Прокуратурата обвини бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров за безстопанственост в особено големи размери, която е ощетила държавата с повече от 41 млн. лева. 

Разследването за нередности по договори, сключени за лот 1 на магистрала „Марица“ от Оризово до Димитровград, започна през септември 2016 г. Следователи от Специализираното звено „Антикорупция“ и ДАНС направиха две акции в агенцията.

Обвиненията са свързани с отсечка от 31 километра, които е трябвало да бъдат изградени от италианската компания "Чи Ем Чи Ди Равена" до есента на 2013 г. Стойността на сключения договор през 2011 г. е за 133 млн. лв.

Заложеният срок обаче не е бил спазен. Според изпълнителя причината са тежките атмосферни условия, довели до преовлажняване на почвите, което наложило „стабилизация” на 1760-метрова отсечка, преди да се започне същинското строителството, пише в съобщението на държавното обвинение.

От АПИ решават да обявят обществена поръчка за допълнителни строителни работи, а търгът е спечелен "Пътища Пловдив". Договорът е сключен през юни 2015 г. и е на стойност 41 млн. лв. 

До пролетта 2014 г. фирмата е собственост на бизнесмена и до избухването на скандала Цум гейт член на Изпълнителното бюро на БСП Георги Гергов. 

След като стана известно, че прокуратурата води разследване, той се разграничи от поръчката за строежа на „Марица“ и обясни, че всички притежавани от него акции в дружеството са продадени на благоевградската „Кристи строй“ и Асен Христов Савев на 13 март 2014 г. и по време на сключване на договора, той не е имал участие в "Пътища Пловдив".

Според обвинението в периода август 2014 - юни 2015 година Лазар Лазаров умишлено не положил достатъчно грижи за ръководенето и управлението на имуществото на АПИ. 

Той не е проверил дали възложената работа по стабилизиране на терена не е в задълженията на вече ангажираните с проекта „Чи Ем Чи Ди Равена”. Не е поискана и обосновка за реалната необходимост от различните видове строително-монтажни работи, както и обосновка на цената.

На практика този договор предвижда изпълнение на вече договорени строително-монтажни работи, по които за възложителя има задължение за плащане, смятат от прокуратурата.

Впоследствие АПИ изплаща на "Пътища Пловдив" над 4.6 млн. лв за дренажни матраци на единия подобект, въпреки че направата им е била ненужна. Още 30 млн лева са били дадени за строителство на обект, който е бил част от договора с италианската компания и още над 6.4 млн лв. за доставка и изграждане.

Още по време на акциите на прокуратурата Лазаров обяви, че не се притеснява, защото не е допуснал никакви нарушения и е следвал процедурата.

„Извънредният ремонт на "Марица" е законно възложен по стандартния начин, а търгът е спечелен по критерия за най-ниска цена. За всяко нещо има документи“, категоричен бе Лазаров.