Темата за по-ниското качество на маркови западни продукти, предназначени за източноевропейските пазари, се превърна в огромен скандал, заяви пред Европейската комисия словашкият премиер Роберт Фицо. И за да демонстрира какво има предвид, той беше поставил на масичката до трибуната два пакета кафе „Якобс”, две бутилки с омекотител за пране „Ленор” и два пакета рибни пръчици на „Игло”.
Словашкият премиер подробно сравни цените, грамажа и съдържанието на продуктите. Тези на пръв поглед идентични продукти са били закупени в един и същ ден, но на различни места, а именно в малкия австрийски град Хайнбург и в словашката столица Братислава. И в трите случая австрийският потребител получава по-голям грамаж, отчасти и по-добро качество срещу по-ниска цена, посочи Фицо.
Така например 990 милилитра „Ленор” струват в австрийския град Хайнбург само 1,99 евро, докато словашките клиенти плащат 2,29 евро и то не за същото количество, а за опаковка, която съдържа 60 милилитра по-малко. И по отношение на рибните пръчици австрийският потребител е по-облагодетелстван - с 65 % съдържание на риба в сравнение със само 58% в словашката опаковка. Словашкият клиент е ощетен също така и по отношение на кафето - той получава 28 грама по-малко при същата цена, на каквато пакет кафе „Якобс” се продава на австрийските клиенти, изтъкна премиерът Фицо.
Заплаха за бойкот
Фицо призна, че Словакия би нарушила правилата на ЕС за защита на свободната конкуренция, ако предприеме наказателни мерки срещу чуждестранните фирми.
Той обаче обяви и това, че ако Европейската комисия не вземе решителни мерки за уеднаквяване на стандартите за качество, неговата страна ще е принудена да бойкотира въпросните продукти.
Вече е насрочено заседание на правителствените шефове на страните от Вишеградската четворка - Словакия, Чехия, Унгария и Полша, на което те ще обсъдят по-нататъшните мерки. Ще се обсъди и възможността за създаването европейска гражданска инициатива.
„Нутела” има по-добър вкус във Виена, отколкото в Будапеща”, твърди например унгарската Агенция за контрол върху качеството на храните. А продаваните в Полша бисквити на фирмата „Лайбниц” имали по-ниско съдържание на масло, отколкото продаваните в Германия. Така нареченият "хранителен расизъм”, заклеймен от полския икономически вестник "Газета Правна", вече беше предмет на обсъждане на Европейската среща на върха през месец март.
Страните от Вишеградската четворка са склонни да приемат идеята на Ангела Меркел за "Европа на различните скорости". Но никак не са съгласни да се примирят с пропагандираната от мултинационалните концерни „Европа на различните вкусове и потребителски очаквания”. Тъкмо този обаче е доводът на големите концерни от хранително-вкусовата индустрия, когато се отвори дума за различното качество на техните хранителни продукти на западните и на източноевропейските пазари. Вкусовете на Изток и на Запад са различни - затова и съдържанието на някои продукти е различно, изтъкват те.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни