Ad Config - Website header

 

Article_top

Колко често ви се случва да пътувате със самолет и той да бъде разтърсен от силна турбуленция? В момента това е рядкост - по-слаби завихряния са често срещани, но наистина стряскащите и неприятните са нещо, с което дори пилотите не се сблъскват всекидневно.

Според изследване на университета в Рединг, Великобритания, публикувано в журнала Advances in Atmospheric Sciences ("Напредък в атмосферните науки"), в следващите десетилетия климатичните промени ще направят тези събития много по-чести. И то именно най-силните случаи на турбуленция - тези, които разхвърлят из кабината на самолета пътниците, забравили да си закопчаят коланите, и които са истинско предизвикателство дори за добрите пилоти.

Това е първото изследване, което изследва бъдещето на най-силната турбуленция, която включва "случайни движения нагоре-надолу, които са по-силни от гравитацията". В тези ситуации ходенето по пътеката, яденето, дори държането на предмети може да се окаже проблем.

Според данните средните случаи до лека турбуленция ще се увеличат с 59%, лека до средна - със 75%. Средната турбулентност обаче ще нарасне почти двойно - 94%, средна до силна - със 127%, а наистина опасните завихряния - със 149%. Тези увеличения са заради по-силните завихряния, които стават и все по-нестабилни.

"Нашето ново изследване рисува най-детайлната картина досега за това как самолетната турбулентност ще реагира на климатичните промени", обяснява д-р Пол Уилямс, ръководител на изследването. "За повечето пътници леката турбуленция не е нищо повече от досада, но за по-нервните летци дори тя е проблемна. Дори и най-опитните и често летящи обаче ще се притеснят от идеята за 149% увеличение на тежката турбуленция, която често хоспитализира пътници и членове на екипажа по света."

Факт е, че тежката турбуленция е причина за повечето пострадали по време на полет.

Уилямс и колегите му симулирали трансатлантическата турбуленция в ясно време през зимата на 11 900 метра височина при двойно повече въглероден диоксид от днешните стойности. Това ниво на парниковия газ ще бъде достигнато към средата на века.

Добрата новина - съвременните самолети се строят все по-издръжливи и гъвкави по отношение на турбуленцията. Крилете им могат да се движат нагоре и надолу с 15-20 градуса отклонение, без да се счупят, корпусите са по-стабилни и същевременно по-леки.

Теоретично турбуленция може и да свали самолет, но шансът за това е практически нулев. Всички специалисти обаче съветват едно - ако искате да се предпазите, закопчавайте си колана. Той е най-сигурната защита срещу разтърсващите сили на борда.

 

Колко често ви се случва да пътувате със самолет и той да бъде разтърсен от силна турбуленция? В момента това е рядкост - по-слаби завихряния са често срещани, но наистина стряскащите и неприятните са нещо, с което дори пилотите не се сблъскват всекидневно.

Според изследване на университета в Рединг, Великобритания, публикувано в журнала Advances in Atmospheric Sciences ("Напредък в атмосферните науки"), в следващите десетилетия климатичните промени ще направят тези събития много по-чести. И то именно най-силните случаи на турбуленция - тези, които разхвърлят из кабината на самолета пътниците, забравили да си закопчаят коланите, и които са истинско предизвикателство дори за добрите пилоти.

Това е първото изследване, което изследва бъдещето на най-силната турбуленция, която включва "случайни движения нагоре-надолу, които са по-силни от гравитацията". В тези ситуации ходенето по пътеката, яденето, дори държането на предмети може да се окаже проблем.

Според данните средните случаи до лека турбуленция ще се увеличат с 59%, лека до средна - със 75%. Средната турбулентност обаче ще нарасне почти двойно - 94%, средна до силна - със 127%, а наистина опасните завихряния - със 149%. Тези увеличения са заради по-силните завихряния, които стават и все по-нестабилни.

"Нашето ново изследване рисува най-детайлната картина досега за това как самолетната турбулентност ще реагира на климатичните промени", обяснява д-р Пол Уилямс, ръководител на изследването. "За повечето пътници леката турбуленция не е нищо повече от досада, но за по-нервните летци дори тя е проблемна. Дори и най-опитните и често летящи обаче ще се притеснят от идеята за 149% увеличение на тежката турбуленция, която често хоспитализира пътници и членове на екипажа по света."

Факт е, че тежката турбуленция е причина за повечето пострадали по време на полет.

Уилямс и колегите му симулирали трансатлантическата турбуленция в ясно време през зимата на 11 900 метра височина при двойно повече въглероден диоксид от днешните стойности. Това ниво на парниковия газ ще бъде достигнато към средата на века.

Добрата новина - съвременните самолети се строят все по-издръжливи и гъвкави по отношение на турбуленцията. Крилете им могат да се движат нагоре и надолу с 15-20 градуса отклонение, без да се счупят, корпусите са по-стабилни и същевременно по-леки.

Теоретично турбуленция може и да свали самолет, но шансът за това е практически нулев. Всички специалисти обаче съветват едно - ако искате да се предпазите, закопчавайте си колана. Той е най-сигурната защита срещу разтърсващите сили на борда.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Лично за вас успешна ли беше 2017 г.?