С отмяната на наборната военна служба през 2011 г. Бундесверът губи най-сигурния си източник за снабдяване с нови кадри. Оттогава насам се търсят най-различни възможности за повишаване на привлекателността на престоя в армията, Бундесверът се стреми всячески да се представи като атрактивен работодател, особено откакто начело на отбраната в Германия е министър Урсула фон дер Лайен.

Впрочем – поредното доказателство за загрижеността на министър Фон дер Лайен за имиджа на армията постъпи съвсем наскоро: с решението за отстраняването на главния инструктор на Бундесвера генерал-майор Валтер Шпиндлер. Обвиненията към него са, че не само не съдействал достатъчно за бързото разкриване на случаите на злоупотреби в армията, а и заедно с екипа си допринасял за забавяне на проверките.

Междувременно – именно откакто на власт е сегашната министърка - войниците имат твърдо работно време от 41 часа седмично, а за да могат по-добре да съчетават ангажиментите си в службата и вкъщи, имат и правото да работят почасово. Помещенията им за живеене са обзаведени с всичко необходимо, заплащането е добро, а и редовно има премии и други допълнителни възнаграждения. Фон дер Лайен мисли за всичко – и как да привлече и роднините на войниците, и как да отвори нови възможности на начинаещите в професията, и как да примами към контингента повече жени и хомосексуални.

Подобряването на рамковите условия обаче не е достатъчно – има нужда от повече реклама, признават от пресцентъра на Бундесвера. Затова и сега силите се хвърлят в по-интензивното представителство в социалните медии, в агитационни кампании и активно присъствие по кариерните форуми. Документалният филм за армейското ежедневие „Die Rekruten“ („Новобранците“) е събрал за три месеца почти 300 000 абонати в Youtube, отделните му серии са били гледани общо 45 милиона пъти.

Въпреки всичко това кадри продължават да не достигат – най-вече за военно-морските части, санитарните войски и в сферата на информационните технологии. Особено голямо е търсенето именно на IT специалисти, където Бундесверът неизбежно се сблъсква с конкуренцията на свободния пазар. И усилено търси начини да бъде предпочетен като работодател – чрез различни форуми и няколкодневни сбирки на заинтересовани, но и чрез стратегически игри, на каквито разчита, например, университетът на Бундесвера в Мюнхен.

„Конкуренцията на пазара на труда си е предизвикателство, но взетите мерки вече дават ефект“, казват от пресцентъра на Бундесвера: миналата година са наети 16 процента повече войници, отколкото през 2015. Както сочат актуалните цифри – днес германската армия обхваща 168 064 професионални войници и 10 270 доброволци. Но това продължава да е със 7000 по-малко от необходимото.