Европейската комисия даде днес на полските власти един месец да отменят пакет от закони, които бяха остро критикувани, че поставят съдебната власт в политическа зависимост от правителството. Тя предупреди, че в противен случай ще започне срещу страната процедура за налагане на най-тежкото наказание в ЕС - отнемане на правото й на глас.

"Независимите съдилища са основата на взаимното доверие между държавите-членки и нашите съдебни системи. Ако полското правителство продължи да подкопава независимостта на правосъдието и върховенството на закона в Полша, няма да имаме друг избор, освен да задействаме член 7", каза председателят на Комисията Жан-Клод Юнкер, визирайки клауза от Лисабонския договор, която позволява ЕС да ограничи членските права на своя държава, ако тя продължително и системно застрашава основните му принципи.

В същото време Комисията обяви, че започва отделна рутинна процедура за нарушение срещу Полша заради един от четирите закона за съдебна реформа, според който жените съдии ще се пенсионират на 60 години, а мъжете - на 65 години. Това според Комисията е дискриминация в нарушение на договора на ЕС и на директива за равенството на работното място.

„Няма да приемем шантаж от страна на служители на ЕС, особено такъв, който не се основава на факти. Всички закони, подготвени от полския парламент, са в съответствие с Конституцията и демократичните правила", заяви във Варшава говорителят на правителството Рафал Боченек, цитиран от АФП.

Полският президент Анджей Дуда в понеделник върна законите за Националния съвет на правосъдието и за Върховния съд в Сейма, долната камара на полския парламент, за преразглеждане, след като дни наред десетки хиляди поляци протестираха срещу тях.

Опозицията в страната и европейските институции твърдят, че те ще поставят правосъдието под контрола на управляващата консервативна и евроскептична партия "Право и справедливост". Законите отнемат от магистратите и дават на управляващото мнозинство правото изцяло да определя кой ще седи в ръководния орган на полското правосъдие (аналог на българския Висш съдебен съвет) и да посочва върховните съдии на мястото на сегашните, чийто мандати се прекратяват предсрочно.

"ЕС не може да приеме система, която позволява да се уволняват произволно съдии", каза Юнкер.

На пресконференция днес първият заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс съобщи, че Комисията отправя към управляващите във Варшава трета препоръка във връзка с върховенството на закона в рамките на година и половина - да не прилагат приетите от парламента закони. Тя се прибавя към две предишни - да възстановят правомощия, които те отнеха на Конституционния съд. Той заяви, че ако властта уволни върховни съдии, Комисията веднага ще започне процедура по член 7.

"Нашите препоръки съм полските власти са ясни. Време е да бъдат възстановени независимостта на Конституционния съд и да бъдат оттеглени законите за реформа на правосъдието, или те да бъдат поставени в съответствие с полската конституция и с европейските стандарти за съдебна независимост", каза Тимерманс. "Искаме да решим тези въпроси заедно по конструктивен начин. Ръката на Комисията остава протегната към полските власти за диалог и приветстваме всички стъпки да бъдат поправени тези закони в съответствие с нашите препоръки".

Досега управляващите във Варшава отказваха да разговарят с Комисията по темата.

Ако Комисията реши да да задейства член 7 от Лисабонския договор, тя ще трябва да направи предложение за това пред държавите-членки представени в Съвета на ЕС. След като получи съгласието на Европейският парламент, Съветът на министрите може да реши с мнозинство от най-малко четири пети от членовете си, че съществува опасност от сериозно нарушение. Той трябва да изслуша засегнатата държава, преди да вземе такова решение.

Сериозното и постоянно нарушение на основен принцип или ценност залегнали в европейския договор се установява от Европейския съвет, т.е. от 28-те държавни и правителствени ръководители в ЕС с общо съгласие, като засегната държава пак трябва да бъде изслушана.

Самото решение за налагане на санкцията, за измението или за отменянето ѝ взема Съветът на министрите с квалифицирано мнозинство, ако преди това Европейският съвет е установил съществуването на сериозно и постоянно нарушение.

Засегнатата държава не взема участие в изброените по-горе гласувания и не се брои при изчисляването на резултатите от тях и на мнозинствата.

През януари 2016 г. Комисията реши да задейства т.нар. "Рамка за адресиране на системни заплахи за върховенството на закона" по отношение на Полша, след като новата власт оряза правомощията на Конституционния съд.

Рамката беше приета на 11 март 2014 година и има за цел да предотвратява възникването на "системни заплахи" за върховенството на закона в която и да е от 28-те държави-членки по пътя на диалог между Комисията и нейните власти.