Всяко едно дете в България трябва не само да посещава, но да излиза и образовано от училище. Това заяви премиерът Бойко Борисов в Министерския съвет по време на представянето на Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици.

"Само това гарантира и просперитета на икономката и държавата. Безработицата в момента е 6%, повече не може да падне", коментира Борисов.

И призна, че в някои етноси има хора, които не могат да четат и пишат и не могат да си намерят никаква работа.

"Виждате в Асеновград и "Столипиново", или където и да било, образованието не е на необходимото ниво", каза премиерът.

Борисов заяви, че иска правителството и министерствата да бъдат въвлечени и всяко дете да излиза ограмотено.

"Това с всичките ни ресурси трябва да бъде направено. Молбата, заповедта ми е, че това най-важното. Това е магистрала от знание. Само така можем да достигнем до по-голяма производителност на труда", обясни Борисов.

На практика обаче премиерът моли и заповядва да се спазва Конституцията. В чл. 53, ал. 2 на основния закон е записано, че училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително.

Той каза, че трябва да има специално внимание към учители, които работят в по-трудна среда. Борисов обясни, че в момента по-добрият вариант е необразованите да тежат на социалната система, вместо да станат престъпници. Работещите българи обаче не са довлни от това и питат докога ще плащат за такива хора, и се появява етническо напрежение.

"Постепенно да образоваме децата и да ги караме да работят. Това ще гарантира, че след 15 години няма да имат толкова голям проблем следващите поколения", обобщи Борисов.

Вицепремиерът Томислав Дончев допълни, че най-големият проблем е на входа на образователната система. Той изнесе данни, според които около 5% от българчетата, 25% от ромчетата и 10% от турчетата не са обхванати от образованието. И обясни, че утре те ще бъдат клиенти на социалната система, а някои от тях и на МВР.

"Това няма как да е проблем само на образователните институции", каза Дончев.

Според него механизмът трябва да работи на ниво училище.

"Ако за дадено семейство не е ценност детето да ходи на училище, приоритет има общественият интерес. Трябва да направим всичко  - санкции, мотивация. Първата ни цел е новата учебна година. Резултат трябва да има веднага. Изследванията показват, че битката трябва да започне още в детските градини. Трябва да има индикатори, за да можем да мерим прогреса. Само престоят в училище не е гаранция", каза още Дончев.

Образователният министър Красимир Вълчев обясни, че ще има координирана работа на институции. Според него е нобходимо да има мотивирани учители, които понякога дори заместват родителите.

"Неграмотността се възпроизвежда много лесно. Тези деца да бъдат обхванати в предучилищна възраст, да предотвратим отпадането им в 5-7 клас", каза Вълчев.

Той обясни, че приетият механизъм регламентира екипи във всяко населено място от представители на образователните институции, на ибщините и на МВР. Те ще трябва да осигурят взаимодействието на терен и да идентифицират учениците, които са отпаднали.