Агенция „Пътна инфраструктура“ обяви търговете за скоростния път до Калотина - четирилентов, но без аварийни платна и някои други екстри. Става дума за две обществени поръчки за строителството на трасето София - Калотина на обща стойност 258,7 млн. лв. 

Едната тръжна процедура е за модернизацията на участъка след ГКПП-Калотина до пътния възел при Драгоман.

Дължината на отсечката е 14,5 км, а прогнозната стойност - 141,667 млн. лева без ДДС. Част от средствата са осигурени от механизма „Свързана Европа“

Предвидено е разширяване на съществуващия път и в определени участъци ще може да се развива скорост от 100 км/ч. 

Отсечката ще бъде с по две ленти за движение във всяка посока и лента за аварийно спиране. Предвижда се и изграждане на вход-изход от първокласния път към интермодален терминал Драгоман. Ще бъдат изградени и 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. 

Кандидатите могат да подават офертите си до 13 ноември, а срокът за изпълнение е 2 години и 3 месеца. 

Така пътят към Сърбия ще е готов най-рано през 2020 г. и то, ако няма обжалвания, което е малко вероятно за инфраструктурен проект от този мащаб. 

Вторият търг, обявен от Пътната агенция, е за изготвянето на технически проект и строителство за отсечката между Драгоман и Сливница. 

Участъкът от пътя е с дължина почти 17 км. Индикативната му стойност е 117 млн. лв. без ДДС, но финансирането тук е изцяло от републиканския бюджет. 

Там също ще бъде направено разширение и двулентовият първокласен път ще стане четирилентов, а скоростта ще стига до 110 км/ч. Времето за изпълнение е 2,5 години. 

Кандидатите могат да подават офертите си до 16 ноември т. г.

Пътят от София до Калотина е част от основната трансевропейска транспортна мрежа по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута.

Това е и най-краткото трасе, свързващо Западна Европа с Близкия и Средния изток. Участъкът ГКПП-Калотина - София осигурява връзка към трансевропейския коридор „Ориент/Източносредиземноморски”.

Сърбия ще е готова с нейната част от трасето далеч преди нас – очаква се Белград да довърши магистралата от Ниш до Калотина до края на 2017 г.


Междувременно от днешната инспекция на регионалния министър Николай Нанков стана ясно, че над 40% от лот 3.3 от магистрала „Струма“ от Кресна до Сандански (общо 24 км) са изпълнени. Обектът ще е готов през май 2019 г., но действията е възможно да приключат и в края на следващата година.

Археолозите обещаха, че до края на ноември най-късно ще приключат разкопките.

Били открити изключително ценни предмети, засега обществеността таи дъх какви. Окончателен вариант за участъка през Кресненското дефиле най- вероятно ще бъде известен през октомври. 

След общественото обсъждане на 11 септември единодушно бе избран т.нар. Източен вариант, който предвижда само едно ново трасе – от Кулата към София, и преповтаряне и рехабилитация на маршрута в обратна посока по стария път Е-79.

На 25 октомври четирима министри - регионалният Николай Нанков, транспорният Ивайло Московски, "екологичният" Нено Димов и туристическият Николина Ангелкова, ще внесат в Брюксел проекта за строителството през Кресненското дефиле.