Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) обяви една от най-големите обществени поръчки за модернизация на жп линии – за отсечката Елин Пелин - Костенец. 

Това е един от най-сложните и скъпи проекти, част от линията София - Пловдив. След изпълнението му ще бъде изцяло готова жп магистралата „Тракия", свързваща София и Бургас. По трасето ще се строят 10 тунела с обща дължина над 21 км, както и 26 моста, виадукти и естакади.

Новото съоръжение е проектирано за движение на пътническите влакове със скорост от 160 км/ч, а на товарните - до 120 км/ч. 

По сложност експертите сравняват проекта „Елин Пелин - Костенец" с изграждането на магистрала „Струма" през Кресненското дефиле.

Цялата отсечка е дълга около 51 км, а търгът е разделен на три обособени позиции, като кандидатите могат да подават оферти само за една от тях. 

Индикативният бюджет без ДДС е малко над 1 млрд. лв., а с ДДС - почти 1,23 млрд. лева.

Прогнозната стойност на ремонта на първия лот е 554 млн. лв., на втория – 116 млн. лв., а на третия - 354 млн. лв.

Ремонтът се финансира със средства от оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ и трябва да бъде изпълнен до 2022 г., за да не се налага да връщаме пари на ЕС съгласно правилото n+2.

Най-голяма тежест при оценяването на офертите е предложената цена – 60%. Офертите ще се събират до 5 октомври.

Този път има шанс поръчката да не бъде взета от досегашния любимец на НКЖИ - "Водстрой 98". Компанията се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, но през миналата година бе продадена на „Хидрострой“ на бизнесмена Велико Желев. Той е шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ в периода 2001-2005 г. и представлява държавата в преговорите с португалците за строителството на магистрала "Тракия". След това още 4 години е съветник на строителния министър в кабинета "Станишев" Асен Гагаузов.

При поръчките на НКЖИ „Водстрой“ печелеше основно чрез консорциумите, в които участва по силата на рамковото споразумение за строителни дейности, подписано през 2012 г.

Така през последните години компанията получи поръчки за около 200 млн. лв. по договори с НКЖИ.

В началото на 2017 г. обаче служебният транспортен министър Христо Алексиев разпореди прекратяване на рамковите споразумения и сега всички строителни компании ще могат да участват в търговете.