Българите са най-отворени и положително настроени към новите технологии от повечето европейци. Това сочи изследване сред над 9000 души в 9 държави от ЕС, сред които и родината ни.

Ние сме готови да тестваме както нови всекидневни технологии, така и методи за икономическо споделяне и роботи. България е първа в почти всички категории на изследването, което е проведено от европейския Център за дигитални политики Readie. А първоначалният въпрос е дали Швеция е готова за иновациите и новите технологии. Данни от Естония, Франция, Германия, Италия, Полша, Испания, Великобритания и България са събирани допълнително.

Всяка държава получава коефициент на готовност за новите технологии. България е шампион с 8,4 пункта спрямо Германия, която е последна с 2,7 пункта, като скалата е от 1 до 9 в рамките на изследването. Този коефициент се получава на базата на серия от въпроси. Ето няколко от тях:

Както се разбира, много повече българи са готови да се возят в кола, която се управлява сама, да зарежат хартиените пари и да си имплантират чип за следене на здравето. Единственото, по което отстъпваме пред европейците, е свързано с желанието ни да ползваме истинско месо. Макар изобретателите на метода за 3D принтиране на месо да твърдят, че то по нищо не се различава от животински продукт, повечето европейци са скептични.

Българите са готови да заменят военните си с роботи и дронове, както и да оставят робот да оперира мозъка им, ако се наложи - а както подчертават специалистите, роботизираните хирурзи са по-прецизни от тези от плът и кръв. 26% от анкетираните българи спрямо 21% от средния европеец и едва 16% от шведите са готови да дадат близък човек на грижите на робот.

Видно у нас става все по-популярна идеята за споделяне на услуги - пътуване на групи или спане в чужд дом вместо под наем. 66% от анкетираните българи биха си поръчали такси със смартфона спрямо 38% от европейците и само 22% от германците.

Гостоприемството също ни е на ниво - почти една трета от нас (32%) са готови да поканят у дома си за ден или два човек, когото са срещнали онлайн, спрямо 26% от жителите на 9-те държави. 36% са готови да споделят колата си с непознат спрямо едва 16% от шведите.

Другите данни на изследването, което можете да видите  тук, сочат очаквани неща - по-младите и по-образованите са по-добре настроени към иновациите. Друга съпоставка на данните сочи, че дори и по-бедните и слабообразованите имат висок интерес към новите технологии, защото смятат, че те ще облекчат живота им.