Зимните курорти могат да станат българският бранд за активен начин на живот, място за целогодишен туризъм, част от устойчива и печеливша екологична икономика, ако се освободят от хватката на олигархичните структури.

Около това становище се обедини екипът експерти на Коалиция “Движение Да България”, който представи днес концепция за развитие на зимния туризъм в дискусия с представители на туристическия бизнес, браншови организации и природозащитници.

Също както хората и природата на България е жертва на неадекватно законодателство, нарушаване на международните стандарти и на корупционни практики, констатираха експерти и бизнес.

В основата на развитието на туризма в България трябва да стоят стратегически подход и планиране, свързани с промяна на националния бранд като туристическа дестинация и с поставянето на туристите, а не на големите хотели в центъра на услугата. Този подход е в съответствие не само с възможността за изграждане на устойчив туризъм, но и със световната тенденция хората сами да организират пътуванията и преживяванията си. Този начин на пътуване е масов, вече го има и у нас, но остава извън полезрението на институциите и не е отчетен по никакъв начин, тъй като на туристическия пазар се налагат предимно интересите на големите участници.

Визията на Коалиция „Движение Да България“ е за развитие на планинския и зимен туризъм, предпоставка за което е възстановяване отговорността на държавата като собственик, възложител и регулатор, заяви Александър Дунчев, член на ИС на “Да, България!” и водач на листата на “Движение Да България” в 22-ри МИР - Смолян.

Друго важно условие е демонополизацията и засилването на ролята на местните общности, отбеляза предприемачът Владислав Панев, съпредседател на Зелените и водач на листата на Коалицията в 22-ри МИР в Хасково. Той добави, че при развитието на туризма, стратегически трябва да се заложи изискването за прозрачност и равни възможности за всички участници от бизнеса - в национален и регионален мащаб.

На туризма трябва да се гледа като на интегриран социално-икономически продукт, който да стимулира производството, опазването на околната среда и да възпитава, като в същото време осигури разнообразен туристически продукт и възможности за повишаването на благосъстоянието и развитието на малък и среден сегмент в регионален план., отбеляза Кирил Петков от Изпълнителния съвет на „Да, България !“

Биологът Петко Петков, член на НС на “Да, България!”, сподели, че за него Пирин е една от най-красивите планини в света, но в момента, вместо ски-зона Банско да се развива в синхрон с природата, представлява неугледна врата към прекрасния национален парк. 

Кирил Петков подчерта, че при рекламиране на зимния ни туризъм се акцентира върху големите хотели и евтините туристически пакети. България може да се позиционира така, че да печели дългосрочно и устойчиво от разнообразен туризъм, като съхранява природата и насърчава местните предприемачи. Това ще разшири не само потенциала на бранша, но и профила на туристите, които посещават страната, и може да се превърне в основа на сериозна промяна в начина на мислене и работа в този сектор със силно благоприятен икономически ефект, отбеляза Петков.

По казусите „Пирин“ и „Витоша“ трябва да се създаде ясен и ненарушим регламент за защитените територии, заяви Александър Дунчев. При развитие на зимния туризъм в защитените територии трябва да се подходи изключително внимателно. Основна цел трябва да бъде оптимизация на съществуващите туристически и спортни съоръжения и Плановете за развитие в защитените територии на първо място следва да се съобрадят със законовите изисквания, че строителството в националните паркове е забранено, подчерта Дунчев. Той подчерта необходимостта от изготвяне на анализ дали изградените ски писти имат достатъчен капацитет и дали има реална възможност за съоръжения, като наред с това се даде приоритет на устойчивото развитие.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ