Робърт М. Пърсиг, чийто философски роман „Дзен или изкуството да се поддържа мотоциклет“ бе издателски феномен през 70-те години на миналия век, е починал в дома си в Саут Беруик, Мейн, на 88-годишна възраст. Смъртта му бе обявена от неговия издател Уилям Мороу, който допълни, че напоследък здравето на писателя било влошено.

Пърсиг e преподавал творческо писане в колеж, когато през 1974 г. публикуването на романа му „Дзен и изкуството да се поддържа мотоциклет“ (след като е бил отхвърлен от повече от 100 други издатели) му носи признанието на критиката и експлозивна популярност с продадени 1 милион копия през първата година и още няколко милиона през следващите. (През 1991 г. романът е последван от още един, по-малко успешен – „Лайла: Изследване на морала“, който представлява негово продължение.)

Роден в Минеаполис, като дете Пърсиг се отличава с изключително висок коефициент на интелигентност и завършва гимназия на 15. Учи философия и започва работа като преподавател по английски, преди да бъде приет за лечение след психиатрични проблеми в началото на 60-те. Неговите философски размишления и личните му изживявания през този период, включително и едно пътуване с мотоциклет из западните щати с най-големият му син Кристофър, са основата на романа.

Тод Гитлин, социолог и автор на книги за контракултурата, сподели пред „Ню Йорк Таймс“, че в стремежа си да съчетае хуманизма с технологическия прогрес „Дзен и изкуството да се поддръжка мотоциклет“ се е появил в най-точния момент за едно поколение, уморено от бунта от 60-те години срещу света на високите технологии, доминиран от корпоративния и военно-промишлен ред.

„Има нещо такова като „zeitgeist“ и вярвам, че книгата е популярна, защото имаше много хора, които искаха помирение – дори и без да знаят какво точно търсят – обяснява Гитлин. – Пърсиг осигури възможност за меко приземяване от еуфоричната стратосфера от края на 60-те години на миналия век в реалния живот на възрастните.“

Изследването на Пърсиг на големите философски въпроси на западната култура остана сред най-продаваните книги десетилетие и помогна за разбирането постхипи пейзажа през 70-те, така както книгите за Дон Хуан на Карлос Кастанеда изиграха важна роля в дефинирането на 60-те.

Площад Славейков