Дали президентът Румен Радев да бъде поканен във временната комисия на парламента, която проучва процедурата за избор на нов тип боен самолет. Този въпрос остана да виси във въздуха, след като вчера комисията изслуша трима бивши военни министри - Аню Ангелов, Ангел Найденов и Николай Ненчев.

Особен интерес предизвика изслушването на Ненчев. Той каза, че по негово време е имало сериозен конфликт по темата за изтребителите между шефа на Института по отбрана Тодор Тагарев и тогавашното ръководство на Военновъздушните сили (ВВС). Депутатът Джейхан Ибрямов (ДПС) попита Ненчев кой точно е представлявал другата страна в конфликта, за да бъде поканен за изслушване така, както се предвижда да бъде поканен самият Тагарев. Ненчев не спомена името на настоящия президент, но повтори, че става дума за ръководството на Военновъздушните сили. Именно Радев техен началник по това време.

Името на Тагарев обаче бе споменато за пръв път от шефа на комисията Емил Христов (ГЕРБ). Той попита дали Тагарев е бил част от конфликта за самолетите, споменат преди това от Ненчев. Бившият военен министър отговори утвърдително.

Още при създаването на комисията лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че тя ще бъде трибунал за разследване на президента. И изтъкна, че той не подлежи на парламентарен контрол.

Според чл. 80 от конституцията длъжностните лица и гражданите, когато бъдат поканени, са длъжни да се явят пред парламентарните комисии и да им предоставят исканите от тях сведения и документи.

Ненчев отказа да каже какъв точно е бил конфликтът между Тагарев и "ръководството на ВВС" и препоръча на депутатите да попитат за това самия Тагарев. Той само уточни, че този конфликт е бил причина за известно забавяне на процедурата. Самият Тагарев бе уволнен като директор на института от служебния министър Стефан Янев, който бе в правителството с премиер Огнян Герджиков, създадено именно от президента Радев. 

"Стремяхме се да придобием самолет, който да е съвместим с партньорите ни в НАТО. Не успях да завърша този проект, но надеждата остава. Обществото е изключително чувствително, когато става въпрос за толкова големи суми", каза Ненчев.

Според него проблем е и това, че по време на процедурата се е загубила прозрачността.

Преди това бившият министър Ангел Найденов заяви, че най-нежеланият вариант днес е държавата да се откаже от реализация на проекта.

Ангел Найденов

"Критично важно е да се завърши процедурата. Със сигурност разговорите за финализиране на процедурата ще отнемат много време, по някои експертни оценки от 6 до 12 месеца. Проблемът не е само, когато няма пари, а и когато има. Има солидна основа за завършване на проектите", заяви Найденов.

Аню Ангелов пък каза, че първоначално са били изпратени запитвания към 15 участници от 9 държави. По негово време е бил изготвен краткият списък от три фирми - F 16 (САЩ и Португалия), "Грипен" (Швеция) и "Юрофайтър" (Италия). Ангелов припомни, че по негово време горната граница за разходите е била 700 млн. лв., докато сега тя е 1,5 млрд. лв. По времето на Ангелов е имало доклад от експертите, но в него не се е посочвал конкретен избор на самолет.

Аню Ангелов

Бившите министри заявиха, че в работата си по тази тема са се стараели да продължат постигнатото от своите предшественици.