Терористите от престъпната ислямистка организация “Даеш” се издържат предимно от продажби на нефт в Европа, по-точно в Италия. В местните рафинерии пристигат все по-големи количества суров петрол, отколкото официално е вписано в отчетите им. Силите за сигурност имат сериозно подозрение, че италианската мафия се е сдружила с ислямистите от “Даеш”, пише Ханс-Юрген Шламп, кореспондент на сп. “Шпигел” в Рим.

Според автора Италия е черният пазар в Европа за суров петрол и нефтени продукти. И то не само от нелегален внос от Сирия, също от Либия и други държави. Престъпната търговия вървяла като смазана машина.

В Италия се внасяли нелегално също големи количества бензин и дизелово гориво, което ощетявало хазната с 4 милиарда евро годишно.

"Въоръжени престъпни групи контролират нефтени находища. Цистерни откарват стоката до малки пристанища, контролирани от свои хора, след което я товарят на кораби. Те поемат нощем. Малко преди Малта електрониката се изключва, за да не бъдат локализирани. Изчакват се големи танкери, регистрирани в Русия, Кипър или Панама. Нефтът се прехвърля на тях и плаването продължава към Сицилия или към северноиталианско пристанище. Количества и цени се договарят от посредници, които действат от името на фирми и след всяка поредна сделка се елиминират. Грижата за набавянето на необходимите документи е на мафията", описва схемата Шламп.

И лондонският новинарски портал Middle East Eye цитирал източници, пожелали анонимност, които разкрили пакт между либийски милиции и сицилиански мафиотски кланове за безпрепятствено осъществяване на подобни гешефти.

"Италианският прокурор Франко Роберти отдавна предупреждава, че между ислямисткия тероризъм и организираната престъпност има две потенциални точки за контакти – наркотици и нефт", пише “Шпигел”.

Според автора най-вероятно по престъпна схема се осъществявали и нефтените гешефти с терористите от "Даеш". Всъщност те продавали нефт и нефтени продукти предимно в съседни на Сирия държави. Нямали проблеми да търгуват и с противници – с кюрди и дори с армията на Асад. Причината била, че остарелите им военни камиони и автомобили можели да пътуват с лошо качество дизелово гориво, което в Европа нямало кой да купи.

Големите пари обаче идвали от Европа, където са и големите рафинерии. Точно на тях се доставял петролът.

"Известно време търговията се осъществяваше през Турция – с камиони до гранични пристанища, на кораби се товари с фалшиви документи. Казват, че междувременно турското направление било затруднено. Все още обаче  не е замразено. Използват се по-малки кораби", се посочва в публикацията.

Що се отнася до Италия, при рутинни проверки в рафинерии в Сицилия и Северна Италия местната полиция разкрила, че там нефт в никакъв случай не бил доставян нелегално единствено от Либия, а и от нефтени полета в Сирия и Ирак, контролирани от "Даеш".

"За терористите от Сирия и Ирак това им е все едно. Те получават сумите кеш и нямат нищо общо с по-нататъшния транспорт на нефта. Прибират минимум по 20 до 25 долара на барел суров петрол (159 литра). И тъй като се смята, че продават по 50 000 барела дневно, пресметнато в евро, получават около един милион на ден. Така поне се твърди в доклад на италианското следствие, цитиран от местните медии. Според други изчисления, примерно на изследователския център на Катар Brookings Doha Center, сумата е далеч по-голяма. Тъй или иначе става дума за много пари. С тях "Даеш" плаща на бойците си, купува оръжия и материали за производство на бомби. Значи иде реч за нещо далеч по-голямо, отколкото за укриване на данъци. Ето защо наскоро ЕС разшири мандата на "Мисия София". Корабите, самолетите и хеликоптерите на различни европейски държави вече няма да пресичат само пътя на трафиканти на хора по Средиземноморския маршрут от Африка към Европа, което досега беше заданието. Сега те трябва да борят и нелегалния нефтен поток", заключава публикацията в “Шпигел”.