Езикът издава много за характера на човека. Това се отнася и до политици като Доналд Тръмп. Езиковедки от Германия и САЩ хвърлят поглед върху значението на неговите думи.
Елизабет Уелинг е проследила първата реч на Доналд Тръмп пред американския Конгрес. Това е част от нейната работа като лингвист. Тя изследва езика на политиците. Стилът на изразяване на Доналд Тръмп е специална тема за нея.
Всеки ден Тръмп дава нова храна на анализаторите. След речта му пред Конгреса медиите се зарадваха на новия му тон. Елизабат Уелинг обаче не открива в речта му нищо ново в съдържателно отношение. Тя смята, че само представянето му е било по-различно.
"Човек веднага забелязва, че речта му е била предварително написана. Неслучайно беше публикувано и видео, в което той репетира", казва тя.
Подобни репетиции са всъщност нещо обичайно преди важни речи. Досега обаче хората бяха свикнали с един друг Доналд Тръмп. Американският президент отказваше аутокю и заучени текстове. Той говореше спонтанно и необуздано. Елизабет Уелинг забелязва сега един по-различен тон, изразяващ обаче същото послание.
"Образите, с които той си служи, са много интензивни. Те отговарят на неговия суперконсервативен начин на мислене. Кръв, война и вдовицата на един загинал войник - все символи, с които Тръмп иска да впечатли хората", казва тя.
"Анкета" чрез Туитър
Доналд Тръмп знае как въздействат неговите думи. И той ги използва целенасочено не само в речите си, но и в Туитър.
"При него всичко е предварително планирано", казва Уелинг.
Тръмп използва туитове и по този начин отклонява вниманието от своята политика. Същевременно създава ярки образи в съзнанието на хората. Те достигат директно и неподправено до феновете му. Съвсем между другото той ги пита за тяхното мнение.
"Тръмп пише даден туит, прокарва в пространството една крайна теза и наблюдава как реагират хората", казва лингвистката.
Американският президент се обръща към феновете си чрез Туитър. Те споделят неговите туитове и по този начин повтарят неговите словесни образи. Опасно става, когато неговите противници го имитират. Те пишат за "фалшиви новини" и всъщност повтарят неговите изявления.
"Доналд Тръмп е опитен бизнесмен. Той знае много добре как да пласира идеите си", казва Уелинг.
Според нея, най-голямата грешка на медиите е, че като осъждат неговите изявления, те същевременно по такъв начин и ги разпространяват.
Нов стил
С езика си Тръмп играе на чувствата на публиката. Езиковедката Джийн К. Гордън е сравнявала думите в речите на Тръмп с тези на Клинтън и Обама. Тя стига до извода, че в речите на Тръмп най-често се съдържат негативни понятия. Но речта му пред Конгреса е била много по-положителна. В речта пред Конгреса човек може да разпознае новата стратегия на Тръмп и неговия екип, смята езиковедката.
Постингите в туитър и спонтанните изявления на Тръмп са достоверни за неговите привърженици. Той използва кратки изречения, прости думи и разбираеми образи. Това беше и стратегията му преди изборите - и тя беше успешна, посочва Гордън. Сега обаче тази стратегия търпи критика.
"Речта му пред мемориала в Ленгли и изказването му по време на Националната молитвена закуска бяха катастрофални", изтъква лингвистката Тереза Хайд от университета Дуисбург-Есен.
След агресивните и невъздържани изявления Доналд Тръмп сега демонстрира спокойствие и уравновесеност. Елизабет Уелинг смята обаче, че е пресилено да се говори за нов тон на Тръмп:
"Няма никакво значение, дали говори нагло или спокойно. Най-важно е съдържанието, а то си остава все същото", посочва тя.
Материалът е публикуван в Дойче веле.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни