Може да сте видели в последните дни във фийда си новия рекламен клип на „Хайнекен“. Хората масово го споделят с крайно позитивни коментари. А сред тези коментари е и следният: „Хайнекен“ успя да направи това, което „Пепси“ не успя.
Двете компании опитаха да отправят едно и също послание с най-новите си рекламни кампании – различията нямат значение, всички можем да говорим заедно. Да, но производителят на безалкохолни напитки си навлече вълна от критики, докато биреният гигант печели само аплодисменти.
„Различни светове“
Новата кампания „Различни светове“ на „Хайнекен“ среща феминистка и крайнодесен мачо; природозащитник с такъв, който отрича климатичните промени; трансексуална жена с мъж, който изобщо отрича правото на подобно съществуване. Целта на тези срещи е участниците да потърсят отговор на въпроса има ли нещо, което повече ги обединява, отколкото ги разделя.
Образите са реални, наистина се срещат за първи път за този социален експеримент. Всяка от двойките получава кашони с разглобени мебели, които трябва да сглобят заедно, както и по един въпросник, който пък трябва да попълнят заедно.
След това от частите се получава бар с два стола, участниците сядат и започват да гледат на запис изказванията на своя събеседник – а те са точно обратното на техните собствени разбирания.
И когато погледите и отношенията се нажежават, идва предложението за избор: Или си тръгвате, или продължавате да обсъждате различията си на по бира. Всички участници избират без колебание разговора и бирата. Изводът е, че няма пропаст, която да не може да бъде преодоляна с диалог и питие.
„Изпуснахме мярката“
Преди по-малко от месец „Пепси“ спря от излъчване своя клип „Живей за мига“ със световноизвестния модел Кендъл Дженър. Компанията се наложи дори да се извини на красавицата, че са я забъркали в този скандал.
Иначе клипът е шарен, жизнерадостен и крайно позитивен. Хора с различен цвят на кожата протестират. Носят знака на мира, на плакатите пише „Включи се в разговора“. Към тях се присъединяват все повече хора, но повечето от тях са тъмнокожи.
Тълпата минава покрай витрина, на която моделът Кендъл Дженър има фотосесия. Очевидно различните им светове се сливат и Кендъл хвърля перуката, избърсва грима и се включва в шествието. Прегръдки, целувки, усмивки. Щастие.
Но това все пак е демонстрация. В един момент пътят на тълпата е преграден от полиция. Тогава красавицата се отправя към един от полицаите, подава му кутийка с пепси и усмивките завладяват и униформените.
В САЩ обаче тази кампания напомни протесите на тъмнокожи срещу полицейското насилие. Компанията бе обвинена, че използва масово политическо движение, за да продава продукта си. Други пък видяха подобно „разрешаване на проблема“ като опростяване на сериозни социални теми. Така „Пепси“ бе принудена да оттегли рекламата си.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни