38% от българите имат голямо и много голямо доверие в Европейския съюз. Други 38% му се доверяват по-умерено, а 24% малко или много малко. Не толкова много българи симпатизират на Русия. Все пак 33% гласуват на Русия високо или много високо доверие и 44% умерено доверие.

Това показва национално представително проучване, проведено от "Алфа рисърч" по инициатива на Медийната програма на фондация "Конрад Аденауер".

Германия също се радва на доверието на българите (31% високо/много високо, 43% умерено). Съединените щати имат по-малки стойности на доверие със съответно 15% и 37%. НАТО се радва на голямо или много голямо доверие при 27% от запитаните, и на умерено доверие при 38%.

По отношение на националната сигурност 29% от участниците в проучването се доверяват на българските сили за сигурност. Също 29% имат доверие на Европейския Съюз, 20% на НАТО и 18% на Русия. Въпросът е с няколко възможни отговора.

72% от от гражданите на България забелязват фалшиви новини в медиите.  Едва 13% заявяват, че не познават феномена на фалшивите новини. Относно политика българите се информират предимно от телевизията (91%). След тях с голяма разлика следват онлайн и печатните медии.

Данните бяха представени по време на конференцията "Фалшиви новини, пропаганда и геополитика", организирана от фондация "Конрад Аденауер".

Всеки четвърти българин (25%) вижда всекидневно фалшиви новини в медиите, а всеки шести (17%) няколко пъти в седмицата, и още толкова – няколко пъти в месеца. Общо 72% са се натъквали на фалшива информация.

"Тези високи проценти свидетелстват, че макар и за българското обществено мнение този феномен да е относително нов, то вече проявява висока чувствителност към него“, коментира Боряна Димитрова, управляващ партньор на "Алфа Рисърч".

Най-често разпознават фалшивите новини представителите на средното поколение с високо образование от големите градски центрове.

Най-разпространеният източник на информация за политика са телевизионните предавания. 91% научават политически новини от телевизията. След тях следват онлайн информационните портали (24%), социалните мрежи (23%) и печатните медии (18%). Радиото се използва за източник на информация от 17% от запитаните. Малко българи търсят политическа информация на сайтовете на обществени институции (правителство, ЕС, НАТО) или на неправителствени организации – те се посещават от по-малко от 6%.