Ad Config - Website header

 

Article_top

КАН, специално за „Площад Славейков“

Немската режисьорка Валешка Гризбах (родена през 1968 г. в Бремен) дебютира сравнително късно в игралното кино с „Бъди моя звезда” (2001). Но пък с третия си филм „Уестърн” вече е в Кан! Той е едно от 18-те заглавия във втората конкурсна категория „Особен поглед” и е типична тристранна европейска копродукция между Германия, Австрия и България.

Нашето присъствие е неизбежно с оглед сюжета на филма: немска строителна бригада работи в трудни планински условия по инфраструктурен обект някъде в Западните Родопи. А зад този екранен разказ стои темата за цивилизационния сблъсък между двете общности: от една страна, мъжките момчета от бригадата и от друга – местните хора от околните села. Но не само езиковата бариера ги разделя, а и много други културни различия, традиционни навици, чисто битови нагласи. Ала с развитието на сюжета надделяват личните качества на персонажите и чисто психологическите нюанси, които оформят идеята за формалните и в крайна сметка преодолими различия при нормално човешко общуване.

Жанровото заглавие „Уестърн” иска да изтласка в първи план именно своеобразното сюжетно приключение, което немските работници не подозират, че ги очаква в България. При такъв режисьорски избор, разбира се, че екранната стилистика „цитира” специфични разпознаваеми знаци от жанра: впечатляващи пейзажи, сурови мъжки лица, главният герой е мълчалив немски мачо с биография на професионален войник от Ирак и т.н. Забелязват се и характерни детайли в монтажа, и други подобни елементи, които очевидно търсят зрелищен контакт за привличане на публиката.

Централната двойка протагонисти са немският мачо Майнхард (актьорът Майнхард Нойман) и местният саможивец Адриан, който присъства много убедително на екрана, претворен от непрофесионалния изпълнител (натурщик) Сюлейман Алилов Летифов. Той цели 52 години не е напускал родното си село Кочан в Западните Родопи, над Гоце Делчев, където живее и досега. Някога е работил като готвач, но кризата го изхвърля от професията и сега по принуда е концесионер на каменна кариера, в която добива строителни материали. Открит е за ролята случайно от кастинг-режисьора от българска страна в района на снимките около село Сатовча. Редом с него на екрана са още много местни хора във второстепенните роли и в масовката.

Актьорът Майнхард Нойман в образа на немския мачо Майнхард в сцена от „Уестърн“.

От художествена гледна точка всичко със сюжета е наред и той е защитен на екрана. Любопитно е обаче като реална статистика колко ли немски строителни работници се трудят в България? Защото за обратното всички знаем и наистина много българи така издържаха семействата си през годините на дългия преход. И това бе техният тежък гурбетчийски „уестърн”, но не като жанров модел от екрана, а действителна трудна съдба. Впрочем, този сюжет бе добре показан и в успешния режисьорски дебют на Виктор Чучков „Тилт” (2011).

Братя Чучкови (Виктор и Борислав), продуценти от българска страна на „Уестърн“, не за първи път участват като копродуценти в някои успешни европейски филми. Достатъно е да припомним румънската антикорупционна драма „Защо аз?” (2015) на реж. Тудор Джурджу, призната за много достоверна и показвана на редица международни фестивали. Но у нас кой знае защо (?) не получи подобаващо разпространение. Дали защото се занимава с „румънския модел” на борба с корупцията в съдебната власт?

Сега пред „Уестърн” няма подобни пречки за нормално разпространение, още повече че, макар България да е миноритарен копродуцент (термин в европейската филмова индустрия), филмът изцяло е сниман у нас по местата на действие в Западните Родопи. Има само един снимачен ден в Германия, неизбежен за началния епизод, когато немските работници тръгват към бъдещия „уестърн”.

"Площад Славейков"

 

КАН, специално за „Площад Славейков“

Немската режисьорка Валешка Гризбах (родена през 1968 г. в Бремен) дебютира сравнително късно в игралното кино с „Бъди моя звезда” (2001). Но пък с третия си филм „Уестърн” вече е в Кан! Той е едно от 18-те заглавия във втората конкурсна категория „Особен поглед” и е типична тристранна европейска копродукция между Германия, Австрия и България.

Нашето присъствие е неизбежно с оглед сюжета на филма: немска строителна бригада работи в трудни планински условия по инфраструктурен обект някъде в Западните Родопи. А зад този екранен разказ стои темата за цивилизационния сблъсък между двете общности: от една страна, мъжките момчета от бригадата и от друга – местните хора от околните села. Но не само езиковата бариера ги разделя, а и много други културни различия, традиционни навици, чисто битови нагласи. Ала с развитието на сюжета надделяват личните качества на персонажите и чисто психологическите нюанси, които оформят идеята за формалните и в крайна сметка преодолими различия при нормално човешко общуване.

Жанровото заглавие „Уестърн” иска да изтласка в първи план именно своеобразното сюжетно приключение, което немските работници не подозират, че ги очаква в България. При такъв режисьорски избор, разбира се, че екранната стилистика „цитира” специфични разпознаваеми знаци от жанра: впечатляващи пейзажи, сурови мъжки лица, главният герой е мълчалив немски мачо с биография на професионален войник от Ирак и т.н. Забелязват се и характерни детайли в монтажа, и други подобни елементи, които очевидно търсят зрелищен контакт за привличане на публиката.

Централната двойка протагонисти са немският мачо Майнхард (актьорът Майнхард Нойман) и местният саможивец Адриан, който присъства много убедително на екрана, претворен от непрофесионалния изпълнител (натурщик) Сюлейман Алилов Летифов. Той цели 52 години не е напускал родното си село Кочан в Западните Родопи, над Гоце Делчев, където живее и досега. Някога е работил като готвач, но кризата го изхвърля от професията и сега по принуда е концесионер на каменна кариера, в която добива строителни материали. Открит е за ролята случайно от кастинг-режисьора от българска страна в района на снимките около село Сатовча. Редом с него на екрана са още много местни хора във второстепенните роли и в масовката.

Актьорът Майнхард Нойман в образа на немския мачо Майнхард в сцена от „Уестърн“.

От художествена гледна точка всичко със сюжета е наред и той е защитен на екрана. Любопитно е обаче като реална статистика колко ли немски строителни работници се трудят в България? Защото за обратното всички знаем и наистина много българи така издържаха семействата си през годините на дългия преход. И това бе техният тежък гурбетчийски „уестърн”, но не като жанров модел от екрана, а действителна трудна съдба. Впрочем, този сюжет бе добре показан и в успешния режисьорски дебют на Виктор Чучков „Тилт” (2011).

Братя Чучкови (Виктор и Борислав), продуценти от българска страна на „Уестърн“, не за първи път участват като копродуценти в някои успешни европейски филми. Достатъно е да припомним румънската антикорупционна драма „Защо аз?” (2015) на реж. Тудор Джурджу, призната за много достоверна и показвана на редица международни фестивали. Но у нас кой знае защо (?) не получи подобаващо разпространение. Дали защото се занимава с „румънския модел” на борба с корупцията в съдебната власт?

Сега пред „Уестърн” няма подобни пречки за нормално разпространение, още повече че, макар България да е миноритарен копродуцент (термин в европейската филмова индустрия), филмът изцяло е сниман у нас по местата на действие в Западните Родопи. Има само един снимачен ден в Германия, неизбежен за началния епизод, когато немските работници тръгват към бъдещия „уестърн”.

"Площад Славейков"

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Как оценявате думите на Путин за славянската писменост?