Ad Config - Website header

 

Article_top

Шокиращи! Осезаеми! Чувствителни! Драстични разлики! Така въодушевени журналисти описват „ексклузивните“ си находки как са спрели алчните и гадни зли капиталистически компании в опита им да принизят великия и достоен български народ. Като ни пробутват „второ качество“ храни, на по-високи цени, потъпкват самочувствието ни и ни се подиграват на всяка крачка. Епитетите и определителните прилагателни са толкова много, че на човек може да му се завърти главата…

Тъжно е как във времето, когато се борим с фейк новините, сериозни медии се спускат по наклонената плоскост на манипулацията.

Ако махнем прилагателните и подходим малко по-научно, се вижда, че реалността е леко по-различна. Ето само някои точки (21, разбира се…):

1. Взети са 30 проби от 3 вериги. Като се знае колко продукта средно предлага една верига, то явно са взети 30 проби от 30 000 възможни. 1/1000. Един промил. Една десета от процента.

2. Как са избрани точно тези проби, кой ги избирал, има ли контролна група, има ли записани ситуационните параметри, има ли проби от един продукт, но различни серии, май никой не знае. Идеята „един чиновник“ отиде в магазина и си накупи продукти за ядене, не е научна.

3. Продуктите от една марка, произведени ли са в един и същи завод за трите държави или са произвеждани в различни? Например някои шоколадови блокчета се произвеждат в една европейска държава и се транспортират по всички други. Обратното, някои напитки се правят във всяка отделна страна. И заради използване на локални водоизточници вкусът им варира. Разбираемо. То има разлика между вкусовете на водата в София и Варна, та няма да има между България и Германия, например. Та, за тези 30 се пита…

4. Преди седмица гледахме „разтърсващи репортажи от мястото на събитието“. Т.е. лаборант джурка на ръка епруветка и гледа промяната в цвета. Става зелен. Всички са във възторг. Нещо е станало. Науката отива да се самоубие. Това масспектрометри, това електронни микроскопи, това компютри, нищо подобно няма. С подобни методи нашите щангисти навремето си изследваха лекарствата и после ги хващаха.

5. „Най-фрапиращите разлики са при натуралните сокове“. Цитат от материала на напориста водеща. След малко притеснен шефът на БАБХ посочва, че разликата е само 3%. Фрапиращо! А и си го пише на етикета. С големи букви. Няма нарушение.

6. Между другото, не се казва защо има разлика. Не е попитан производителя. Не се знае дали няма климатични, вкусови, етнически, логистични или други причини. Може и да няма. Но ако има, какво правим? Никой не е попитал.

7. Шефът на БАБХ споделя, че една от съставките се различава с 0.45% спрямо същата в аналогичен продукт. Водещата, окрилена, че има интересен резултат, скача: „Значи 45%, значи почти половината! Чувате ли, уважаеми зрители? Шокиращо!!!“ Шефът на БАБХ тихо казва, че е 0.45%, т.е. по-малко от половин процент. Веднага се минава на нова тема.

8. Маслото било с 2% по-маслено. Хах. Това после го няма в новинарските емисии, защото е смешно. И да, пак си го пише на етикета. Пак няма въпрос защо е направено.

9. Млякото в шоколада било с процент по-малко. Освен, че разликата е съсипваща, някой каза ли как точно това се отразява? Дали някой провери при производителя какви са задълженията му по договора с държавата за изграждане на завода? И дали по този договор няма задължение да си промени рецептите съобразно българския вкус?

10. Само напомням, че ДДС-то за храни в Германия е 7%. Това май никой не го споменава. И май леко променя идеята за еднакви цени. Някой каза ли какви са данъчните ставки за храните по различните страни?

11. Всеки е свободен да отиде в Германия или друга страна от ЕС и да купи хранителни продукти. След това да ги продава в България на каквито си иска стойности. Свободна икономика сме. Защо водещи медии внушават, че цените трябва да са регулирани? Като при комунизма. Даже бутилка уиски струва различно в три магазина в София. Проверявах миналата седмица. Аман от залпове на Аврора!

12. Цените се определят и от реализиран обем. Какъв е обемът от съответните стоки тук и в Германия?

13. Лъжа е, че в лаборатория се е установило, как в един продукт има глюкоза, а не захар. Пише си го на етикета. Западните компании спазват правилата. А някои медии прекаляват в манипулацията.

14. Всичко това е придружено с непрекъснати подпитвания и подсказвания: „Ама това не е ли скандално? Ама това не е ли възмутително?“ Горкият шеф на БАБХ, чудеше се как любезно да се отърве от подобна агресия.

15. Има официален документ на Европейския Съюз, по-точно на Съвета на ЕС, наречен „Заключения на Съвета относно подобряването на хранителните продукти“. В него се казва: „Културните различия в предпочитанията и хранителните навици могат отчасти да определят подхода, темпото на намаляване на солта, наситените мазнини и добавените захари, както и крайните резултати. Всеки подход следва да отчита тези културни различия и хранителни навици.“ На официалната страница на ЕС е, лесно се намира.

16. „Качество“, освен философска категория, може да се съотнесе към стандарти, закони, разпоредби, етикети или други описания. До тук всички, абсолютно всички контролни органи казват, че няма проблем с тези храни, с тези проби. Какво тогава означава „второ качество“? Защо никой не дава дефиниция, преди да прави „шокови, ексклузивни материали“?

17. В някои държави глюкозно-фруктозния сироп даже струва повече от захарта. Но компаниите го използват, защото подкрепят местните икономики. Знае ли се от журналистите, че България няма квота за рафиниране на захар? Така е по присъединителния ни договор с ЕС. Но имаме квота за глюкозно-фруктозен сироп. И български фирми го произвеждат. И изнасят с огромен успех.

18. Цялата кампания подозрително прилича на медийни шумотевици около хомеопатията. Взима се един, два или три случая, без да се изследват всички възможности и параметри, и гръмко се екстраполира към всички продукти. Няма данни за други държави, други икономически, здравни, вкусови, регионални или други обстоятелства.

19. Вкарване на псевдо-патриотични елементи в целия случай е още по-странно. Сякаш ни връщат в ерата, когато зад всеки ъгъл ни дебнат „заговори на империализма“. Какво се цели – да се провокират хората да мятат камъни срещу чуждите компании? Сериозни ли са тези патриотарски уклони? Ние Северна Корея ли сме?

20. Няма лошо, ако журналист не знае базови постановки от икономиката. Има лошо ако не пита и се излага.

21. Има много лошо, ако журналистите нямат базово понятие за причинно-следствена връзка. Защото тогава от вярното твърдение: „Всички, родени през 1786 г., които са яли краставици, са умрели.“, може да извадят сензацията, че краставицата е второ качество храна и е отровна. Мислете, хора, моля.

Най-лошото е обобщаването и манипулацията. Сами направете сравнение:

„Шок! Драстични разлики в храната на европейци и българите! Смятат ни за второ качество! Да накажем производителите!“

спрямо другото възможно заглавие:

„В 6 стоки от 30 000 на пазара бяха открити разлики с техни аналози в западни магазини, вероятно заради локална къстамизация на рецептите. БАБХ след проверка категорично заявява, че няма проблеми за здравето на хората. Производителите ще бъдат попитани за причините.“

Ммм, има разлика, нали? Започвам да се чудя… След една интересна проверка (която също има елементи на целенасочена кампания, ама това е друга тема) на български продукти, започната със сектора на производство на сирена в наши заводи, излезе, че половината от тях имат проблеми. И темата приключи. Никой нищо повече не казва. Но се започва яростна кампания срещу чужди фирми за разлика от 1%. Наречено второ качество. Чудна постановка… Или всяване на паника?

Заключение. Твърдо съм за спазване на всички правила при създаване и дистрибутиране на хранителни продукти. Защото те са основен фактор на човешкото здраве. Но съм твърд противник на всяване на паника, видиотяване на населението, връщане към средновековни практики и създаване на фалшиви сензации. Никой няма полза от това. Освен ако няма поръчители, разбира се. А страдат само хората.

...

Коментарът е от фейсбук профила на специалиста по комуникации Любомир Аламанов.

 

 

 
ИКОНОМИКА храна супермаркет

Шокиращи! Осезаеми! Чувствителни! Драстични разлики! Така въодушевени журналисти описват „ексклузивните“ си находки как са спрели алчните и гадни зли капиталистически компании в опита им да принизят великия и достоен български народ. Като ни пробутват „второ качество“ храни, на по-високи цени, потъпкват самочувствието ни и ни се подиграват на всяка крачка. Епитетите и определителните прилагателни са толкова много, че на човек може да му се завърти главата…

Тъжно е как във времето, когато се борим с фейк новините, сериозни медии се спускат по наклонената плоскост на манипулацията.

Ако махнем прилагателните и подходим малко по-научно, се вижда, че реалността е леко по-различна. Ето само някои точки (21, разбира се…):

1. Взети са 30 проби от 3 вериги. Като се знае колко продукта средно предлага една верига, то явно са взети 30 проби от 30 000 възможни. 1/1000. Един промил. Една десета от процента.

2. Как са избрани точно тези проби, кой ги избирал, има ли контролна група, има ли записани ситуационните параметри, има ли проби от един продукт, но различни серии, май никой не знае. Идеята „един чиновник“ отиде в магазина и си накупи продукти за ядене, не е научна.

3. Продуктите от една марка, произведени ли са в един и същи завод за трите държави или са произвеждани в различни? Например някои шоколадови блокчета се произвеждат в една европейска държава и се транспортират по всички други. Обратното, някои напитки се правят във всяка отделна страна. И заради използване на локални водоизточници вкусът им варира. Разбираемо. То има разлика между вкусовете на водата в София и Варна, та няма да има между България и Германия, например. Та, за тези 30 се пита…

4. Преди седмица гледахме „разтърсващи репортажи от мястото на събитието“. Т.е. лаборант джурка на ръка епруветка и гледа промяната в цвета. Става зелен. Всички са във възторг. Нещо е станало. Науката отива да се самоубие. Това масспектрометри, това електронни микроскопи, това компютри, нищо подобно няма. С подобни методи нашите щангисти навремето си изследваха лекарствата и после ги хващаха.

5. „Най-фрапиращите разлики са при натуралните сокове“. Цитат от материала на напориста водеща. След малко притеснен шефът на БАБХ посочва, че разликата е само 3%. Фрапиращо! А и си го пише на етикета. С големи букви. Няма нарушение.

6. Между другото, не се казва защо има разлика. Не е попитан производителя. Не се знае дали няма климатични, вкусови, етнически, логистични или други причини. Може и да няма. Но ако има, какво правим? Никой не е попитал.

7. Шефът на БАБХ споделя, че една от съставките се различава с 0.45% спрямо същата в аналогичен продукт. Водещата, окрилена, че има интересен резултат, скача: „Значи 45%, значи почти половината! Чувате ли, уважаеми зрители? Шокиращо!!!“ Шефът на БАБХ тихо казва, че е 0.45%, т.е. по-малко от половин процент. Веднага се минава на нова тема.

8. Маслото било с 2% по-маслено. Хах. Това после го няма в новинарските емисии, защото е смешно. И да, пак си го пише на етикета. Пак няма въпрос защо е направено.

9. Млякото в шоколада било с процент по-малко. Освен, че разликата е съсипваща, някой каза ли как точно това се отразява? Дали някой провери при производителя какви са задълженията му по договора с държавата за изграждане на завода? И дали по този договор няма задължение да си промени рецептите съобразно българския вкус?

10. Само напомням, че ДДС-то за храни в Германия е 7%. Това май никой не го споменава. И май леко променя идеята за еднакви цени. Някой каза ли какви са данъчните ставки за храните по различните страни?

11. Всеки е свободен да отиде в Германия или друга страна от ЕС и да купи хранителни продукти. След това да ги продава в България на каквито си иска стойности. Свободна икономика сме. Защо водещи медии внушават, че цените трябва да са регулирани? Като при комунизма. Даже бутилка уиски струва различно в три магазина в София. Проверявах миналата седмица. Аман от залпове на Аврора!

12. Цените се определят и от реализиран обем. Какъв е обемът от съответните стоки тук и в Германия?

13. Лъжа е, че в лаборатория се е установило, как в един продукт има глюкоза, а не захар. Пише си го на етикета. Западните компании спазват правилата. А някои медии прекаляват в манипулацията.

14. Всичко това е придружено с непрекъснати подпитвания и подсказвания: „Ама това не е ли скандално? Ама това не е ли възмутително?“ Горкият шеф на БАБХ, чудеше се как любезно да се отърве от подобна агресия.

15. Има официален документ на Европейския Съюз, по-точно на Съвета на ЕС, наречен „Заключения на Съвета относно подобряването на хранителните продукти“. В него се казва: „Културните различия в предпочитанията и хранителните навици могат отчасти да определят подхода, темпото на намаляване на солта, наситените мазнини и добавените захари, както и крайните резултати. Всеки подход следва да отчита тези културни различия и хранителни навици.“ На официалната страница на ЕС е, лесно се намира.

16. „Качество“, освен философска категория, може да се съотнесе към стандарти, закони, разпоредби, етикети или други описания. До тук всички, абсолютно всички контролни органи казват, че няма проблем с тези храни, с тези проби. Какво тогава означава „второ качество“? Защо никой не дава дефиниция, преди да прави „шокови, ексклузивни материали“?

17. В някои държави глюкозно-фруктозния сироп даже струва повече от захарта. Но компаниите го използват, защото подкрепят местните икономики. Знае ли се от журналистите, че България няма квота за рафиниране на захар? Така е по присъединителния ни договор с ЕС. Но имаме квота за глюкозно-фруктозен сироп. И български фирми го произвеждат. И изнасят с огромен успех.

18. Цялата кампания подозрително прилича на медийни шумотевици около хомеопатията. Взима се един, два или три случая, без да се изследват всички възможности и параметри, и гръмко се екстраполира към всички продукти. Няма данни за други държави, други икономически, здравни, вкусови, регионални или други обстоятелства.

19. Вкарване на псевдо-патриотични елементи в целия случай е още по-странно. Сякаш ни връщат в ерата, когато зад всеки ъгъл ни дебнат „заговори на империализма“. Какво се цели – да се провокират хората да мятат камъни срещу чуждите компании? Сериозни ли са тези патриотарски уклони? Ние Северна Корея ли сме?

20. Няма лошо, ако журналист не знае базови постановки от икономиката. Има лошо ако не пита и се излага.

21. Има много лошо, ако журналистите нямат базово понятие за причинно-следствена връзка. Защото тогава от вярното твърдение: „Всички, родени през 1786 г., които са яли краставици, са умрели.“, може да извадят сензацията, че краставицата е второ качество храна и е отровна. Мислете, хора, моля.

Най-лошото е обобщаването и манипулацията. Сами направете сравнение:

„Шок! Драстични разлики в храната на европейци и българите! Смятат ни за второ качество! Да накажем производителите!“

спрямо другото възможно заглавие:

„В 6 стоки от 30 000 на пазара бяха открити разлики с техни аналози в западни магазини, вероятно заради локална къстамизация на рецептите. БАБХ след проверка категорично заявява, че няма проблеми за здравето на хората. Производителите ще бъдат попитани за причините.“

Ммм, има разлика, нали? Започвам да се чудя… След една интересна проверка (която също има елементи на целенасочена кампания, ама това е друга тема) на български продукти, започната със сектора на производство на сирена в наши заводи, излезе, че половината от тях имат проблеми. И темата приключи. Никой нищо повече не казва. Но се започва яростна кампания срещу чужди фирми за разлика от 1%. Наречено второ качество. Чудна постановка… Или всяване на паника?

Заключение. Твърдо съм за спазване на всички правила при създаване и дистрибутиране на хранителни продукти. Защото те са основен фактор на човешкото здраве. Но съм твърд противник на всяване на паника, видиотяване на населението, връщане към средновековни практики и създаване на фалшиви сензации. Никой няма полза от това. Освен ако няма поръчители, разбира се. А страдат само хората.

...

Коментарът е от фейсбук профила на специалиста по комуникации Любомир Аламанов.

 

 

Коментари

smarf's picture
smarf
smarf

Кастингирайте кухите лейки!

Разкарайте Гавазова от екран. Не става бе, хора! Стига с тези селски пръчки! Едва не припадна от възмущение, че европейците ни пробутвали второкачествени храни! Поне малко ум да имат тези елементарни женки,които напират по екраните!
Бобо's picture
Бобо
Бобо

всичко е за разсейване на народа

Всичко е пунта мара , ватнишки партенки за лошия европейски съюз , а да видим родните производители , да сравним тяхната продукция с вносната , няма естествено , медиите като папагали повтарят истериите на КОЙ , загубен народ , загубена държава , а в това безвремие Прасето изкупува и оръжейните заводи , за това пълна тишина ....

Какъв кален поток

от лъжи и оправдания от разни платени "пиарчици" на западните вериги срещу очевидни факти, които недвусмислено и ясно показват, че "продукцията" за втора и трета ръка Европа е именно втора и трета ръка, но с надценка като за първа!

1. Много е смешно да се четат глупости от хора, които не знаят какво е статистика, популация и извадка.

2, 3. Още по-смешно е, когато хората сами си признават, че не знаят какво критикуват.

4. Хубаво е, че сме чували какво е "мас-спектрометър" и "електронен микроскоп". Малко е кофти, че нямаме образование да знаем за какво се ползват :)

5... За какво ли се занимавам с глупостите на неуки отмивачи на корпоративна мръсотия?

Както казах още вчера, разликата в качеството на продуктите се усеща и без тестове.

Езикът е аналитичен инструмент, с който нищо от арсенала на съвременната наука не може да се сравнява и разликата между това, което се продава в немски и в бъларски супермаркет (само с двойна надценка в последния) се усеща веднага.

Освен ако в джоба не ти дрънкат едни 30 сребърника за "пиар услуги".
Бобо's picture
Бобо
Бобо

луд умора няма само се поти

Гайка ходи в Москва да се наядеш , пък после сей свински полюции .....

Извини, Бобчо,

моята глупост. Осветлете ме, моля те, вие с г-н "експерта по комуникации", какво точно налага използването на електронен микроскоп, мас-спектрометър или, да речем, полупроводников детектор на йонизиращи лъчения вместо извършените тестове?

Конкретно, ако може.

Благодаря предварително :)

тролът бопчо и

платеният трол от пиар агенцията не могат да отговорят дори на прости въпроси по глупавата си пропаганда.

жалки недомислици, платени от тия, дето ви тровят децата с боклуци.

не знам как живеете като ги препоствате.
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Не питай старило,а патило

Аламанов, и ти почна като Каролев да се пенявиш на пролетариата... Ама истината е,че между стоките в нашите магазини и в Германия, от където пазарувам чат-пат, има огромна разлика. Каквото и да си купиш от Германия е в пъти по-качествено от продаваното тук. Таблетки за миялна Финиш от Германия облизват посудата, а тези от Метро в София оставят една бяла тиня, която смърди на хлор. Соковете в Лидъл Германия са до един 100% плод и захар, а в България са 30-50% плюс глюкозо-фруктоза. Само за информация - в Германия са по-евтини! Не знам дали знаеш, ама глюкозо-фруктозния сироп е японско изобретение и се нарича "Отмъщението за Хирошима и Нагазаки". Поинтересувай се защо и ще разбереш причините този вид подсладител да не се използва в Западна Европа. За перилните и почистващите препарати да не говорим. От години си купувам само от Германия и Австрия такива неща. Козметиката също - на етикета на българската и германската козметика пише едни и същи неща, но пропорциите на активните вещества тотално се разминават. От дезодорантите Нивеа от Метро последният път като купувах (преди 3-4 години) целия се изприщих, а от същата Нивеа от Германия нищо подобно не ми се случва години на ред. Как ще го обясниш? Дори и олиото в Германия е по-качествено и по-евтино. Айде пак си помисли за глупостите, които си написал.

Нема смисъл,

троловете от "фирмата по комуникация" сега ще минат с минусите и с храчките, ще се отбележат да вземат дневните и бегом в Лидл за фафли с палмово масло.

Прави са колегите.

Така е. Колегите Франк Лойд Райт и Едър болт са напълно прави в случая. Колкото и да се пенявите от неолибералната школа, нищо няма да постигнете. Хората не са баламурници, нищо че непрекъснато се правят такива внушения от различни посоки. Днешният свят предоставя бързи комуникации между отделните държави и всеки, който иска и има възможност, може да сравни кое какво качество има и колко струва тук и навън. Няма нужда да оневинявате модела "Кой" в държавата, г-н Аламанов. Насочете усилията си в друга, по-градивна посока, освен ако съвестта не Ви диктува друго.
Rhapsody of fire's picture
Rhapsody of fire
Rhapsody of fire

Национален мазохизъм

Това което ме потресе най-много е неистовото желание и копнеж на 99% от медиите, включително и националните, да се открият резултати, които да задоволят мазохистичната нужда на българския плебс, че той е неизменна жертва. Българският плебс не може да живее, ако не се чувства жертва, на каквото и да било от когото и да било.
Това му е достатъчно да си обясни всичко от сложния заобикаля го свят и дава опорна точка, за да му служи да намира обясненията за собствената му нищожност със злобни външни сили.
Въобще от Адам и Ева насам, целият свят съществува и е устроен с една единствена цел- да се прецака българщината. Затова дядо Господ е създал други народи единствено с тази цел - друга няма.
А още по-потресаващо е, че резултатите убедително доказаха, че всъщност така жадуваният двоен стандарт не съществува. И гласовитостта са неговите жреци е обратно пропорционална на достоверността му.

Способността на "автентично десните"

да се автосугестират до степен на пълно приемане на вредна за здравето и портфейла им фикция, само и само за да се поставят мислено над някакъв въображаем "плебс", който те дори не виждат, е много интересно явление.

Същото нещо се наблюдава, например, в т.нар. "републикански" щати, където най-бедните и най-очуканите от "десните" ценности тъпанари са най-силно убедени в собствената си правота независимо от фактите.

Така е.

Така е.

Баси коментарите, честно ;)

В крайна сметка никой не казва, защо не е захванал бизнес с дистрибуция на стоки 1-во качество от Германия (Примерно, ама може и от МаЦква, ако има там такива) и да залее пазара с първокачествени стоки и да убие Метро, Кауфланд, Билла и Лидл ;) Търсенето определя предлагането, момчета и момичета ;) След като никой не го прави, значи никой не го търси, замислете се ;)
А бе някой замислял ли се е в хамбургския салам от 2.20 лв./кг. на каква цена го продават в Германия и дали е със същото качество? И защо аджеба някой продава такъв салам, като има говежда пастърма по 55 лв./кг, която е в пъти по-качествена?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията