Често обвиняват Германия, че има огромен търговски излишък - изнася много повече стоки, отколкото внася. Това е трън в очите и на новия американски президент Доналд Тръмп, който нарича поведението на германците „нечестно” и заплашва с наказателни мита.

Но нечестно ли се държат германците наистина? Или просто предлагат прекалено добри продукти? Част от отговора на този въпрос се крие в изследване на статистическия портал Statista. Експертите са анкетирали 43 000 потребители в 52 държави. Според авторите му изследването отразява нагласите на 90% от световното население.

Резултатът: марката Made in Germany е категоричен победител - събира 100 точки. На второ място са швейцарските продукти (98 точки), а трети с 92 точки - произведените в ЕС. В тази класация американските стоки събират едва 81 точки, а новата търговска сила Китай – 28 точки, което ѝ отрежда предпоследното 49-о място.

При анализа на данните е бил отчетен обемът на вноса. Ще рече, че оценката на американските потребители е имала по-голяма тежест от тази на потребителите в Перу, да речем.

Американците харесват германските продукти

Потребителите в 13 държави дават най-висока оценка на продуктите с марката Made in Germany. В десет държави пък предпочитанията клонят към американските стоки. В самата Америка, както и в редица други страни, най-предпочитани са собствените продукти. Все пак 62% от американските потребители оценяват положително стоките, произведени в Германия.

Статистиците са изследвали също и това как са се променили оценките за различните национални марки през последните 12 месеца. Ръководителят на проучването Никълъс Луз твърди, че обществените и политическите промени в различните произвеждащи страни се отразяват значително на имиджа на техните продукти.

"Тъкмо държави, в които в момента има обществени напрежения, влошават имиджа на продуктите си сериозно”, казва той и дава за пример Гърция, Украйна, Турция и Русия, които са сред десетте държави, чиито продукти събират най-много негативни оценки. Интересен факт е, че и САЩ са сред тези десет държави. Най-лошите оценки получават съответно Иран и Израел. Фактът, че САЩ попадат в групата на тези лошо оценени държави, „вероятно се дължи на негативния им външнотърговски баланс, но някои експерти са изкушени да виждат в това и изражение на тъй наречения Ефект "Тръмп".

„Да поддържаш солидна национална марка за качество е като да си имаш собствена защитна стена”, твърди шефът на портала Statista Фридрих Швант. Индексът, изготвен от неговите експерти, показва, че за качеството на всеки съответен Made in трябва да се полагат активни грижи - като за всеки друг лейбъл.

Погледът към историята също показва, че не може да се почива на стари лаври. Показателна в това отношение е  историята на марката Made in Germany. В края на XIX век тя е въведена от британците, които искали по този начин да предпазват своите потребители от евтиния внос и наглите пиратски копия на германците. Днес обаче германското производство е символ за прогресивни технологии, високи стандарти за сигурност и гарантирано качество. Проведеното допитване доказва именно този факт красноречиво.

Made in EU

Прави впечатление какви промени е претърпяла и оценката за марката Made in EU. Тя беше създадена от Еврокомисията едва през 2003 година и дълго време се считаше, че я ползват предимно онези страни от общността, които имат недотам положителен имидж. Сега обаче Made in EU постига трето място. Вярно, само потребителите в Алжир я поставят на първо място, но пък в други осем държави продуктите, произведени в ЕС, заемат едно от първите три места. Освен това Made in EU се почита както вътре, така и извън ЕС – и най-вече в Южна Америка. В САЩ тя е четвъртата най-предпочитана марка. Особено високо ценени са качеството на стоките, произведени в ЕС, прогресивните технологии за тяхното производство и високите стандарти за сигурност.

Всичко това налага един основен извод: който иска да изнася повече стоки, е длъжен да работи за подобряването на националния си имидж. Според експерта Луз националните правителства са в състояние да влияят на икономическия успех на техните стоки на световния пазар – и то не само чрез външнотърговската си политика, а и чрез вътрешната политика. С други думи - сръдните и заплахите, поставянето под въпрос на международни договори и непоследователната политическа линия не са неща, които стимулират търговията. Тъкмо обратното: с поведението си американският президент Тръмп може да нанесе нови вреди на марката Made in USA и допълнително да отслаби американския износ.

Препечатваме статията от "Дойче веле".