Как да накараш едно дете, което е застрашено от отпадане от училище, да остане в класната стая? Например, като му предложиш да научи мама да чете. Защото тя също не може. И е на 30 години.

Това е само част от нестандартните подходи на учители да задържат в училище хлапета, които имат откровени затруднения в обучението, не разбират и не могат да четат или да смятат. Заниманията са част от един от най-скъпите проекти по оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ – „Твоят час“, чиято обща стойност е 140 милиона лева.

Тя отпуска пари за два вида дейности – едната са кръжоци, но по-важната част са допълнителни занимания с деца, които имат образователни пропуски и са застрашени да отпаднат от училище, тъй като не могат да се справят с материала. В повечето случаи това са ученици или от ромски произход, или такива, чиито родители са заминали на гурбет и ги отглеждат баби и дядовци.

Идеята е хлапетата да бъдат обхванати в малки групи до 10 души, където с всяко от тях може да се работи индивидуално и да му се обяснява конкретно този материал, който то не разбира.

„Когато са в час с други съученици, много от децата се стесняват да обяснят, че не разбират нещо. Ако са в група с други връстници, които имат същия проблем, децата се отпускат, защото си казват: „И той не разбира, и оня също не разбира“ и признават затрудненията си. Така е по-лесно да се работи с тях“, разказва Галина Евденова, началник на регионалното управление на образованието във Враца.

Учители от селата в област Велико Търново, в които 99 на сто от децата са роми, споделят, че учениците идват в първи клас, без да знаят и дума български. Други го знаят, но смесват български и ромски или турски думи – нерядко вместо „зайчето“ се случвало да напишат, че „таушанчето подскача в гората“. Покрай допълнителните занимания обаче децата успели да се научат дори да четат на български, без да сричат.  

Момиченце, което било пред отпадане, направило диктовката си на изпита след четвърти клас без нито една правописна грешка. Момче, което не умеело да изписва цели думи, а само отделни букви, успяло да изкара цели три точки на диктовката по време на националното външно оценяване. При това учителите твърдят, че масово им се налага да поправят образователни пропуски от предишни години, като например обучават на четене деца в четвърти клас, които все още сричат или не могат да смятат дори до 10. Поради факта, че училище до четвърти клас не може да се повтаря, в момента децата масово преминават от клас в клас, без да са научили елементарни неща.

Това бе заложено в предишния образователен закон, заложено е и в новия, който влезе в сила през август миналата година. В пети или шести клас, когато материалът става по-сложен, а класовете вече могат да се повтарят, учениците вече направо отпадат от училище, защото не могат да разберат нищо от това, което им се преподава. Ако изкарат двойки в края на годината, те просто се отказват да продължат в училище. Допълнителната работа с тях е един от начините те да бъдат задържани още от малки, но за целта държавата не може да намери допълнително финансиране, затова и то идва по линия на Европа.

Учители споделят, че значителна част от децата не стават отличници, но отбелязват свой личен успех, макар и със стотни на изпитите, така че в крайна сметка да бъдат с една степен по-грамотни. Покрай заниманията се привличат и родителите – поне тези, които не са на гурбет, и така те поне частично се ангажират с успеха на детето си. Или поне искат то да завърши, а не да стане булка на 12 години.