Азис е личността с най-силно присъствие в българската музика, заяви един поет в анкетата на „Площад Славейков“ „Най-доброто в българската култура след 1989 г.“. И никой не възрази – поне на стената на медията ни във Фейсбук. Дали това е факт, или просто твърдение, целящо да породи провокация, дебат?

Какъв дебат – в България той отдавна е отстъпил място на пиара! Двадесет и осем години след 1989 г. най-влиятелната личност на родната музикална сцена действително е Азис, тоест чалгата. А медиите са нейните предани глашатаи. От изпълнения в кръчмата, през евтините кабелни телевизии, той превърна своя произход и сексуална ориентация в марка – дори сам нарече себе си „крал на попфолка“ – и стъпка по стъпка стигна до ефира на най-гледаните телевизии. Слави Трифонов и „Ку-ку бенд“ също работеха в негова полза, налагайки чалгата – всяка вечер, всеки ден, десетки години. Но пионерът (можем да го наречем „пайнерът“) й бе тв водещият Кеворк Кеворкян, създавайки първото радио за „музикално порно“ „Сигнал+“. „Музикално порно“ бе изразът, с който самият Кеворкян определи чалгата години по-късно, когато пак в ефира на Нова тв му гостува Райна Кабаиванска – напълно забравил собствена си роля на издател на това „порно“.

Така се стигна до 8 септември 2017-а, когато Виктор Николаев – един от малкото останали журналисти с добра репутация в телевизиите – анонсира участие на Азис в Нова, малко преди да обясни пред камерата, че няма нищо нередно в слизането от екрана на дългогодишната му партньорка Анна Цолова. И докато зрителите се питаха има ли цензура в тази история, мимоходом бе излъчено пространното интервю с Азис в същия сутрешен блок. Николаев легитимира Азис и всичко нелепо в излъченото… неинтервю, той стана поредният журналист, запял в хора на чалга пиара.

Преди това участие Азис е минавал през студиата на всички рейтингови публицистични предавания, но никога не е заявявал нещо толкова нагло, както сутринта на този 8 септември в предаването „Здравей, България“. Дори заглавието на това предимно политическо шоу прозвуча като подигравка: „Запей, България“, запей чалга, България… Чалга бе и диалогът на т.нар. журналисти с Азис – затова и никой не му възрази, когато заяви, че неговата песен „Хабиби“ е върхът в историята на българската музика.

„Откакто съществува България и музиката на България, това е най-големият връх – и така ще бъде… според мен, до моята смърт“, сподели чалгарят и запя въпросния „връх“, докато му акомпанира авторитет на име Гугутката: „Малко кученце ми подари…“

После продължи с дефиниции за музиката и нейните велики изпълнители: Боби Къртача, Гелето, Ангел Малаков, Ицо Машината – „страшилища за музикантите“, „сладки цигани от Факултета“.

В крайна сметка Азис все пак допусна на „върха“ до себе си Лили Иванова – след 20 години нищо друго освен неговите хитове и тези на Лили нямало да се слуша:

„Всичко останало – довиждане“.

И както вървеше тази „възвишена“ реч, гостът се провикна към човек от екипа, снимащ ги от движещ се успоредно автомобил на Нова – операторът бе излязъл с камерата до кръста от отворения прозорец:

„Постоянно го мисля за автомат това (бел. ред. – камерата) – прибери се!“

А т.нар. журналисти предложиха услужливо на чалгаджията да замерят с нещо своя колега, рискуващ да падне от прозореца, запечатвайки за поколенията този забележителен разговор за историята на българската музикална култура.

Само седмица по-късно, пак в един сутрешен блок на Нова телевизия, Азис отново стана повод за разговор – и по-точно за възмущение: защо на 15 септември, на откриването на новата учебна година ученик е изпълнил на стълбите на една ловешка гимназия песен на Азис. Как така, защо, къде сбъркахме?!

Търсим вина в учителите, в училището… а забравяме малките университети на екрана. Какво се преподава там ли? Телевизионна шизофрения – как да нямаш никаква позиция и винаги да си готов да се премяташ през глава, обръщайки се на 180 градуса, за да угодиш на зрителските вкусове.

Върви, народе, възродени от Азис!