Министерство на вътрешните работи е пуснало обществена поръчка за поддръжката на телефон 112. Това обяви днес в Народното събрание министър Валентин Радев, след като бе повдигнат въпросът за работата на централата за спешни случаи.

"Решихме и пуснахме обществена поръчка за поддръжка, с която да надградим съществуващата система на телефон 112, да платим за това, което не сме плащали 2 години назад и да платим занапред", заяви Радев от парламентарната трибуна.

Не е ясно дали това означава, че има и натрупани дългове.

Служители към системата на тел. 112 признаха пред бТВ и Нова тв, че тя не работи нормално вече над 2 години. Според тях не се вижда откъде се обажда човек, нито дори изписва номера му.

Налага се често да записват на хартия, имало е случаи, заради които поради забавяне на сигнала до Спешна помощ са починали хора. Всеки адрес, всички данни и всяка диагноза се записват на ръка от операторите и после, разбира се, се диктуват отново на съответната служба, която трябва да отреагира.

Техническото оборудване е силно амортизирано, системата блокира често.

"За тази година трябват 5 млн., а догодина – още 8 млн. лева", каза още МВР-министърът.

И уточни, че новата поръчка е за поддръжка на системата за 3 години.

"През тези 3 години трябва да намерим начин да осигурим тези пари, да подменим системата с по-съвременна“, коментира Радев.

Това ще струва около 50 милиона лева, заяви той.

"Поне два или три пъти ми звъни директорът на 112 и ми казва, че системата прекъсва за няколко минути. След 5-10 минути ми казва, че е овладян проблемът. Да, де, но от това зависи човешки живот. Справяме се, няма да има прекъсвания на телефон 112. Надявам се бързо някой да спечели поръчката“, добави вътрешният министър.

Системата 112 бе изградена по времето на министъра на бедствията и авариите от ДПС Емел Етем и погълна зашеметяващите 70 млн. лв. Зам.министър на Етем дори в един период беше Делян Пеевски - по-късно махнат от премиера Сергей Станишев.

МВР пое управлението на системата през 2009 г., след като беше закрито Министерството на извънредните ситуации.

Още през 2015 г. тогавашният министър Румяна Бъчварова и началникът на "Пожарна безопасност и защита на населението" Николай Николов съобщиха, че софтуерът на Националната система за спешни повиквания е спрял да работи.

"Софтуерно се опитваме да уредим отношенията си с фирмата, която трябва да отговаря за поддръжката. Надявам се много скоро да го решим", каза тоагва Бъчварова и обясни, че става дума за "софтуерен проблем, свързан с поддръжката на системата".

Системата беше изградена от компанията "Контракс". Справка в Агенцията за обществени поръчки преди 2 години показва, че тогава поддръжката на Национална система 112 е била възложена на Ентърпрайз Комюникейшънс Груп ООД след спечелена поръчка на МВР за "Следгаранционна техническа поддръжка на "Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112".

Поръчката е възложена с решение от 24 април 2015 г., като Ентърпрайз Комюникейшънс Груп ООД се е класирал на първо място по критерия "най-ниска цена" с оферта на обща стойност 3 911 904,00 лева с ДДС.

Вече през 2016 г. Бъчварова казва, че се подготвя ново съвместно задание за разработка и възлагане на съвместна процуедура между МВР и Министерството на здравеопазването за изцяло нова система.

”Донесохте от 9 кладенеца вода само и само, за да обясните, че е необходимо ново задание, нова обществена поръчка и нови 50-60 млн. лв. за телефон 112”, възмути се тогава Атанас Мерджанов от БСП. Той подчерта, че няма обяснение фактът, че преди една година е проведена обществена поръчка и е спечелен конкурс, но е забавено подписването на договора със съответната фирма.

”Тогава започват големите проблеми, защото започва да се поддържа не от специалистите във фирмата, която заради липсата на договор отказва да изпълнява задълженията си, а от специалистите в МВР”, заяви той.