Ad Config - Website header

 

Article_top

Изглежда като много прост съвет – яжте зеленчуци, правете упражнения и, разбира се, вземайте си витамините. Или може би не. Поне в частта, която се отнася до пиенето на витамини. Нещата не са толкова прости. Десетилетия проучвания не са открили съществени доказателства, че витамините и хранителните добавки имат някакъв съществен положителен ефект. Всъщност, скорошни изследвания даже показват по-скоро обратната тенденция – че безразборното пиене на витамини може да бъде и неособено полезно, твърди „Индипендънт“.

Ето витамините, които е добре да пиете, и тези, които е по-добре да избягвате.

1. Мултивитамините – зарежете ги. Ще получите всичко, от което се нуждаете, с балансирана диета.

Десетилетие наред се смяташе, че мултивитамините са много важни за здравето. Витамин С – за да подкрепя имунната система, витамин А, за да защитава зрението, витамин В – за да дава енергия.

От една страна, ние поемаме тези витамини с храната. От друга - изследванията обаче показват, че консумацията им в излишък може да навреди. Мащабно проучване от 2011 г. на близо 39 хил. жени над 25 години стига до изводите, че жените, които продължително вземат тези витамини, са с повишен риск от смъртност.

2. Витамин D - вземайте го. Той помага за укрепването на костите ви и е трудно да се набави чрез храната.

Витамин D не присъства в повечето от храните, които поемаме, но е много важен за здравината на костната система, като помага да се абсорбира калцият. Повечето слънчева светлина помага на нашите тела да го произвеждат, но набавянето му през зимата е трудно. Много изследвания показват, че хората, които вземат този витамин всеки ден, средно живеят по-дълго.

3. Антиоксиданти – пропуснете ги. Прекаляването с тях води до повишаване на риска от определен вид рак. По-добре яжте боровинки вместо това.

Витамините А, С и Е са антиоксиданти, които могат да бъдат открити в много плодове – особено боровинки, малини, къпини и т. н. Смята се, че те са важни, защото действат защитно срещу рака.

Според изследванията обаче, когато антиоксидантите се поемат в прекалено големи дози, те стават вредни. Дългосрочно проучване на мъже пушачи стига до изводите, че тези от тях, които регулярно пият витамин А, са по-склонни да развият рак. Обобщението на проучване на различни видове антиоксидантни добавки от 2007 г. гласи: „Лечението с бета каротин, витамин А и витамин Е може да увеличи смъртността.“

4. Витамни С – може да ядете цитруси, вместо да вземате хапчета.

Изследване след изследване показва, че витамин С не помага срещу настинка. Освен това мегадози от над 2000 мг увеличават риска от болезнени камъни в бъбреците. Така че е най-добре да поемате витамин С чрез храната си. Ягодите са добър вариант.

5. Витамин В3 – вместо него яжте риба тон, сьомга или телешко.

В продължение на години витамин В3 се представяше, че лекува всичко - от алцхаймер до инфаркти. Но последните изследвания препоръчват да се спре свръхпредписването му.

Голямо проучване от 2014 г. на над 25 хил. души със сърдечни заболявания показва, че при хора, които поемат дългосрочно витамин В3, за да постигнат по-високи нива на „добрия“ холестерол, случаите на инфаркти, инсулти и смъртността не са по-ниски.

Освен това хората в изследването, които вземат витамин В3, се оказва, че са по-податливи на инфекции, проблеми с черния дроб и вътрешно кървене.

6. Пробиотици – науката не е напреднала достатъчно, че те да имат голям ефект, затова по-добре яжте кисело мляко.

Пробиотиците са скъпи бактериални добавки, откриват се в малки количества в киселото мляко и други ферментирали храни. Те отдавна са станали сериозен бизнес, като пазарът за тях е бил около 23,1 млрд. долара годишно през 2012 г.

Идеята за тях е проста: да се развъждат добри бактерии в червата ни, важни за здравето ни.

Реализирането на тази идея обаче се оказва по-сложно. Ефектът от пробиотиците не е сигурен. Понякога помагат, понякога – не.

7. Цинк – вземайте го, той е сред веществата, които помагат срещу настинка.

Според обявените през 2011 г. резултати от изследване хората, които са вземали цинк, са карали настинките много по-бързо и по-леко от тези, които са били на плацебо.

8. Витамин Е – спрете да го пиете, прекаляването с него се свързва с увеличаването на риска от определени видове рак. По-добре яжте спанак.

Антиоксидантът витамин Е беше популяризиран заради способността си да защитава срещу рак. Но мащабно изследване от 2011 г. сред 36 хил. мъже стигна до извода, че рискът от рак на простатата се увеличава при тези, които вземат витамин Е. А проучване от 2005 г. обвърза високите дози витамин Е с като цяло по-висок риск от смъртност. Така че ако искате повече витамин Е, направете си салата със спанак и забравете за хапчетата.

9. Фолиева киселина - вземайте я, ако сте бременна или възнамерявате да забременеете.

Фолиевата киселина е витамин В, който подпомага образуването на нови клетки в тялото.

Множество изследвания показват връзката между вземането на фолиева киселина преди и по време на бременността и намалените нива на малформации на мозъка, гръбначния стълб на бебетата.

 

Изглежда като много прост съвет – яжте зеленчуци, правете упражнения и, разбира се, вземайте си витамините. Или може би не. Поне в частта, която се отнася до пиенето на витамини. Нещата не са толкова прости. Десетилетия проучвания не са открили съществени доказателства, че витамините и хранителните добавки имат някакъв съществен положителен ефект. Всъщност, скорошни изследвания даже показват по-скоро обратната тенденция – че безразборното пиене на витамини може да бъде и неособено полезно, твърди „Индипендънт“.

Ето витамините, които е добре да пиете, и тези, които е по-добре да избягвате.

1. Мултивитамините – зарежете ги. Ще получите всичко, от което се нуждаете, с балансирана диета.

Десетилетие наред се смяташе, че мултивитамините са много важни за здравето. Витамин С – за да подкрепя имунната система, витамин А, за да защитава зрението, витамин В – за да дава енергия.

От една страна, ние поемаме тези витамини с храната. От друга - изследванията обаче показват, че консумацията им в излишък може да навреди. Мащабно проучване от 2011 г. на близо 39 хил. жени над 25 години стига до изводите, че жените, които продължително вземат тези витамини, са с повишен риск от смъртност.

2. Витамин D - вземайте го. Той помага за укрепването на костите ви и е трудно да се набави чрез храната.

Витамин D не присъства в повечето от храните, които поемаме, но е много важен за здравината на костната система, като помага да се абсорбира калцият. Повечето слънчева светлина помага на нашите тела да го произвеждат, но набавянето му през зимата е трудно. Много изследвания показват, че хората, които вземат този витамин всеки ден, средно живеят по-дълго.

3. Антиоксиданти – пропуснете ги. Прекаляването с тях води до повишаване на риска от определен вид рак. По-добре яжте боровинки вместо това.

Витамините А, С и Е са антиоксиданти, които могат да бъдат открити в много плодове – особено боровинки, малини, къпини и т. н. Смята се, че те са важни, защото действат защитно срещу рака.

Според изследванията обаче, когато антиоксидантите се поемат в прекалено големи дози, те стават вредни. Дългосрочно проучване на мъже пушачи стига до изводите, че тези от тях, които регулярно пият витамин А, са по-склонни да развият рак. Обобщението на проучване на различни видове антиоксидантни добавки от 2007 г. гласи: „Лечението с бета каротин, витамин А и витамин Е може да увеличи смъртността.“

4. Витамни С – може да ядете цитруси, вместо да вземате хапчета.

Изследване след изследване показва, че витамин С не помага срещу настинка. Освен това мегадози от над 2000 мг увеличават риска от болезнени камъни в бъбреците. Така че е най-добре да поемате витамин С чрез храната си. Ягодите са добър вариант.

5. Витамин В3 – вместо него яжте риба тон, сьомга или телешко.

В продължение на години витамин В3 се представяше, че лекува всичко - от алцхаймер до инфаркти. Но последните изследвания препоръчват да се спре свръхпредписването му.

Голямо проучване от 2014 г. на над 25 хил. души със сърдечни заболявания показва, че при хора, които поемат дългосрочно витамин В3, за да постигнат по-високи нива на „добрия“ холестерол, случаите на инфаркти, инсулти и смъртността не са по-ниски.

Освен това хората в изследването, които вземат витамин В3, се оказва, че са по-податливи на инфекции, проблеми с черния дроб и вътрешно кървене.

6. Пробиотици – науката не е напреднала достатъчно, че те да имат голям ефект, затова по-добре яжте кисело мляко.

Пробиотиците са скъпи бактериални добавки, откриват се в малки количества в киселото мляко и други ферментирали храни. Те отдавна са станали сериозен бизнес, като пазарът за тях е бил около 23,1 млрд. долара годишно през 2012 г.

Идеята за тях е проста: да се развъждат добри бактерии в червата ни, важни за здравето ни.

Реализирането на тази идея обаче се оказва по-сложно. Ефектът от пробиотиците не е сигурен. Понякога помагат, понякога – не.

7. Цинк – вземайте го, той е сред веществата, които помагат срещу настинка.

Според обявените през 2011 г. резултати от изследване хората, които са вземали цинк, са карали настинките много по-бързо и по-леко от тези, които са били на плацебо.

8. Витамин Е – спрете да го пиете, прекаляването с него се свързва с увеличаването на риска от определени видове рак. По-добре яжте спанак.

Антиоксидантът витамин Е беше популяризиран заради способността си да защитава срещу рак. Но мащабно изследване от 2011 г. сред 36 хил. мъже стигна до извода, че рискът от рак на простатата се увеличава при тези, които вземат витамин Е. А проучване от 2005 г. обвърза високите дози витамин Е с като цяло по-висок риск от смъртност. Така че ако искате повече витамин Е, направете си салата със спанак и забравете за хапчетата.

9. Фолиева киселина - вземайте я, ако сте бременна или възнамерявате да забременеете.

Фолиевата киселина е витамин В, който подпомага образуването на нови клетки в тялото.

Множество изследвания показват връзката между вземането на фолиева киселина преди и по време на бременността и намалените нива на малформации на мозъка, гръбначния стълб на бебетата.

Коментари

Благодаря Ви за този материал! Полезен е.

Много полезна статия. Благодаря Ви за нея!

До момента смятах, че умерената употреба на мултивитамини е добра за здравето ни, но след този материал сериозно ще се замисля дали да продължа по същия начин, както досега.
10 стинки's picture
10 стинки
10 стинки

ацки полезна статия е

След тоз материал на материалите, можеш да се замислиш дали са не преминеш на сто процента на слънцеядство.
Туй е велик научен труд, цитиращ уважавани учени и научни издания.
ВЕЛИК МАТРИАЛ!

...

По отношение на пробиотиците моите впечатления са предимно положителни, но зависи от продукта.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията