Как да преборим пропагандата, без да прибягваме до контрапропаганда?

Такъв "наръчник" в 25 точки е подгогвил директорът на Френския институт за стратегически изследвания към военната академия, която е част Министерството на отбраната - Жан Батист Вилмер. Причината - контрапропагандата се превръща в проблем в Западните общества и не помага за борбата с дезинформацията, затова трябва да се поработи върху методика, за да не се стига до обратно изкривяване заради фалшивите новини, обобщават от седмичния дайджест за дезинформация в Европа euvsdisinfo.eu

Ето как Вилмер си представя битката с пропагандата без крайности и какви са резултатите от проучването му:

1. Ясно разграничение между дезинформация, пропаганда и публична дипломация, за да се избегне аргументът "вече всичко е пропаганда". Докато всяка страна може да защитава свои гледни точни по различни политически теми, то "международната фалшификация на информацията" трябва да бъде осъдена. 

2. Да не демонизираме Русия, а да се фокусираме върху борбата с дезинформацията, която идва оттам.

3. Повишаване на нивото на внимание върху проблема с дезинформацията и пропагандата и обяснение защо явлението е опасно. 

4. Трябва да се разбере, че съществува информационна активност, за която няма достатъчно доказателства и може да е част от информационната война - в сферата на кибератаките, политическата комуникация, намеса в изборни кампании и т.н.

5. За битка с пропагандата трябва да се наблегне на проверка на информацията от всички възможни страни, търсене на официални данни, което включва институции, научни среди, лидери на мнение, медии. 

6. Трябва да се има предвид, че официалната реакция от институциите към  дезинформацията е с лимитирано доверие. Те винаги може да бъдат подозирани в необективност. 

7. Установяването на реалните факти невинаги е достатъчно за борба с пропагандата. Ясно е, че целта на про-кремълската пропаганда е да се подмени обективната истина с информация, която изглежда като журналистическа работа. 

8. Трябва да се разработят програми за обучение на гражданите в това да разпознават сериозните медийни източници на информация, в които информацията е автентична и достоверна. 

9. Трябва да се промотират високите стандарти в журналистиката и да се изисква спазването им. 

10.  Адаптация на отговорите на дезинформацията спрямо аудиторията. Например - информацията, оборваща пропагандата, трябва да бъде и във форма,  достъпна за аудитория, която консумира предимно "забавна информация". 

11. Изключително важно е да се стимулират и подкрепят независимите от властта на Кремъл руски медии. 

12. Да се превеждат статии, написани от независими руски медии и коментатори и да се разпространяват. Този подход ще помогне гледната точка на канали като RT (Russia Today) и Sputnik да не бъде възприемана като едниствената възможна руска гледна точка.

13. Надграждане на независимата преса в Русия.

14. Трява да се използват като говорители на антидезинформацията хора, които са напуснали вече пропагандната машина, но са били част от нея. Така аудиторията ще може да разбере по-добре методите на работа на дезинформацията.

15. Нужна е инвестция в последните технологии за проверка на фактите. Автоматизация на процеса по "разобличаване" на онлайн троловете - една от мощните машини на дезинформацията.

16. Европейският механизъм за борба с кремълската пропаганда трябва да бъде финансиран по-добре, а продуктът - по-мащабно промотиран. 

17. Страните членки на ЕС трябва да бъдат стимулирани за разработят национални механизми за борба с дезинформацията. Докато някои държави в Европа вече работят и имат изградени национални центрове за бърза реакция на чужда пропагадна, то в други този процес още не е започнал на практика.

18. Нужно е бързо засилване на съвместната работа между страните членки на ЕС, както и между ЕС и НАТО. За да бъде успешна борбата с пропагандата трябва да се избягва дублирането на отговори на пропагандни съобщения, които биха могли да се разминават в детайлите.

19. Не е достатъчно просто да се посочва пропагандата, трябва да бъдат разкривани и методите, използвани за разпространението й. Това ще помогне на аудиторията да "засича" и други случаи, в които се използват подобни методи за дезинформация.

20. Разобличаване на методите на финансиране на антиевроейската пропаганда.

21. Създаване на международна неправителствена организация, посветена на борбата с дезинформацията, подобна на Репортери без граници или Трансперънси интернешънъл. Подобна организация може да прави рейтинги на медиите според достоверността на информацията в тях.

22. Трябва да се помисли и за "наказания" като глоби за разпространение на пропаганда.

23. Битката с пропагандата минава и през засилване на солидарността между ЕС и НАТО, социална кохезия, работа за развитие на демокрацията и защита на гражданските права.

24. Засилена комуникация на руски език, особено в социалните мрежи.

25. Защита на европейските ценности и развитие на позитивния образ на ЕС е ключов момент в минимализирането на щетите от пропагандата.