Дни преди предсрочните парламентарни избори в неделя основните социологически агенции представиха резултатите от последните си представителни национални проучвания, а някои от тях и прогнозни резултати за бъдещото Народно събрание.
Картината, която се очертава не е с много различия видими различия - пет сигурни партии в парламента - ГЕРБ, БСП, "Обединените патриоти", ДПС, "Воля". И сериозни шансове - но на ръба за още една формация - Реформаторския блок. Към момента ГЕРБ води пред БСП като най-голямата дистанция отчитат от "Екзакта рисърч" - 3%, които представиха и последни проучването си, в петък. И от другите агенции обаче посочват, че ГЕРБ има движение, макар и леко нагоре, а соцпартията е пренаситила кампанията си. Според коментара на "Афис" факторът "Турция" действа положително и за двете големи партии, както и за "Обединените патриоти". Умора е регистрирана и към "Воля".
"Интригата ще се разреши от сравнително малка, но постоянно намаляваща група избиратели (към момента нейният дял възлиза на около 12%), които в анкетна среда декларират, че е възможно да вземат окончателното си решение в последния момент", смятат от "Афис".
"Няма съмнение и в това, че ГЕРБ е партията, около която би било по-лесно при очертаващата се картина да се състави нов кабинет", смятат от "Екзакта рисърч".
По-различно разположение на силите виждат обаче от "Медиана" - според данните на агенцията БСП има малка преднина, но води пред ГЕРБ. Засега третото място е за ДПС, но и ДПС, и "Обединените патриоти", и "Воля" могат да заемат тази позиция, защото са с много близки резултати, твърдят от агенцията. Според "Медиана" с реални шансове за НС са "РБ-Глас народен" и "АБВ-Движение 21".
Колко партии в парламента?
Друга сериозна интрига на тези избори, освен първото място и с колко ще бъде първи първият, е броят на партиите в Народното събрание, от който ще зависи и възможностите и комбинациите за коалиции. От "Алфа рисърч" изчислиха и възможните депутатски места при 5-партиен парламент и при 6-партиен.
При това разпределение на силите в края на кампанията, 5-партиен парламент би изглеждал приблизително по следния начин: ГЕРБ – 89-91 мандата, БСП – 81-83, "Обединените патриоти" и ДПС – по 24-25, "Воля" – 18-19.
При 6 -партиен парламент ГЕРБ би взел 85-87, БСП – 77-79, "Обединени патриоти" и ДПС – по 22-24, "Воля" – 17-18, а РБ-Глас народен – 10.
От "Галъп интернешънъл" се спират на формулата 5+1 за бъдещия парламент.
Другите партии
Данните на различните агенции към момента показват едно - че "АБВ-Движение 21, "Нова република", "Движение Да, България" и Обединение ДОСТ - остават вън от парламента.
"АБВ-Движение 21" и "Нова Република" активизират електоратите си, ДОСТ може да поднесе изненада, смятат от "Екзакта", макар че отчетеният резултат на коалицията на Местан е под 1%. "Галъп интернешънъл" дават най-много на ДОСТ - 2,9%, като отчитат, че гласовете от Турция не могат да бъдат измерени социологически и те са неизвестна величина. Не е ясно и как ще се разпределят гласовете за ДОСТ и ДПС вътре в страната.
Различните агенции дават преднина на "АБВ-Движение 21, "Нова република" или "Движение Да, България" - те имат твърд електорат, въпросът е доколко ще могат да мобилизират гласовете извън него.
Колко хора ще гласуват
3,7 милиона души, според "Галъп интернешънъл", ще отидат до урните. Между 3,6 млн.– 3, 7 млн. души ще упражнят правото си на глас в неделя, смятат от "Алфа рисърч".
"Афис": В номинално изражение е вероятно избирателната активност да достигне стойности от 3,7-3,75 млн. души. От гледна точка на закона обаче базата, върху която ще се разпределят гласовете на участниците в състезанието, ще остане по-ниска – около 3,5 млн. души, тъй като от числото на явилите се пред избирателните урни следва да се приспадне делът на избралите опцията „Не подкрепям никого“ (2-3%), както и делът на недействителните гласове, чийто брой е неизвестен, но на парламентарни избори той традиционно варира между 150 и 200 хил. гласа.
4-процентовият праг за влизане в Народното събрание ще се равнява на около 130-135 хил. гласа, което не е непостижима цел на две от формациите – „Реформаторски блок – Глас народен“ и „АБВ – Движение 21“, твърдят от агенцията.
Около 3,3-3,5% млн. ще са гласуващите е прогнозата на "Медиана", като според анализа на агеницята ще има спад в избирателната активност. Обратно - ще има повишена избирателна активност, смятат от Центъра за анализи и маркетинг - ще гласуват между 3,5-4 млн. души.
Около 3 на сто се движи процентът на "Не подкрепям никого".
Ето и резултатите, които социологическите агенции представиха в четвъртък и в петък:
* При "Маркет линкс" процентите на гласувалите не са от твърдо решилите да гласуват.
Ето и данните от още три социологически агенции, които ги представиха в началото на седмицата:
* На респондентите е представен списък, наподобяващ изборната бюлетина, от който те посочват своето предпочитание. База: 1004
Електоралната прогноза на "Екзакта рисърч" е изготвена на базата на национално представително проучване, проведено в периода 17-22 март 2017 г. По домовете им са интервюирани 1000 пълнолетни българи в 125 гнезда, в 91 населени места. Методиката на регистрация е пряко полустандартизирано face to face интервю. Изследването е независимо от външно финансиране и е проведено със средства на „Екзакта рисърч груп”. Максималната грешка при 50%-овите дялове е +/- 3%.
Електоралната прогноза на "Афис" е изготвена въз основа на данни от проучване на общественото мнение, проведено от 18 март до 22 март 2017 г. сред 1005 анкетирани лица в цялата страна. Данните са представителни за нагласите на пълнолетните български граждани с избирателни права. Изследването е независимо от външно финансиране и е извършено със собствени средства на "Афис".
Данните на "Галъп интърнешънъл" са от национално представително проучване сред 1012 души (18+) в цялата страна, проведено от 14 до 21 март по метода на прякото интервю лице в лице. Изследването е независимо от външно финансиране. Данните показват моментното състояние на декларативните нагласи. Максималната грешка при 50%-овите дялове е ± 3%.
Данните на "Алфа рисърч" са от изследване, проведено в периода 20 – 22 март 2017г. от "Алфа рисърч", публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. То е извършено сред 1033 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.
Данните на "Маркет линкс" са от национално представително проучване преди вота. То е поръчано и финансирано от bTV. Направено е между 18 и 23 март сред 1001 пълнолетни българи.
Данните на "Медиана" са от национално представително изследване, проведено е с 1002 пълнолетни граждани в периода 14-20 март 2017г. Проучването е реализирано със собствени средства.
Данните на ЦАМ са от национално-представително изследване. Проведено е между 10-16 март и е финансирано със собствени средства на Центъра за анализи сред 1012 пълнолетни граждани.
Данните на "Тренд" са от проучване, възложено и финансирано от „24 часа“. Извършено е в периода 10.03-16.03.2017 г. чрез двустепенна гнездова извадка след предварителна стратификация по региони, сред 1004 лица на възраст над 18 години и е представително за пълнолетното население на страната.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни