Паветата на столичния бул. "Дондуков" трябва да се запазят. Това е заключението от обществената дискусия, която се проведе днес по инициатива на Министерството на културата. В следващите дни се очаква официалното становище на институцията.

За изненада на организациите, борещи се за обяването на паветата за културен паметник, това вече е факт. Министърът на културата Боил Банов обяви, че те вече се ползват със статут на културен паметник с местно значение. Tова не успокои разтревожените граждани. Те споделиха, че не са наясно как Столичната община ще стопанисва паветата.

"Министерството на културата трябва сериозно да обърне внимание на Столичната община и ситуацията по "Дондуков". Какво се очаква от общината, когато си реди паветата," попита Гергин Борисов, представител на "Спаси София". "Строителният контрол в Прага не е този в България. Да не се пренареждат като конструктор след една година."

Борисов смята, че Столичната община и Министерството на културата са постъпили безотговорно, като отново в последния момент се правят дискусии и промени по такъв важен проект. Казусът раздели обществото и дори експертите, а "ние искаме да убием с един куршум всички зайци - велоалея, трафик, инфраструктура," каза Борисов. Министър Банов отговори, че отскоро е министър и не е имал възможност да организира дискусията по-рано, но смята това да бъде редовна практика на министерството.

Мнозина от гражданите изразиха недоволството си, че ремонтът на булеварда започва в началото на юни, а яснота по проекта няма. Общинският съветник Иво Божков (ДСБ) коментира, че дискусията е добро начало за прозрачност и обмяна на мнения между гражданите и съответните институции. Той се присъедини към тези, които са недоволни от процедурите и решенията около проекта. Според него ситуацията е или преднамерена, или сигнал за некомпетентност на институциите.

"Повярвайте ми, тъй като това е в центъра на града, има достатъчно заинтересовани граждански организации за реализирането на този проект. Те ще стоят на място, дори с камери, които ще се монтират да се види как се извършва този ремонт," допълни Божков.

Георги Бакалов, председател на Съюза на архитектите в България, констатира че "подходът трябва да е комплексен, но с приоритет запазване на културата." Според него запазване на културното наследство не значи "застинала музика." Представителят на гражданския комитет "Спасение 2000" Весела Тончева се присъедини към тезата, че ремонтът е изключително наложителен и заяви, че "проблемът си остава в експертното начало на проекта." 

Част от архитектите, които присъстваха на дискусията, обясниха, че булевардът е важна част от цялостната инфраструктура на града, както и важен транспортен възел. Според тях липсва задълбочен анализ за визията на София в краткосрочен и дългосрочен план, а това пречи на съставянето на проект за ремонта на "Дондуков." 

"Дондуков" в бъдещето? Транзитна зона или криволичеща градска улица, както я описват нашите деди", попита риторично архитект Ивайло Петков, член на група "Град". 

Той изрази съмнение, че вариантът, в който има и, павета и асфалт, е подходящ за една градска улица. Модерната настилка е гладка - бърза за почистване, намалява шума и позволява лесното придвижване, допълни Петков. За сметка на това тя позволява и по-висока скорост, която е превърнала някои от столичните булеварди в състезателни писти, коментираха присъстващи.

Граждани, живеещи на булеварда, разказаха за шума, мръсния въздух, страха от пресичане на улицата и нуждата от възраждане на квартала. 

"Непрекъснато забелязвам, че интересът и проблемите на живущите на този булевард по някакъв начин остават настрани. Говорим за паветата, за културното наследство, за планове за София и други грандиозни неща. Като живущ там има няколко елементарни проблема, които се отлагат, защото ремонтът се отлага. (...) Не може да си  представите за какво става дума, ако живеете на Дондуков. Трамваят минава през моя хол по колкото пъти се сещате на ден," разказа живеещият на булеварда Александър Бонев.

Много от присъстващите се съгласиха, че паветата са важна част от историческия център и идентичноста на София, но и допълниха, че има нужда от модернизация. Дебатът се оказа не за това дали паветата да останат, а как ще се подсигури адекватен и качествен проект. 

"Безумие е да стесниш булевард "Дондуков". Все едно да стиснеш някого за врата," каза архитект Здравец Хайтов от "Сдружение на Софийските архитекти".

Относно заложената в проекта велоалея, Хайтов предложи тя да се премести на улица "Московска". Това ще позволи съединяването на няколко ключови парка, чрез свързващите се велоалеи. 

Предварителният анализ, събирането на експертни становища и аналогиите с други държави ще помогне за изясняването на проблема с "Дондуков", завърши дискусията министърът на културата. А някои от присъстващите пожелаха и други негови колеги да "прихванат" от тези недотам неполезни навици.