Наскоро Столичният общински съвет прие Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община. Новината от това гласуване бе разширяването на зелената зона за паркиране в София. Включването на нови квартали изисква и първоначални разходи – за поставяне на знаци, маркировка, наемане на нови служители, които да продават талони и да проверяват дали шофьорите спазват правилата.

Центърът за градска мобилност предложи на съветниците финансов план за разширяването на зелената зона. Той изглежда така:

Назначаване на 94 нови служители, сред които 60 контрольори, 24 контрольори на екип „скоби“ и още 10 души изпълнители, като годишният разход за заплати на тези хора ще бъде 1 071 186 лв.

Освен това за оформяне на нови 4854 паркоместа необходимите разходи на Центъра за градска мобилност са 2 538 077 лв. - за офис, за „скоби“, за автомобили, за наказателен паркинг и за 100 бр. PDA (personal digital assistant) устройства. Това са онези „джаджи“, които приличат на смартфони и контрольорите проверяват с тях дали за съответния автомобил е платено правото да паркира чрез есемес. Във финансовия разчет е записано, че парите за 100 такива устройства са 170 хил. лв., т.е. по 1700 лв. на устройство.

Още преди година обаче организацията „Спаси София“ разкри, че контрольорите използват устройства, които на пазара струват три пъти по евтино от цената, която Столичната община е платила за тях. Снимки на „Спаси София“ показаха, че синята и зелената зона се контролират с помощта на смартфони Runbo X5, които по времето на обществената поръчка са били продавани за около 600 лв. с ДДС. Тогава обаче Центърът за градска мобилност е похарчил щедро по 1968 лв. за брой.

Три години по-късно електрониката е още по-развита и още по-евтина, но данъкоплатците в София, изглежда, ще платят отново три пъти по-скъпо.