Тази година очакваме 60 нови газови автобуса да се включат по линиите на градския транспорт. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на откриването на "Обществен форум за зелена столица" във Френския културен институт.

"Започнахме и най-мащабната през годините модернизация на градския транспорт. Започнахме с подмяната на тролейбусите. 90% от тролейбусния парк е подменен", каза Фандъкова.

Разработвала се и процедура за електробуси, като общината щяла да акцентира върху електрическия транспорт.

"Работим за изграждане на пешеходни зони и мрежата от вeлоалеи. Всяка промяна е свързана с промяна в начина на живот на хората. Много трудно беше да защитим отварянето на бул. „Витоша“ като пешеходна зона", обясни Фандъкова.

И допълни, че съществува идея за продължаване на пешеходната зона покрай Съдебната палата до пл. "Св. Неделя".

По отношение на чистотата на въздуха Фандъкова припомни, че Столичната община има инициативи за доста строг контрол върху автомобилите, които се движат, по отношение на спазване на изискванията за екологичните стандарти.

Според столичния кмет трябва да има дългосрочно решение за това как да се развива София  - като компактен и устойчив град или като разпръснат и хаотично развиващ се град.

"През миналата година общинският съвет възложи на главния архитект изработването на визия за развитие на София в един по-далечен хоризонт до 2050 г. Мисля, че това наистина е отговорен подход, който ни позволява не само да решаваме важните, наболели проблеми на деня, но наистина да погледнем в бъдещето и да направим така, че хората след нас да не изпитват тези затруднения и да не са изправени пред тези предизвикателства, пред които ние се изправяме в момента", коментира Фандъкова. 

Според нея е необходимо да се отговори на въпросите къде да се разположи бъдещото сити на града, то едно ли да бъде и как да се съхрани най-ценното до София - достъпът до планината включително визуалният достъп, как да се разреши конфликтът между собствениците на възстановени имоти и собствениците на апартаменти в блокове, изградени през 70-те и 80-те години.

Фандъкова обясни, че всяко насочване на средства за отчуждаване и за обезщетяване означава спиране на важни проекти за града. Тя ще разчита на международния опит за промяна на града и превръщането на центъра в исторически и пешеходен с максимално запазване на духа на Стара София.