Пътните строители от руския град Челябинск застлаха шосе с полускъпоценни камъни, вместо с чакъл и хвърлиха в ужас местните финансисти и геолози, които научиха за случая.

Излагацията излязла наяве, когато експерти от Росфиннадзор се заели да проверяват качеството на федералното трасе М-5 край с. Травники. Оказало се, че при реконструкцията на един от участъците на магистрала "Урал", вместо чакъл бил използван полускъпоценният камък серпентин. Този минерал е не само много скъп, но и твърде крехък за използване като подложка на асфалта. Употребата му за тази цел е, меко казано, нерационална, казват експертите.

Нарушението било открито в хода на планова ревизия на шосето, пише сайтът SmartNews. Един от ревизорите се усъмнил, виждайки зеленикавия оттенък на пътя и настоял да се разкрие пътното платно до основата. Взетите проби били изпратени за експертиза, която потвърдила, че в асфалта е вложен именно серпентин.

Размерът на щетите, нанесени на региона в резултат на импровизацията, Росфиннадзор още не може да изчисли даже приблизително. На следствените органи им предстои да се поровят из делата на местната държавна фирма "Челябинскавтодор", изпълняваща реконструкцията на пътя. Шефът на предприятието Константина Овчинников вече е арестуван по углавно дело, макар и не точно за казуса с шосето, а заради подозрения в получаване на подкуп.

Челябинските медии уточняват, че с полускъпоценни камъни е застлана една трета от пътя. Стойността на чакъла, който се използва по принцип, е около 400 рубли на тон (около 8,7 евро). А серпентинът струва не по-малко от 3000 рубли (65,2 евро). Което ще рече, че разходите за тази част от от реконструкцията са над 7 пъти повече от обичайното, изчисляват от SmartNews. А читатели на случката в интернет отбелязват, че покрай тази история може да се разкрие великата тайна на руските пътища и тяхната удивително висока цена.

Познато, а?