Кампанията за парламентарните избори тази година като цяло е била по-евтина отколкото за изборите през 2014 г., показва анализ на Института за развитие на публичната среда. През 2017 г. за медийно отразяване регистрираните в ЦИК 20 политически формации са похарчили 3 398 910 лв. без ДДС, преди три години 25-те партии и коалиции са изразходвали 4 385 587 лв. без ДДС. Тази година мониторингъг на неправителствената организация включваше 44 медии, през 2014 - малко по-малко - 40.

Този път ГЕРБ са вложили значително повече средства за медии по време на кампанията. На миналите избори подходът беше друг - повече обиколки из страната, докато сега имаше много по-чувствително медийно присъствие. От ГЕРБ са дали най-много пари за медии тази година – 809 667 лв. (без ДДС), а през 2014 година партията с най-висок резултат е едва на седмо място по този тип харчове - с 239 058 лв. (без ДДС).

Източник http://openparliament.net. Всички суми са без ДДС.

По-скромно са го давали от БСП. В кампанията от март 2017 г. коалицията инвестира 530 758 лв., докато през 2014 г. дават 618 996 лв..

През 2017 г. Обединените патриоти похарчиха 299 418 лв., докато през 2014 г., когато партньорите в коалицията се явиха отделно на изборите, "Атака" инвестира 539 606 лв. (без ДДС), а Патриотичният фронт – НФСБ и ВМРО – 181 054 лв.

Изразходваните от ДПС средства са значително по-малко през настоящата кампания – 228 935 лв. Сумата, отделена за медии през 2014 г., е била 555 706 лв.

"Воля" не е участвала на предходните парламентарни избори. Въпреки това бихме могли да сравним подкрепата за нея и тази за обявилата се за антисистемна партия България без цензура, която през 2014 г. успя да събере достатъчно подкрепа, за да стане част от 43-тия парламент. Впечатление прави, че "Воля" през 2017 г. влага едва 62 000 лв. (без ДДС) в медийно отразяване. В същото време ББЦ през 2014 г. инвестира внушителната сума от 999 041 лв. (без ДДС), което тогава я нарежда на първо място по похарчени средства в медиите.

Въпреки че Реформаторски блок не получи представителство в 44-тото Народно събрание, коалицията инвестира значителни средства в своята медийна кампания – 609 916 лв. (без ДДС). През 2014 г. сумата възлиза на 412 033 лв. (без ДДС). На предходните парламентарни избори, част от Реформаторския блок е била и новопоявилата се през 2017 г. формация Нова Република. Парите, отделени за медии от тази формация през 2017 г., възлизат на 297 405 лв. (без ДДС).

От посочените по-горе данни, се очертават няколко зависимости, синтензира Лилиан Никифорова в анализа на данните

В случая на ГЕРБ, които са вложили три пъти повече средства в медийното си отразяване през тази година, увеличението на броя на мандатите не е правопропорционално – през 2014 г. те са имали 84 депутатски места, докато сега те са 95.

БСП е разходвала с 15 % по-малко средства за присъствието си в медиите, а броят на депутатите им в 44-тото Народно събрание се е увеличил двойно – от 39 на 80.

ДПС също е отделила по-малко средства за медийната си кампания в последните избори. Броят на мандатите им обаче, намалява от 38 през 2014 г. на 26 в настоящото Народно събрание. Тук трябва да се добави, че това до голяма степен се дължи на появата на ДОСТ, което привлича част от традиционните гласове на ДПС.

Най-предпочитаните медии

Най-много пари отиват в трите национални телевизии отново. През 2014 г. бТВ е била първа по привлечени суми с 1 284 300 лв. , а Нова е втора с едва 788 959 лв. Тази година двете телевизиите си разменят местата, но разликата в полза на Нова е незначителна – 674 021 лв. и 637 181 лв. за бТВ. Трета е БНТ. През 2014 г. БНТ привлича 515 958 лв. (без ДДС), а миналия месец – 524 533 лв. (без ДДС).

Повече дарения

Сумата на даренията, която партиите набират по време на кампаниите си, е нараснала над два пъти – през 2014 г. тя е 680 776 лв., а през 2017 г. – 1 326 551 лв.

В същото време размерът на средствата на кандидатите остава почти същия – 510 832 лв. през 2014 г. и 538 354 лв. през 2017 г. След подаването на финансовите отчети от страна на партиите за парламентарните избори през 2014 г., се оказва, че партията на Николай Бареков декларира над 1 милион лева допълнителни дарения, информация за които не е публикувана в регистъра на даренията на Сметната палата и към този момент. Така, нито един политически субект не може да постигне рекордите по набиране на дарения на Бареков, настоящ евродепутат.

И в двете кампании БСП е на първо място  с набрани собствени средства от кандидатите съответно – 138 656 лв. през 2014 г. и 235 687 лв. през 2017 г. Тази година соцпартията има и най-много предизборни дарения – 368 363 лв.

И в двете кампании от ГЕРБ залагат на държавната си субсидия и не декларират дарения от физически лица и средства на кандидатите като източник на финансиране.