Европейската комисия представи днес законодателно предложение, според което ЕС за първи път в над 60-годишната си история ще започне да отделя стотици милиони евро от бюджета си за обща отбрана.

В същото време комисията представи за размисъл на държавите членки три сценария за бъдещето на европейската отбрана, които варират от сътрудничество през споделени елементи на компоненти на отбраната до обща отбрана и сигурност на ЕС.

"Всичко което вършим, за да засилим европейската сигурност и отбрана няма да замести или да се конкурира с НАТО",  каза на пресконференция днес върховната представителка на ЕС по външната политика и сигурността Федерика Могерини. "ЕС не е военен съюз и няма да се превърне във военен съюз. Става дума за максимизиране на добавената стойност, която ЕС може да донесе на работата на държавите си членки в сигурността и отбраната, включително с повече сътрудничество".

"Не говорим за член 5 от договора на НАТО (колективната отбрана - б.р.) не говорим за защита на територията на ЕС, това е същинската работа на НАТО, но със сигурност говорим за изследване на начините, по които ЕС може да допринесе към собствената си сигурност,...защото знаем, че има неща, които могат и трябва да бъдат правени отвъд нашите граници, които могат да имат положително въздействие върху нашата сигурност", добави тя.

Могерини и заместник-председателят на комисията Ирки Катайнен представиха пред журналисти проект за регламент, с който се създава Европейски фонд за отбрана. Той трябва да финансира изследователската работа и развитието на индустриални прототипи на оръжия и бойна техника, които самите държави ще закупуват заедно.

В изследователската си част фондът започва с 25 милиона евро през тази година, които нарастват до 90 милиона евро през 2020 година, последната от сегашния седемгодишен бюджет на ЕС. За развитие на индустриални прототипи той да задели 500 милиона евро до 2020 година, предвижда проектът.

От началото на следващата многогодишна финансова рамка през 2021 година фондът трябва да има 500 милиона евро годишно за изследвания и 1 милиард евро в развитието на индустриални образци.

През следващия програмен период комисията очаква държавите членки да участват във фонда с 5 милиарда евро годишно за закупуване на оръжията и техниката, която са се съгласили да развиват и произвеждат заедно.

Днес комисията обяви покана за предложения за развитие на безпилотни въздушни и морски системи и за лично оборудване на войника, като избраните проекти ще бъдат финансирани от заделените в сегашната финансова рамка средства.

Комисията очаква редовната среща на върха на ЕС на 22 и 23 юни да поиска държавите членки и Европейският парламент да приемат регламента за фонда ускорено, така че практическата работа по изпълнението на проектите да започне в началото на 2019 година.

През това време държавите трябва да излязат с предложения по тях и да се споразумеят по кои от тях ще работят.  

3 сценария за бъдещата европейска отбрана

При първия от тях, обозначен "Сътрудничество в сигурността и отбраната", държавите ще решават дали да участват и как доброволно и отделно за всеки случай, а ЕС само ще допълва националните усилия. Участието на ЕС в операции ще остане ограничено. Отбранителният фонд на ЕС ще помага за развитие на някои способности, но за него ще продължат да се грижат преобладаващо националните власти. Сътрудничеството между ЕС и НАТО ще запази сегашните си формат и структура.

Във вторият сценарий - "Споделена сигурност и отбрана" - държавите членки обединяват свои финансови и оперативни ресурси. ЕС се ангажира в защитата на европейските интереси и отвъд своите граници. Нараства ролята му области като киберзащитата, охраната на границите, борбата с тероризма и засилването на отбранителните измерения на вътрешни европейски политики като енергетиката, здравеопазването, митниците и Космоса.  Този сценарий предполага политическа воля за действие и вземане на решения в съответствие с бързо променящата се среда. ЕС увеличават сътрудничеството си и се координират по пълния спектър от въпроси.

Най-амбициозният трети сценарий - "Обща отбрана и сигурност" -  предвижда създаване на обща отбрана на ЕС въз основа на член 42 от неговия договор. Той позволява ЕС да създаде своя обща отбрана, когато "Европейският съвет, като действа с единодушие, вземе това решение". При този сценарий защитата на Европа става взаимна отговорност на ЕС и НАТО. ЕС ще може да участва пълноценно в операции, а чрез своя Отбранителен фонд и специална агенция за отбранителни изследвания ще подкрепя съвместни програми. Ще се създаде единен европейски пазар на отбранителната индустрия, който защитава стратегическите дейности от чужди придобивания.

Обосновката

Днес Европа губи между 20 милиарда и 100 милиарда евро годишно от дублиращи се проекти във военната област. Осемдесет на сто от държавните поръчки и 90 на сто от изследванията в нея са на национално ниво.

Европейските съюзници имат половината от американския военен бюджет, но от нея получават 15 на сто от способностите на САЩ .

Страните на ЕС харчат за отбрана 227 милиарда евро годишно (1,34 на сто от БВП) за разлика от 545 милиарда евро в САЩ (3,3 на сто от БВП).

Европейците имат 178 вида оръжейни системи за разлика от 30 в САЩ. Америка може да разположи в театър на военни действия 200 000 войници за по-малко от 24 часа, докато европейските страни, взети заедно - 40 000. 

Според специално проучване на Евробарометър от април т.г. 75 на сто от европейските граждани са за обща политика за отбрана и сигурност на съюза. Същото е нивото на подкрепа в България. Най-високо е то в Австрия и Литва - 87 на сто, а най-ниско - в Австрия - 57 на сто.

Повече от две трети от британците (67 на сто) също подкрепят общата политика за отбрана и сигурност, макар че страната им беше в продължение на 44 години главната пречка пред задълбочаване на европейската интеграция в тази област. Една от причините тя да се ускори стана британската молба за напускане на ЕС.