Ad Config - Website header

 

Article_top

Един литър гориво в Румъния днес е с 15 стотинки по-евтин отколкото в България. Не, не си мислете, че хората там се редят на опашки пред пет конкретни бензиностанции на техния Марешки. Навсякъде в Румъния горивото е много по-евтино, без данъците (акциз и ДДС). И сигурно се питате как става така.

Отговорът е много прост: в Румъния има реална конкуренция, а държавата наложи сериозна глоба на участниците в картела. Докато ние тук чакаме кралимарковци да се възползват от ситуацията и да се обявяват за спасители, там хората избраха политици, които решиха трайно проблема.

Може ли бензинът и дизелът в България навсякъде да струват с поне 20 стотинки по-малко?

Може. Изкривяванията на пазара на горива в България са сериозен проблем, а сериозните проблеми се преодоляват със системни и трайни решения. „Кучето“ е заровено в данъчните складове, където търговците на горива са длъжни да съхраняват количествата – така е по закон. Доклад на Комисията за защита на конкуренцията от 2011 година показва, че към онзи период тези складове са били собственост основно на две фирми. В момента не е ясно кой какви данъчно-акцизни складове притежава като капацитети и е възможно ситуацията от 2011 година дори да се е влошила. Ако нямаш достъп до данъчен склад, не можеш да внасяш горива.

Има търговци, които продават малки количества и предлагат горивото на по-ниски цени. На няколко места в България това е факт. Но, когато става дума за големи количества, данъчните складове не могат да бъдат заобиколени. А всички искаме бензинът и дизелът да са по-евтини навсякъде, не само на пет бензиностанции, на които да се редим от рано сутрин като по времето на Лукановата зима. В Нова Република дори сме склонни да предложим крайното решение за създаване на държавни данъчно-акцизни складове, които да гарантират повече конкуренция и достъп до пазара.

Кой е собственик на данъчните складове?

Формално в България съществува регистър на собствениците на данъчни складове. Можем да прочетем имената, но не можем да прочетем какви са техните обеми. Заедно с колегата от Нова Република Петър Славов попитахме Министерството на финансите. Те отказаха да ни отговорят. Тогава ние заведохме дело по Закона за достъп до обществена информация. И в съдебната зала прокурорът пледира срещу това българите да научат тази информация.

Ние предложихме законопроект, който да направи прозрачна собствеността и да улесни достъпа на търговци до данъчните складове. Ние също предлагаме освобождаване на регулаторите от партийните и корпоративни зависимости. Когато въведем истински румънски модел за борба с корупцията, правосъдието ще служи на гражданите и няма да прикрива картелите и олигархията.

Решенията са прости, трябва само смелост. Румъния вече го направи и хората там купуват по-евтино гориво. Това е работещото решение. Не става с пет нови бензиностанции, както пет нови училища не могат да реформират образованието ни.

 
Мартин Димитров припомни, че "Южен поток" е спрян от кабинета "Орешарски". Снимки Веселин Боришев

Един литър гориво в Румъния днес е с 15 стотинки по-евтин отколкото в България. Не, не си мислете, че хората там се редят на опашки пред пет конкретни бензиностанции на техния Марешки. Навсякъде в Румъния горивото е много по-евтино, без данъците (акциз и ДДС). И сигурно се питате как става така.

Отговорът е много прост: в Румъния има реална конкуренция, а държавата наложи сериозна глоба на участниците в картела. Докато ние тук чакаме кралимарковци да се възползват от ситуацията и да се обявяват за спасители, там хората избраха политици, които решиха трайно проблема.

Може ли бензинът и дизелът в България навсякъде да струват с поне 20 стотинки по-малко?

Може. Изкривяванията на пазара на горива в България са сериозен проблем, а сериозните проблеми се преодоляват със системни и трайни решения. „Кучето“ е заровено в данъчните складове, където търговците на горива са длъжни да съхраняват количествата – така е по закон. Доклад на Комисията за защита на конкуренцията от 2011 година показва, че към онзи период тези складове са били собственост основно на две фирми. В момента не е ясно кой какви данъчно-акцизни складове притежава като капацитети и е възможно ситуацията от 2011 година дори да се е влошила. Ако нямаш достъп до данъчен склад, не можеш да внасяш горива.

Има търговци, които продават малки количества и предлагат горивото на по-ниски цени. На няколко места в България това е факт. Но, когато става дума за големи количества, данъчните складове не могат да бъдат заобиколени. А всички искаме бензинът и дизелът да са по-евтини навсякъде, не само на пет бензиностанции, на които да се редим от рано сутрин като по времето на Лукановата зима. В Нова Република дори сме склонни да предложим крайното решение за създаване на държавни данъчно-акцизни складове, които да гарантират повече конкуренция и достъп до пазара.

Кой е собственик на данъчните складове?

Формално в България съществува регистър на собствениците на данъчни складове. Можем да прочетем имената, но не можем да прочетем какви са техните обеми. Заедно с колегата от Нова Република Петър Славов попитахме Министерството на финансите. Те отказаха да ни отговорят. Тогава ние заведохме дело по Закона за достъп до обществена информация. И в съдебната зала прокурорът пледира срещу това българите да научат тази информация.

Ние предложихме законопроект, който да направи прозрачна собствеността и да улесни достъпа на търговци до данъчните складове. Ние също предлагаме освобождаване на регулаторите от партийните и корпоративни зависимости. Когато въведем истински румънски модел за борба с корупцията, правосъдието ще служи на гражданите и няма да прикрива картелите и олигархията.

Решенията са прости, трябва само смелост. Румъния вече го направи и хората там купуват по-евтино гориво. Това е работещото решение. Не става с пет нови бензиностанции, както пет нови училища не могат да реформират образованието ни.

Коментари

Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Мартинчо Лъжеца

Мартинчо, прост си кат гъдулка, момче. Основният проблем, заради който цените на горивата са високи у нас изобщо не си го споменал. А той е Лукойл. Първо не е нормално последните минимум 10 години рафинерията в Бургас да е на загуба. Това е така, защото Лукойл-Нефтохим купува нефта си от руския Лукойл на изключително завишени цени, които нямат нищо общо със пазарните. Преди време един журналист ги подпита защо е така и те му отвърнаха завъртяно, че рафинерията е проектирана да работи само с руски нефт (ебати глупостта!!!) и руснаците се били възползвали от това. Тука ти е заровено кучето, а не в разни складове, които нямат отношение към цента. Второто голямо нарушение е, че същия тоя Лукойл има верига от бензиностанции, чиито пазарен дял в страната е най-голям. Т.е. Лукойл е лидер в доставката на горива на едро и на дребно. Така Те контролират както цената на едро ,така и на дребно. Чудя се защо нищо не казваш по тия въпроси , а ми плещиш глупости за цените в Румъния. Бай дъ уей отново лъжеш, защото само пропан-бутана е по-евтин в Румъния, поне официално: https://fuelo.net/world/country/43?lang=bg
Бобо's picture
Бобо
Бобо

Кой е глупавия

Райт не знам Мартин , но ти със сигурност си много прост и от тази си позиция решаваш че всички са като теб , проблема наистина е в закона за данъчните складове , Лукойл да си продава горивото за колкото си ще , но ако има внос на гориво на нормални цени тогава Лукойл ще духа супата ако не си свали цените , и точно тука е заровено кучето 90% от данъчните складове са на Лукойл и от тази позиция те си правят каквото искат . В България ако има воля за промяна в закона за данъчните складове пазарите на горива ще претърпят коренна промяна , а съвсем друг е въпроса за врътките за данък печалба , там отново се иска воля от страна на държавата , но пред Москва нашите са вечно със свалени гащи .
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Пълни глупости

В грешка си, приятел. Лукойл не притежават всички данъчни складове в България. Около 30% от складовете не са техни, нито на другия голям играч ОМВ. Айде сега ми обясни останалите играчи защо не влияят на цената на горивата. Да ти подшушна ли - има картел, оглавяван от същите пичове от Лукойл. И самият факт, че никой от другите дистрибутори не е изпищял на умряло заради това положение, е много показателен. Така че складовете са последният проблем. Складове винаги могат да бъдат изградени от държавата или от частни фирми. За твое сведение има множество малки данъчни складове, които биха могли чудесно да повлияят на цената, но не го правят. Също както Марешки с 10 бензиностанции влияе на цената на горивата в половин България. Пак повтарям - проблемът е в Лукойл и от там трябва да се тръгне. Очевидно Мартинчо обаче не иска да настъпи другаря Златев по мазола...
Vladi Dim's picture
Vladi Dim
Vladi Dim

Румъния

Цената на дизела на дребно в Румъния, съгласно www.energy.eu. е 0.465 евроцента (производство и дистрибуция). Добавяме българският акциз от 0.33 цента и цената за литър нараства на 0.795 цента. Слагаме 20% ддс на тази база и нафтата получава крайна цена на дребно 0.954 цента или 1.87 лева. Марешки продава нафта на1.86 лв, веригите на 2.13 лв.литъра. Съгласно Законът за акцизите, вносителите на горива НЕ са длъжни да вкарват вноса в акцизен склад, ако платят акциза (и ДДСто) при вноса. Акцизният склад е опция.
Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

МАРТИНЧО, ЧЕЛЕН ОПИТ:

Още през 1935г. Федералният Апелативен Съд на САЩ (Съдия Лърнид Хенд /1872-1961/) по делото Хелверинг срещу Грегъри постановява:
„…ВСЕКИ Е В ПЪЛНОТО СИ ПРАВО ДА УРЕЖДА СВОИТЕ ФИНАНСОВИ ДЕЛА ТАКА, ЧЕ ДА ПЛАЩА ВЪЗМОЖНО НАЙ-НИСКИ ДАНЪЦИ;
НИКОЙ НЕ Е ДЛЪЖЕН ДА ИЗБИРА НАЙ-ИЗГОДНИЯ ЗА МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ МОДЕЛ НА БИЗНЕС;
ПЛАЩАНЕТО НА ПО-ВИСОКИ ДАНЪЦИ НЕ Е ПАТРИОТИЧЕН ДЪЛГ…“
Имахте ДВЕ години да промените законите за данъчните складове.
Вместо сега да ни пропагандираш как пак евентуално, а дано, ама на дали и т.н. бляботения..
Си кажи направо - ЗАЩО НЕ ГО НАПРАВИХТЕ.. Кой ви пречеше.. Защо ви пречеше..
Пък си кажи - защо еФФФтините се запечатват за НЕПЛАТЕН АКЦИЗ.. И как се ощетява хазната, как така се продава по-еФФФтино гориво от Русе за Бургас, ама за по-напреко минало през складове в ПЕТРИЧ и САНДАНСКИ..
Бобо's picture
Бобо
Бобо

Малтичо Маринов

Има ли две години да ги оправят , това защо го отправяш към Мартин Димитров , този въпрос го отправи към Лентореза дето жули карти с наместника на Москва у нас , Лентореза дето като чуе Путин и се крие под масата и пълни гащите ....
geg's picture
geg
geg

ха-ха

Това с държавните складове сигурно "изби рибата". Като оная ограда ще да е - скъпичко и за наши хора, нали? Съвместна инициатива с Нинова, Борисов, патрЕотите и Марешки да го направите - съединението прави силата...
Vesselin Levin's picture
Vesselin Levin
Новият

Новият

Мартинчо, умно момче си, но не стоят така нещата! Умишлено не се прави нищо, за да има пазар при горивата! Целта е, подобно на плоския данък, облагодетелстващ най-богатите, да се печели от едни фамилии, които да държат всичко в държавата! ЦЯЛАТА ИКОНОМИКА!!! Да сме зависими от тези фамилии до гроб! По-ербап хора ще емигрират от страната и Русия и Турция ще ни поделят!!! Спасението е в Европа, но там педалите спят дълбоко!!! Срам!!!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета