Световноизвестният скулптор и един от най-скъпопродаваните съвременни творци Джеф Кунс бе обвинен в плагиатство от живеещия в Ню Йорк грузински художник Ладо Почхуа.

„Увеличил (с помощта на асистентите си, той самият никога нито глина, нито молив не е хващал в ръка) порцеланова статуетка на украинската майсторка Оксана Леонтиевна Жникруп и я изложил пред „Рокфелер център“. Кунс е толкова лош и безнадежден, че редом с него даже Зураб Церетели изглежда като Джовани Лоренцо Бернини“, написа Почхуа във фейсбук.

По информация на украинския сайт ЛІГА.net става дума за работа на Жникруп от 1974 г., наречена „Балерината Леночка на табуретка“.

„Балерината Леночка на табуретка“ на Оксана Жникруп

Надуваемата фигура на Леночка, дело на Кунс, се появи в нюйоркския бизнес комплекс на 12 май. Тя ще остане там до 2 юни. Височината на найлоновата скулптура е 14 метра, а названието на произведението е „Седяща балерина“.

Всъщност, съобщава „Асошиетед прес“, Кунс не крие, че скулптурата му е „базирана“ на порцеланова статуетка на балерина в сина пачка. Сайтът „Артнюз“ дори уточнява, че фигурката е създадена в руска фабрика в края на XX век. Кунс вече е правил две версии на тази танцьорка: едната с височина 45 сантиметра — от дървесина, втората — с височина два метра от неръждаема стомана. През 2015 г. дървената бе продадена на търг за 115 хил. долара.

 

Кунс и и друг път е бил обвиняван в плагиатство. През март 2017 г. съд във Франция призна, че неговата порцеланова скулптура „Съблечени“, изобразяваща две голи деца, е копие на снимката „Деца“ на фотографа Жан-Франсоа Боре.

През 2013-а произведението на американца „Куче от балони (оранжево)“ бе купено за 58 милиона долара и стана най-скъпата творба на жив художник, продадена на търг.

Разбира се, и преди Кунс много хора са правили кучета от балони, но никой от тях не се е сетил да превърне въздушните балони в гигантската скулптура от хромирана стомана. В случая с балерината Кунс отново увеличава размерите, но прави и обратна промяна – превръща твърдата порцеланова фигурка в мека, надуваема. Макар и донякъде да копира, той превръща работите си в нещо съвсем различно от обекта на вдъхновението си.

Оксана Жникруп (1931 – 1993) завършва Одеското художествено училище и дълго време работи като скулптор в Киевския експериментален керамико-художествен завод. Участвала е в международни изложения в САЩ, Канада, Турция и Германия, пише „Укринформ“.

"Площад Славейков"