Градушката във вторник продължи двадесетина минути, но нанесе щети за десетки милиони, които ще трябва да се поемат от застрахователите и собствениците на автомобили и сгради. Но докато прозорците на апартаменти и къщи не са толкова скъпи, щетите върху автомобилите са доста по-сериозни. (Подробна информация за условията на застрахователите)

Трудно е да се даде оценка колко са пострадалите автомобили в София. В столицата са регистрирани по-голямата част от общо 2,8-те млн. автомобили, които имат български номера, като се смята, че постоянно в движение са между 500 000 и 1 милион возила.

Градушката е паднала върху почти цялата територия на града, така че има голяма вероятност поне 300 000 автомобили да са с увреждания в различна степен. Това най-често са подбити таван и преден и заден капак. Част от колите са със счупени предно и задно панорамни стъкла.

Колко струва ремонтът? Отстраняването на щетите от градушка - боядисване и смяна на стъкла, може да излезе от около 200-300 лв. до над 3000 лв., ако се налага боядисване на повече части и смяна на стъкла, показва справка в сервизите. За луксозни автомобили, както и ако се налага пълна подмяна на детайли заради много големи щети, цената може да е и в пъти по-висока.

Може и по-евтино - при гаражни майстори. Или с някои технологии, които "изправят" вдлъбнатините без боядисване, но това е изгодно само за малко на брой поражения.

Застрахователят ще поеме разходите, но ако нямате каско, трябва да прецените дали да инвестирате толкова средства в ремонта. Подмяната на стъклата е задължителна - автомобилът се спира от движение дори и ако стъклото е само напукано. Но боядисването едва ли си заслужава при по-евтина кола.

Което от друга страна ще засегне и пазара на употребявани коли - ударените от градушка возила се продават по-евтино заради по-лошия външен вид. За това големите автокъщи, които имат стотици коли на открито, ще трябва да калкулират сериозни загуби от отстъпки от цените или евентуални ремонти. Но и самите собственици, които искат в един момент да продадат своята кола, също трябва да имат предвид това при очакваната цена.

Ако каското ви е на няколко вноски, ще трябва да ги внесете всичките, за да получите обезщетение. Това също са допълнителни разходи. Възможно е да се направи и ликвидация по експертна оценка на щетата, ако това е предвидено в договора. Тогава застрахователят ще оцени щетата, като от нея ще приспадне оставащите вноски. 

Заради изплатените от застрахователя щети при подновяването на каското няма да получите отстъпката, която се дава, ако не сте имали произшествия през изминалата година.

Тук стигаме и до въпроса "сервиз". Заради огромния наплив на автомобили, бояджийските цехове ще имат гарантирани поръчки поне до края на годината. Което от своя страна ще доведе до забавяне и при отстраняване на текущи щети, възникнали след пътно-транспортно произшествие или т.нар. удари на паркинг.

Заради бързането е възможно бояджийските ремонти да бъдат претупани, което няма да си проличи веднага, но след година-две, некачествените ремонти е възможно да "цъфнат".

Ще има проблем и за самите застрахователи. По закон изплащането на щетите трябва да стане до 15 дни след предявяването на претенциите и представянето на необходимите документи. За тези, които отиват директно в доверен сервиз, плащането може и да стане по-късно. Но при всички случаи в следващите месец-два компаниите ще трябва да извадят сериозни средства. Ако са презастраховали риска от градушка, ще си вземат парите обратно. Но ако не са, разходите по т.нар. черен вторник ще се отразят върху печалбата им за тази година.