Големите, впечатляващи, оригинални и забавляващи летни кинохитове тази година не са особено много. Ако приемем условно 1 юни за начало на сезона на блокбъстърите, през последните два месеца само четири зрелищно ориентирани заглавия доставиха качествено забавление и истинско удоволствие на много зрители: „Жената чудо“, „Спайдър-мен: Завръщане у дома“, „Войната за планетата на маймуните“ и „Дюнкерк“. Това е редът на излизането им по екраните, но и всеки следващ филм в този кратък списък е по-добър от предишния. От четирите единствено „Дюнкерк“ не е продължение или по комикс. Филмът е велик, но е някак неуместно да наречем толкова сериозна военна драма „лятно забавление“. Но този уикенд се появява и точно такова.

"Зад волана"

„Зад волана“ е от все по-редкия вид – не е продължение, адаптация или римейк (в момента десетте най-гледани заглавия за 2017-а са само такива). При това има всички възможни плюсове на качествения блокбъстър: култов британски режисьор (Едгар Райт); забележителен актьорски екип – с изгряващи звезди и носители на Оскар; екшън, драма, романтика и хумор в чудесно балансирани пропорции; разбиващ саундтрак с класики на поп и рок музиката. Тук не става дума просто за добре подбрани песни. В „Зад волана“, наред с актьорите (и каскадьорите), парчетата са равностоен участник в романтиката и особено в автомобилния екшън.

„Зад волана“ (с оригинално заглавие Baby Driver) е разказ за млад мъж, всъщност момче, известен като Бейби – на български Бебчо (Енсел Елгор), който работи като шофьор на повикване на криминален бос, известен като Док (Кевин Спейси). По-конкретно работата му е извозва банкови обирджии от местопрестъплението, така че и най-бързо пристигналите полицейски коли да не ги настигнат.

Бейби има една интересна особеност: непрекъснато е със слушалки в ушите и слуша музика – особено когато шофира. За него песните са начин да заглуши постоянния шум в главата си, резултат от тежка катастрофа в детските му години, но преди всичко вдъхновение. Това превръща „Зад волана“ (почти) в мюзикъл. Липсват единствено онези моменти, в които самите актьори започват да се обясняват с песни (и които изглежда дразнят най-силно хората, което не харесват мюзикъли).

Още в началото Бейби участва в последния си обир за Док, комуто е задължен –  и оттам-нататък би трябвало да стане съвсем свободен човек. Но в киното има цял жанр бандитски филми за уж „последния удар“. И за да му е още по-трудно, Бейби се влюбва в една сервитьорка (Лили Джеймс).

Участва още Джейми Фокс в ролята на откачен престъпник:

„Вие крадете, за да можете да си купувате наркотици,  а аз използвам наркотици, за да крада“.

Сред актьорите изпъква и Джон Хам, който всъщност е още по-луд, а ролята му е написана специално за него.

"Пробив"

 си има режисьор ветеран – Майкъл Аптед, и отново цял куп отлични актьори: Нуми Рапас, Орландо Блум, Майкъл Дъглас, Тони Колет…

Елис Расин (Нуми Рапас) е агент на ЦРУ под прикритие в Лондон. Когато на нейна теритиория е задържан куриер на ислямски екстремисти, Елис се оказва единствената, която може да го разпита. Внезапно разпитът приема неочакван обрат и от котка-преследвач Елис се оказва в позицията на мишка-беглец. В мегаполиса предстои терористична атака, а тя не знае на кого може да се довери… Звучи интригуващо, само че сюжетнвите обрати са добре известни на любителите на жанра. И особено за феновете на сериала „Вътрешна сигурност“ не е много трудно да се досетят кой е двоен агент, кой къртица, кой помага на терористие и кой ги прикрива.

Все пак има и едно голяма загадка: защо въобще толкова уважаван режисьор и актьори, които не могат да се оплачат от липса на сериозни предложения, са се е заели с тази история. Можем да предположим, че са наети с намерението да компренсират предсказуемия сценарий и донякъде точно това се получава. Но не е достатъчно.

Испанският филм "Алтамира"

разказва за събитията около откриването на прочутата едноименна пещера през 1879 г. – археологическа находка от изключително значение. Археологът-любител Марселино Санс де Саутуола (Антонио Бандерас) попада случайно в дългата 296 метра, изоставена преди 14 хиляди години, но по щастливо стечение на обстоятелствата консервирана пещера – дом на едни от най-старите и красиви, запазени праисторически скални рисунки с изобразени ловни сцени.

Опитвайки се да разгласи откритието си сред академичния свят и да предизвика научен интерес към рисунките, Де Саутуола се сблъсква със скептицизъм и опити за дискредитация от страна на експертите, според които той сам е направил рисунките, за да забогатее…

Бандерас е убедителен в ролята на интелигентен човек, превърнал се в обект на нетолерантност и професионална завист в тази интересна историческа драма за вечния спор между истината и минтологията.

"Фантастичното пътешествие до Оз"

е първата пълнометражна компютърна анимация на руското студио „Мелница“, известно с рисуваните поредици „Богатирите“ и „Иван Царевич и Сивия вълк“.

Урфин – просто таланлив дърводелец – един ден е обхванат от жажда за власт,  решава да стане диктатор и да завладее Изумрудения град с помощта на своите дървени войници. Едно съвсем обикновено момиче на име Ели много иска да се прибере у дома, но преди това трябва да помогне на своите приятели Плашилото, Дърваря и Страхливия лъв да победят Урфин и неговата армия.

Въпреки Плашилото, Лъва и Оз, този филм не е по мотиви от „Вълшебникът от Оз“ на Лиман Франк Баум, а е самостоятелна история на съветския писател Александър Волков, който очевидно много е харесвал „Вълшебникът от Оз“. Според повечето руските критици филмът не е шедьовър, но не е провал, а просто добро начало за студиото.

Площад Славейков