Прекратяване на процедурата за отдаване на концесия на "Летище София" предлага служебният министър на транспорта Христо Алексиев. Той ще внесе предложението официално за решение в Министерския съвет утре или идната сряда, стана ясно от думите му на пресконференция днес.

Концесията на летището в столицата се подготвя отдавна, а една от целите на правителството на ГЕРБ беше приходите от сделката да отидат за оздравяване и закърпване на бюджета на БДЖ. Срокът за подаване на оферти беше удължаван няколко пъти, последно до 31 май тази година, но сега по всяка вероятност процедурата ще отиде в историята.

Мотивът на Алексиев - в критериите за оценка на офертите на кандидатите за концесионери се дава тежест на еднократното концесионерно възнаграждение – 55%.

„Доста сериозно са неглижирани показателите като инвестиции в летището – 15% и развитие на летището – 25%. Да не говорим за сигурност на летището – 5%. Това какво означава – държавата явно с тази концесия иска да получи едни къси пари, които ще отидат някъде и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години“, заяви министърът.

Той препоръчва още да се избере международен консултант, който да направи прединвестиционно проучване, свързано с развитието на летището. когато този анализ бъде готов, тогава трябвало да се прецени дали да се прави концесия или държавата ще управлява летището.



Според Христо Алексиев в момента "публичният интерен не е защитен", условията, заложени в концесионната процедура, ще доведат на практика до повишаване на летищните такси и съответно до отлив на трафик. По думите му вероятно таксите ще скочат с 20-25 млн. лв. Другият му аргумент, че процедурата е сбърката бе, че кандидатите за концесионери в Белград са 27, а у нас - едва 5.

Министърът, чиято работа досега е била свързана с железопътния транспорт, не одобрява идеята парите от летището да отидат в БДЖ.  

"Ние субсидираме един вид транспорт за сметка на друг – натоварваме един тип ползватели за сметка на ползвателите на друг транспорт. Това означава да се решава един проблем в сектор "Железници", като се създава друг проблем в сектор "Авиация", обобщи той.

От самото начало на обявяване на идеята за концесия на аерогарата в София от втория кабинет на Бойко Борисов от БСП са против. Те неколкократно са призовавали да се спре процедурата.