този смисъл няма нещо ново.

И още:

  • Учредяване на нова антикорупционна прокуратура по румънски модел и радикална промяна на балансите в съдебната власт. За това е необходимо постигането на съгласие за промяна на Конституцията, за което ще търсим единство на политическите сили за свикване на Велико Народно събрание;

  • Главният прокурор трябва да бъде определян от Президента по предложение на 2/3 от народните представители и да се отчита пред Народното събрание (ама той и сега праща годишни доклади, които се оплаква, че никой не чете, а да казва как върви конкретно разследване е противозаконно, б.р.)

  •  Борбата с корупцията и предотвратяването на тероризма ще бъдат възложени на отделни и независими заместници на главния прокурор, които ще оглавяват дирекции в прокуратурата и ще работят в тясна връзка с държавните контролни органи и службите за сигурност.

  • Съдебен контрол над всички актове на Прокуратурата и откази да се образува наказателно преследване

От тъмносините обещават още акция "Чисти ръце" в съдебната система, МВР и службите, реални имуществени и проверки за интегритет и зависимости, както обаче и една нова функция на прокуатурата - да дава становища за кандидатстващите за разни позиции в системата.

От НР обещават още да пратят НСО да се бори с тероризма.

"Да, България" - дълги и подробни мерки

Съвсем закономерно, партията, която отделя най-много внимание на правосъдната тема и евентуалната реформа, е тази на бившия министър Христо Иванов.

Тук очевидно добре различават „компютри от компоти“, защото за разлика например от патриотите, има съвсем отделни глави с проектомерки, касаещи независимостта и ефективността на МВР, службите в сфера „Сигурност“ и съвсем отделни за съдебната независимост.

Намаляване на парламевтарната квота във Висшия съдебен съвет, намаляване на мандата му на 3 години, реална възможност за отстраняване и прекратяване на мандата на членове в случай на системни нарушения на етичните правила и уронване престижа на съдебната власт. И още председателите на ВКС и ВАС да се предлагат от съдийската колегия, а не от пленума на ВСС.

От "Да, България" също предвиждат увеличаване (още) на правомощията на общите събрания на съдиите, нова съдебна карта, пустото електронно правосъдие и ... "пълно прилагане на правото на Европейския съюз, вкл. чрез по-добра възможност за отправяне на преюдициални запитвания до Съда на ЕС".

За разлика от ГЕРБ тук виждат нещата наобратно по отношение на специализираните съдилища - вместо да им дават "златната кокошка", от "Да, България", предлагат пълна реформа, оценка на тяхната натовареност и ефективност и преструктуриране.

Специалната глава за "ефективна и отчетна прокуратура" разбира се е най-интересна.

Цел: Прокуратурата – служител на обществения интерес, а не инструмент за натиск срещу бизнес и политически опоненти на силните на деня. Прокуратурата да преследва корупцията и престъпниците, а не да сключва сделки с тях.
Отчетна прокуратура

  • Периодично отчитане на главния прокурор пред Народното събрание – упражняване на редовен надзор върху работата на прокуратурата от страна на Народното събрание чрез специална парламентарна комисия – в заседания открити за обществеността, като бъде изслушан за движението на дела с висок обществен интерес.

  • Намаляване мандата на главния прокурор на 5 години
    В перспектива – Възможност за предсрочно прекратяване на мандата на главния прокурор по предложение на парламента и указ на президента
    Производството стартира по инициатива на ¼ от народните представители, подкрепено с мнозинство 2/3 от всички народни представители на основание тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт. Производството приключва с издаване на указ на държавния глава за освобождаване на главния прокурор.

  • Назначаване на независим заместник главен прокурор за противодействие на корупцията по висшите етажи на властта

    • определя се от пленума на ВСС и се отчита пред него и пред Народното събрание;

    • не е пряко подчинен на главния прокурор;

    • ръководи специализираната антикорупционна прокуратура (звено)

    • подпомага се най-пряко от ГДБОП и ДАНС, Агенция „Митници“, НАП

  • Механизъм за отчетност и възможност за ефективно разследване на главния прокурор, ако бъде обвинен по време на мандата си в извършването на тежко престъпно деяние

  • Отпадане на предварителните проверки – ограничаване на възможностите за злоупотреба с власт и натиск върху гражданите и бизнеса и по-добри гаранции за правото на защита в наказателния процес.

Темите продължават с това прокуратурата да се фокусира върху обвинителната функция по наказателни дела и да се ограничи участието ѝ в граждански и административни процеси, съдебен контрол от пострадалия и неговите близки по отношение бездействието на прокуратурата по конкретни дела, както и съдебен контрол върху отказите за образуване на досъдебно производство. Интересно е предложението за спиране на давността за периода, в който главният прокурор и други публични лица имат имунитет.

Хората на Христо Иванов също са сред тези, които смятат, че трябва да се въведе правото на индивидуална конституционна жалба за гражданите, както и да се създаде единен и централизиран антикорупционен орган, кажи-речи по "Кунева"-модел.