Какво тласка млади момичета като Линда В. в редиците на т.нар. "Ислямска държава" („Даеш“)? Много от тях явно вярват, че в света на джихадистите им е отредена ролята на героични майки и съпруги, които предават ислямистката идеология на следващото поколение. Всъщност, това не звучи особено привлекателно. Важното е обаче как е опаковано подобно послание.

Любовни истории и котенца

„Даеш“ провежда специална кампания, насочена към жени и млади момичета", изтъква етноложката Сузане Шрьотер от университета във Франкфурт, която е експертка по въпросите на ислямските общности. Когато набира свои привърженици от нежния пол, терористичната организация набляга на романтиката, казва Шрьотер.

Т.нар. "Ислямска държава" поддържа блогове, които разказват любовни истории за момичета, отишли в "халифата", и техните смели джихадисти. „Даеш“ жъне огромен успех сред младите жени с видеа, които показват нейните бойци с малки котенца", посочва Сузане Шрьотер. Посланието е ясно: джихадистът е не само силен и смел, той е и мил защитник. Възможно е и 16-годишната германка Линда В., за която се говори от дни насам, да е била привлечена от „Даеш“ именно по такъв начин.

„Даеш“ разполага с огромен и фантастично функциониращ специален отдел за социални медии", обяснява експертката. Фантастично функционирщ, защото джихадистите не просто използват всички канали като Фейсбук, Туитър, Ютюб, Инстаграм и Снапчат, а и защото имат специфичен подход към целевите си групи. Линда В. от малкия германски град Пулсниц попада точно в целевата група на „Даеш“. За такива като нея ислямистите произвеждат мили и романтични съдържания в социалните медии. "Тази програма рязко контрастира с жестоките видеа, с които биват привличани привърженици сред младите мъже", посочва Шрьотер.

Примамките дебнат навсякъде 

В полза на „Даеш“ обаче работят не само любовните истории, а и въпросът за смисъла на живота. "Проявяването на лек интерес към исляма също може да се окаже начало на радикализирането. Интерес, породен от търсенето на смисъла на живота", посочва социологът Щефан Хумер, който проучва тероризма и екстремизма в интернет.

Още в самото начало на своето съществуване „Даеш“ започва да засича в мрежите интересуващите се от исляма и ги захранва с "ислямистко оцветени" информации. Онези, които потърсят още информация, бива насочен към форуми и така за пръв път попадат и на истински джихадисти, обяснява Хумер. Така още при търсенето на обикновени понятия като "джихад" и "шариат" човек може да попадне на сайтове, свързани с „Даеш“. 

"Това е класическа психология", допълва Хумер. Било в супермаркета, в джамията или в онлайн-форума - когато някой търси помощ и получи отзвук, той е и много по-склонен да приме онова, което му се предлага. "А това, което предлага „Даеш“, е общност и опора. Точно за такива неща копнеят много от младите хора", посочва експертът. Джихадистите им обещават: "Ела при нас, нашата общност ще те приеме с отворени обятия."

Веднъж повярвали на обещанията, младите хора вече лесно могат да тръгнат към военните региони на самопровъзгласилия се "халифат". "На младежи, които вече са започнали да се радикализират, трудно може да се окаже въздействие", посочва Сузене Шрьотер. Експретката добавя, че що се отнася до германската ученичка Линда В, изобщо не е сигурно дали това, което е преживяла в Мосул, ще разбие представата ѝ за "идиличния" свят на „Даеш“.    

Дойче веле.