От средата на следващия месец роумингът в Европейския съюз отпада и потребителите ще плащат една и съща такса за телефонни разговори и достъп до интернет както в собствените си държави, така и когато пътуват. Това регламентира евродиректива от началото на годината, но заради огромния интерес и зачестилите запитвания един от българските телекомуникационни оператори - „Теленор“, разпространи списък с разяснение на най-важните промени и последствията от тях.

Информацията тълкува общо европейската регулация, не засяга конкретните тарифи и важи за всички клиенти на Мтел, „Теленор“ и „Виваком“. 

На първо място роумингът не „отпада", a просто ще се таксува по различен начин и цената на разговорите в ЕС ще зависи от предпочетения абонаментен план и условията в него.

Промяната на цените се въвежда автоматично и не се налага потребителите да преподписват договора си или да сменят абонаментния план. 

Ако в плана има неограничен брой минути за разговори с всички национални мрежи, абонатът ще може да се обажда на всеки номер в страните от ЕС без ограничения и допълнителни таксувания. 

Ако има ограничен брой минути, телекомът ще таксува за всяка допълнителна минута разговор съгласно абонаментния план в България. Същото важи и за обажданията към други оператори. 

С изпращането на SMS-и нещата стоят по същия начин като с разговорите, а входящите обаждания и получаването на съобщения ще са безплатни от 15 юни. 

Въпросът с ползването на мобилен интернет е малко по-сложен. 

Ако в плана има включени национални мегабити, те ще могат да се ползват и в ЕС, но са възможни ограничения. След 15 юни от компанията ще излязат с информация за конкретното количество МВ за ползване в ЕС в приложението MyTelenor или на мобилния портал за управление на роуминг lp.telenor.bg.

Ако потребителят превиши предоставените му МВ, докато е в ЕС, всеки допълнителен мегабайт ще бъде таксуван по 1,7 стотинки с ДДС. Освен това „Теленор“ ще известява клиентите си, когато достигнат 80% от своите МВ за роуминг, както и когато ги изчерпят напълно.

Ако, докато е в чужбина, клиентът се обажда на номер извън т.нар. Зона ЕС, която включва и Норвегия, Исландия и Лихтенщайн, това ще се таксува като роуминг към трета държава по съответната тарифа.

Ако клиентът е в България и звъни на мобилен номер в държава в ЕС, това НЕ е роуминг, а международно обаждане също се таксува по съответния план. 

Компанията е взела мерки срещу опитите за измама – ако местният номер бъде ползван повече в чужбина, отколкото в България, клиентите ще бъдат таксувани допълнително, тъй като идеята е новата регулация да създава удобство при пътуване, а не по-изгодни тарифи при постоянно установяване. 

Ако клиентите живеят в погранични райони и прехвърлянето в чужда мрежа става често и автоматично, просто трябва поне един път дневно да регистрират в мрежата на съответния оператор на ръчен режим. 

След като стана ясно окончателното решение за отмяна на роуминга, родните телекоми излязоха с нови тарифни предложения, а председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов предупреди клиентите да внимават с новите планове, които им се предлагат от обслужващия оператор.

Става въпрос за алтернативните роуминг тарифи, които досега може да са били изгодни, но ако сега потребителите изрично ги препотвърдят, реално ще се откажат от безплатния роуминг и ще продължат да бъдат таксувани както досега. При тези планове се плаща фиксирана дневна такса за определен обем услуги, която се начислява, ако през съответния ден е имало потребление.