Въвежда се ограничителен режим за движение на ТИР-овете по магистралите през лятото. Решението е съгласувано с превозвачите и от този уикенд забраната влиза в сила в пиковите часове по най-натоварените направления. Това съобщи по БНТ регионалният министър Николай Нанков.

Подобна забрана има и в момента, но тя не обхваща всички магистрали. Ограниченията ще бъдат почасови и съобразени с анализа на данните от трафик камерите за пиковете в натоварване на автомобилното движение, което е различно за отделните участъци.

В момента ограничението за магистрала „Хемус“ е в интервала между 17.00 ч и 20.00 ч. в петък.

По най-натоварения участък от „Тракия“ – между София и Пловдив денонощно преминават над 30 000 автомобила и затова там вероятно ще бъде наложено сходно ограничение като при „Хемус“. 

Натоварено е движението и по „Струма“ и „Люлин“, и в събота между 10.00 ч и 14.00 часа. Ограничение ще има и в неделя след 16.00 часа, когато също има засилен трафик.

Ограничителен режим има и в момента, но не за всички магистрали. 

Той ще бъде гъвкав, като ще позволи на всеки тир, навлязъл в магистрален участък, да продължи движението си, ако му остават 10-15 км, вместо да спира в аварийната лента, каквато е настоящата практика.

Утре ще се проведе последната среща с превозвачите, с които се съгласува ограничаването на движението на тирове, въпреки че това не е задължително, отбеляза регионалният министър. Разговорите с тях са проява на добра воля, тъй като основната цел е превантивно да се осигури максимално облекчение в пиковите летни часове.

Един от аргументите на превозвачите срещу ограничението е липсата на достатъчно паркинги, но такива има достатъчно по бензиностанции. Поехме ангажимент и основна цел в следващите година-две ще бъде увеличаването на паркингите за тирове по ключови направления по републиканската пътна мрежа. 

През този летен сезон ремонти по магистрала „Тракия“ няма да се правят, за да не се затруднява движението по нея, коментира министърът. Тя може да се ползва като алтернативен маршрут и към северното Черноморие, като могат да се използват старопланинските проходи в източната част на България, които са ремонтирани (с изключение Карнобат и Дюлински).

Ще продължат ремонтите по част от „Хемус“. Рехабилитацията на моста след тунел „Витиня“ трябва да приключи през август. 

До няколко дни ще приключи работата по дясната тръба на тунела, която също като вече ремонтираната дясна тръба на тунел „Ечемишка“ ще отговаря на всички европейски норми.

Мостът преди тунел „Витиня“ в посока София също е в тежко състояние и затова ремонт по него ще стартира след като завърши този на платното в посока Варна. То трябва е готово преди началото на зимния сезон. 

„Ще се работи поетапно и според финансовите възможности. При наличен ресурс след края на летния сезон ще започне ремонт и на лявата тръба на тунел „Ечемишка“, заяви Нанков.

„Ако КЗК се произнесе в кратък срок и решението й се потвърди, процедурата по избор на изпълнител на тол системата може да продължи в кратък срок и в реалистичен план такъв може да бъде избран до края на тази година“, каза още министърът. 

В края на май постъпиха три жалби за обществената поръчка за въвеждане на електронна система за тол такси от автомобилите над 3,5 тона. Тя бе обявена от Агенция „Пътна онфраструктура“  за девети път, но с абсурден срок - кандидатите разполагаха с по-малко от 24 часа, за да подадат офертите си.

„Седем месеца е срокът по задание за внедряване на системата, след което ще има 12-месечен срок за отстраняване на дефекти, ако има такива. Още през първата година след въвеждането на системата се очаква приходът от тежкотоварния трафик да бъде размер на около 500 млн. лв. Факт е, че България е най-евтина за транзитно преминаване страна в Европа, не само в ЕС, но тази несправедливост ще бъде оправена с въвеждането на тол таксата“, допълни Нанков.

„Автомобилите ще заплащат електронна винетка, като това няма да се отрази върху цената й. Ще има възможност да бъдат въведени еднодневни и тридневни винетки, като това зависи от моделирането на системата. Тол таксите ще се формират и на база тегло на превозното средство, освен на изминато разстояние. Предвижда се да могат да бъдат въведени и диференцирани ставки за времеви диапазон, какъвто е моделът Западна Европа. Затова в пикови часове, освен въведените рестрикции за тежкотоварните автомобили, ще бъдат въведени и по-скъпи ставки за преминаване, така че превозвачите да избират в коя част на денонощието и на календарния ден да се движат“, обясни министърът.